چالش تامین مواد اولیه در نشست هم اندیشی نوردکاران:کمبود شمش در بازار داخل در وزارت صنعت بررسی می شود
اتفاقی که در بازار داخلی رخ داده این است که عرضه شمش با کیفیت بالا از کوره های قوس بسیار کم و نزدیک به صفر شده و تقریبا تمام این شمش ها صادر می گردد. به همین خاطر فردا فولادسازان در وزارت صنعت، معدن و تجارت جلسه ای پیرامون کمبود شمش در بازار داخل خواهند داشت.

حمیدرضا طاهری زاده، نایب رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در پایان جلسه هم اندیشی تولیدکنندگان میلگرد در گفت و گو با  چیلان  ضمن بیان این مطلب گفت: یکی از موضوعاتی که در این جلسه به آن پرداخته شد، موضوع رتبه بندی و نظام مییزی و ارتقا کیفیت واحدهای فولادی بود که با توجه به اینکه مقدمات آن در انجمن به اتمام رسیده و تفاهمات مورد نظر با سازمان ملی استاندارد هم حاصل شده است، این مسئله باید به تدریج به مرحله اجرا وارد شود.

وی افزود: قطعا تا دو یا سه جلسه آینده، این رتبه بندی ها جامه عمل به خود می پوشاند و  ابتدا در رسته میلگرد و سپس در سایر رسته ها عملیاتی می شود.

طاهری زاده موضوع بعدی مطرح شده در این جلسه را بررسی آمارهای تولید و فروش واحدهای تولیدکننده میلگرد عنوان کرد و گفت: شاهد هستیم آمار تولید میلگرد به شدت کاهش پیدا کرده که این مسئله ناشی از دو موضوع، یکی نبود بازار مصرف و دوم کمبود شمش در بازار داخل است و این عوامل باعث کاهش شیفت های کاری با حتی تعطیلی برخی واحدهای نوردی شده است.

وی راهکار این مسئله را هم اندیشی با سایر نوردکاران و تعامل با آن ها به منظور ارائه آمار دقیقی از میزان کمبود شمش دانست و گفت: اتفاقی که در بازار داخلی رخ داده این است که عرضه شمش با کیفیت بالا از کوره های قوس بسیار کم و نزدیک به صفر شده و تقریبا تمام این شمش ها صادر می گردد. فولاد خوزستان در صدر صادرکنندگان شمش قرار دارد، بعد از آن ذوب آهن اصفهان و سپس ذوب آهن پاسارگاد هستند  و به تازگی آهن و فولاد ارفع نیز به سمت صادرات متمایل شده است.

نایب رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد تصریح کرد: کمبود شمش های با کیفیت قوسی چالش جدی امروز واحدهای نوردی است و هفته قبل گزارش هایی مبنی بر اینکه حدود ۷۰ درصد از واحدهای نوردی به دلیل نبود ماده اولیه با مشکلات تولید مواجه شده اند، داشتیم. حتی براساس ماده ۳۷ قانون موانع رفع تولید، اگر نیاز به کالایی در بازار داخل وجود داشته باشد، اولویت تامین نیاز واحدهای داخلی است و سپس صادرات.

وی به موضوع جلسه فردا در وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز اشاره کرد و گفت: قرار است فردا وزارت صنعت، معدن و تجارت جلسه ای پیرامون کمبود شمش در بازار داخل با شرکت های تولیدکننده شمش قوسی داشته باشد که امیدواریم راهکارهای مناسبی برای حل این مسئله پیدا شود.

2

تاریخ انتشار : ۶ خرداد ماه ۱۳۹۶ ساعت ۲۱:۴۳
شناسه مطلب : 12564
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی