رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران مطرح کرد:مصوبه عوارض صادراتی محصولات زنجیره فولاد ایرادات اساسی دارد / این مصوبه به تنظیم بازار کمکی نمی‌کند
دکتر بهرام سبحانی رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران با حضور در برنامه میز اقتصاد اخبار نیمروزی شبکه یک و شبکه خبر سیما گفت: مصوبه عوارض صادراتی محصولات زنجیره فولاد ایرادات اساسی دارد و به تنظیم بازار کمک نمی‌کند و به شرکت‌ها هم آسیب می‌زند.

به گزارش  چیلان ،دکتر بهرام سبحانی گفت: نمی‌توان مصوبه‌ای را صادر کرد و بلافاصله اجرای آن آغاز شود. شرکت‌ها برای فروش داخلی و فروش صادراتی برنامه‌ریزی کرده‌اند و EPS خود را پیش‌بینی کرده‌اند و عوارض صادراتی خلق‌الساعه، تمام این برنامه‌ها را به هم می‌ریزد.

وی افزود: در حال حاضر شرکت‌های فولادی ملزم به این هستند که تمام محصولات خود را در بورس کالا عرضه کنند. اگر محصولی صادر می‌شود، به این معناست که برای این محصول در بازار داخلی، خواهانی وجود نداشته است. در چنین شرایطی وضع عوارض صادراتی بر کالایی که تقاضای داخلی ندارد، بر چه مبنایی است؟!

مصوبه وضع عوارض صادراتی هزار و یک ایراد دارد و به تنظیم بازار کمک نمی‌کند و به شرکت‌ها هم آسیب می‌زند.

گذاشتن نرخ‌های دی‌ماه به‌عنوان مبنای وضع عوارض، غیرکارشناسی است

وی ادامه داد: مشخص نیست اساساً به چه دلیلی نرخ‌های دی‌ماه سال گذشته به‌عنوان مبنای وضع عوارض تعیین شده است. وضع عوارض بر کالایی مثل فولاد که تولید آن دو برابر نیاز داخلی است، فاقد توجیه است. اما به هر حال اگر عوارضی هم بخواهد اعلام شود، باید بر اساس نرخ‌های فعلی باشد و نه دی‌ماه.

نکته دیگر این است که عوارض باید بر مازاد قیمت نسبت به قیمت‌های مبنا وضع شود و نه بر کل قیمت محصول.

رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران گفت: هر چند که وضع عوارض صادراتی بر فولاد سیاست غلطی است اما همین کار هم اصولی انجام نشده است. عوارض صادراتی روی زنجیره فولاد باید پلکانی باشد تا روی فولاد به صفر می رسد اما مشخص نیست که چرا عوارض آهن اسفنجی که ماده اولیه فولادسازی است، کمتر از عوارض صادراتی شمش فولادی است. در حالی که ارزش افزوده شمش بالاتر از آهن اسفنجی است و قاعدتاً باید عوارض آن پایین‌تر باشد.

چرا فولاد سازان باید تاوان کم کاری برخی مسئولین در تامین برق را بدهند؟

وی ادامه داد: سال گذشته سه تا چهار ماه برق و سه ماه هم گاز فولادسازان قطع بود و تولیدکنندگان فولاد ضررهای سنگینی دادند. الان هم که به توجه به شرایط جنگ روسیه و اوکراین، فضا برای صادرات فولاد مطلوب شده و می توانند بخشی از خسارت های خود را جبران کنند، اجازه نمی‌دهند! این چه حمایتی از تولید است؟می‌گویند چون در فصل گرم برق نداریم، پس عوارض صادراتی روی فولاد بگذاریم که قیمت داخلی افزایش پیدا نکند. چرا تولیدکنندگان فولاد باید تاوان کم کاری برخی مسئولین را بدهند؟ باید این خسارت را از وزارت نیرو که به تعهدات خود عمل نکرده دریافت کنند نه اینکه بار بی برقی کشور را به انحاء مختلف بر فولادسازان تحمیل شود.

2

تاریخ انتشار : ۲۸ فروردین ماه ۱۴۰۱ ساعت ۰۷:۵۵
شناسه مطلب : 41767
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی