آیا حجم عرضه شمش در بورس کالا در هفته جاری کاهش خواهد یافت؟
حجم معاملات شمش در بورس کالا که در سه ماه اخیر (ماه‌های خرداد تا مرداد)، بیش از ۶۰ درصد حجم عرضه‌های صورت گرفته بود، به‌ناگاه در هفته گذشته کاهش بی‌سابقه‌ای را تجربه کرد و نسبت حجم معاملات به عرضه‌ها در هفته اول شهریور به ۴ درصد رسید! همان‌طور که چیلان روز گذشته واکاوی کرد، دلیل کاهش شدید حجم معاملات شمش در هفته گذشته، هماهنگی طرف تقاضای خرید شمش در جهت قیمت‌سازی و کاهش قیمت پایه شمش در بورس کالا بود. حالا شنیده‌ها حاکی از این است که قیمت پایه عرضه شمش در بورس کالا نسبت به هفته گذشته کاهش یافته و احتمالاً این امر باعث خواهد شد تا روز دوشنبه ۷ شهریور، حجم عرضه شمش در بورس کالا نسبت به هفته‌های اخیر کاهش یابد.

به گزارش  چیلان ، حجم معاملات شمش در بورس کالا که در سه ماه اخیر (ماه‌های خرداد تا مرداد)، بیش از ۶۰ درصد حجم عرضه‌های صورت گرفته بود، به‌ناگاه در هفته گذشته کاهش بی‌سابقه‌ای را تجربه کرد و نسبت حجم معاملات به عرضه‌ها در هفته اول شهریور به ۴ درصد رسید! همان‌طور که  چیلان  روز گذشته واکاوی کرد، دلیل کاهش شدید حجم معاملات شمش در هفته گذشته، هماهنگی طرف تقاضای خرید شمش در جهت قیمت‌سازی و کاهش قیمت پایه شمش در بورس کالا بود. حالا شنیده‌ها حاکی از این است که قیمت پایه عرضه شمش در بورس کالا نسبت به هفته گذشته کاهش یافته و احتمالاً این امر باعث خواهد شد تا روز دوشنبه ۷ شهریور، حجم عرضه شمش در بورس کالا نسبت به هفته‌های اخیر کاهش یابد.

قیمت پایه شمش برای عرضه‌های ۷ شهریور طبق شنیده‌ها ۱۲۲۹۸ تا ۱۳۰۵۹ تومان به ازای هر کیلو است که احتمالاً تعداد اندکی از عرضه‌ها در سقف قیمت پایه خواهد بود. این قیمت‌های پایه پایین‌تر از هزینه تمام‌شده بسیاری از شرکت‌های فولادی است و احتمالاً این امر باعث کاهش حجم عرضه در بورس کالا شود. تولید شمش فولادی با زیان، ضربه بزرگی به صنعت فولاد کشور و در ادامه بازار فولاد و مصرف‌کنندگان وارد خواهد ساخت.

بنا به دستورالعمل بورس کالا، قیمت پایه شمش در هر هفته در بازه مثبت و منفی ۳ درصد قیمت کشف‌شده هفته قبل یا دو هفته قبل (بر اساس نسبت حجم معامله به عرضه) اعلام می‌شود و در صورت عدم معامله یا کاهش شدید حجم معاملات، این فرمول به‌صورت اتوماتیک کاهش قیمت پایه شمش در بورس کالا را درپی خواهد داشت. طرف تقاضای شمش با استفاده از این دستورالعمل، در هفته گذشته قیمت‌سازی و کاهش قیمت شمش در هفته جاری را کلید زد که این امر دلیل کاهش شدید حجم معاملات شمش در هفته گذشته بود.

در تصویر زیر جزئیات حجم عرضه و حجم معاملات شمش در ماه‌های اخیر را ببینید:

شمش 3

 

2

تاریخ انتشار : ۶ شهریور ماه ۱۴۰۱ ساعت ۱۲:۲۴
شناسه مطلب : 44007
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی