انرژی، ابرچالش صنعت فولاد ایران
مشکل مربوط به تامین پایدار انرژی در حال حاضر به ابرچالش صنعت فولاد وحتی برخی صنایع دیگر تبدیل شده است اگر سال گذشته این مشکل را چالش نام گذاری کردیم، اکنون باید بگوییم که مسئله انرژی ابرچالش صنعت فولاد است و برای سال آینده این ابرچالش تبدیل به بحران خواهد شد.

مشکل مربوط به تامین پایدار انرژی در حال حاضر به ابرچالش صنعت فولاد و حتی برخی صنایع دیگر تبدیل شده است اگر سال گذشته این مشکل را چالش نامگذاری کردیم، اکنون باید بگوییم که مسئله انرژی ابرچالش صنعت فولاد است و برای سال آینده این ابرچالش تبدیل به بحران خواهد شد.

مسئله انرژی هم اکنون باعث کاهش حاشیه سود شرکت های فولادی شده که این امر خود را در صورت های مالی سال چهارم سال گذشته نشان داده و در صورت های مالی شش ماهه نخست امسال نیز آثار منفی آن را خواهیم دید.

برآوردهای اولیه حاکی از این است که حاشیه سود خالص شرکت های فولادی که سابق بر این به طور میانگین ۳۸ درصد بود، به ۳۲ درصد رسیده است .

مسئله انرژی هم در حوزه تولید و هم در آمد، تبعات شدیدی در پی داشته است، توقف تولید به علت قطعی برق و گاز به معنای کاهش درامدها و کاهش سودآوری است و کاهش حاشیه سود نیز خطری برای چشم انداز توسعه در صنعت فولاد محسوب می شود مگر یک بنگاه چقدر می تواند به دلیل کمبود گاز یا برق تعطیل باشد؟

باید تمهیدی اساسی برای مسئله انرژی اندیشیده شود و نهادهایی مثل انجمن فولاد باید با همکاری تمامی شرکت های زنجیره آهن و فولاد و نهادهای دولتی، با قید فوریت این مسئله را تبیین، راهکارهای رفع ابر چالش انرژی را شناسایی و این راهکارها را با قدرت اجرایی سازند.

زیان ناشی کمبود انرژی و عدم النفع وابسته به آن، عدد بسیار بزرگی است و شاید این عدد، بسیار بزرگتر از سرمایه گذاری های موردنیاز برای تأمین پایدار انرژی برای صنعت فولاد باشد بررسی و تبیین این موارد باید بصورت دقیق انجام پذیرد و راهکارها باید جهت جلوگیری از تحمیل زیان های بیشتر، هرچه سریع تر اجرایی شود نهادهای مدنی و تشکل های صنفی و تخصصی مثل انجمن فولاد نقش بارزی در توسعه دارند و این نهادها باید در تصمیم گیری ها و سیاست گذاری های تجاری و اقتصادی، شریک قلمداد شوند تا با مشورت با آن ها، سیاست های تدوین شده کارشناسی و کارآمد باشد و توسعه پایدار در کشور تضمین شود.

2

تاریخ انتشار : ۲۶ خرداد ماه ۱۴۰۱ ساعت ۰۸:۳۵
شناسه مطلب : 42736
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی