گزارش چیلان از نشست خبری خسروتاج:تراز تجاری کشور در دولت یازدهم مثبت شد
قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت و رییس سازمان توسعه تجارت گفت: واردات از سال ۸۹ روند کاهشی داشت و در این مدت با یک شیب ملایمی صادرات غیر نفتی رشد یافت که در نتیجه منجر به مثبت شدن تراز تجاری کشور شد.

به گزارش خبرنگار  چیلان ، خسروتاج قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس سازمان توسعه تجارت در نشست خبری امروز خود با بیان اینکه تراز تجاری کشور که تا سال ۸۴ منفی بود در سال های ۹۴ و  ۹۵ مثبت شد اظهار داشت: شرکای تجاری کشور در سال گذشته افزایش یافت، تراز تجاری کشور را در دولت تدبیر و امید دارای روندی مثبت و افزایشی پیدا کرد.

وی افزود: در بخش تجارت خارجی، تراز بازرگانی خارجی در سال ۸۴  بدون احتساب صادرات نفت منفی ۲۸ میلیارد دلار بود که این تراز در سال های ۹۴ و ۹۵ به ترتیب به تراز مثبت ۹۰۰ میلیون دلار و ۲۵۰ میلیون دلار رسید.

خسروتاج اظهار داشت: در بخش تراز وزنی تجارت خارجی  در سال ۸۴ با ده میلیون و پانصد هزار تن ترازی منفی داریم ، در سال های ۹۲ و ۹۵ تراز وزنی تجارت خارجی کشور به ترتیب تراز مثبت ۴۷ میلیون و ۴۰۰ هزار تن و ۷۷ میلیون و ۶۰۰ هزار تن را به خود اختصاص داد.

وی بالاترین رقم ارزش واردات را مربوط به سال ۸۹ دانست و گفت: در سال ۸۹ ارزش واردات ۶۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار بوده و بالاترین رقم وزنی واردات مربوط به سال ۸۸ با ۵۲ میلیون تن واردات بوده است.

خسروتاج ادامه داد: از کل رقم ۴۳ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلاری واردات سال ۹۵ تنها حدود ۱۴ درصد کالاهای مصرفی و مابقی مواد اولیه، واسطه ای و کالاهای سرمایه ای بود.

وی خاطرنشان کرد: تراز بخشی صادرات و واردات در بخش مواد پتروشیمی پلیمری با ۳ سه میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار و در بخش محصولات شیمیایی آلی با دو میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار مثبت است. برای مثال در بخش سنگ آهن و محصولات معدنی غیرفلزی گوگردی به ترتیب یک میلیارد دلار و ۷۰۰ میلیون دلار تراز تجاری کشور مثبت است. همچنین در بخش چدن، آهن و فولاد با تراز ۵۱۸ میلیون دلار و تراز مس و مصنوعات با تراز ۴۷۷ میلیون دلار مثبت است.

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت عنوان کرد: ۴ هزار و ۸۵۵ شرکت در ۱۶۷ نمایشگاه تخصصی بین المللی و اختصاصی خارج از کشور در چهار سال گذشته حضور داشتند. علاوه براین در سال ۹۵ نسبت به سل قبل ۶۵ درصد از لحاظ تعداد نمایشگاه ها و ۳۸ درصد از لحاظ تعداد شرکت ها رشد داشتیم‌.

رییس سازمان توسعه تجارت در خاتمه گفت: ۸۰ درصد محصولات داخلی در سال ۹۵ به ۱۵ کشور جهان صادر شد که در سال ۹۲ فقط توانستیم به هشت کشور دنیا صادرات داشته باشیم.

2

تاریخ انتشار : ۱۲ اردیبهشت ماه ۱۳۹۶ ساعت ۰۱:۱۰
شناسه مطلب : 12057
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی