گزارش چیلان از بهره برداری رسمی فولاد شادگان با روش ایرانی پِرِد؛اعتراف صادقانه مدیرعامل شادگان در نشست خبری!/ مدیران MME از روش پِرِد در تولید آهن اسفنجی شادگان دفاع کردند/ بهترین جانمایی در طرح های استانی داریم/ نگران و در حال رایزنی برای تامین گندله ایم/ برای اقتصادی کردن به فکر فولادسازی و طرح نوردیم
فولاد شادگان یکی از طرح های فولاد استانی است که به عنوان اولین کارخانه تولید آهن اسفنجی است که از تکنولوژی ایرانی پرد امروز مورد بهره برداری رسمی قرار گرفت.

 

مهندس تفضلی، مدیرعامل فولاد شادگان در کنفرانس خبری امروز:

  • فولاد شادگان به منظور محرومیت زدایی پایه گذاری شد و در بین طرح های ۷ گانه استانی بهترین جانمایی به جهت نزدیکی به بندر امام و راه آهن مربوط به شادگان بود.
  • کارخانه فولادسازی ۳۴ تا ۳۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و طرح نورد نیز به تصویب رسیده است.
  • پرد در حقیقت احیای پارسی است که این تکنولوژی در سال ۲۰۰۵ در کشور آلمان توسط MME که یک شرکت صد در صد ایرانی است، ثبت شد.
  • اولین محصول این کارخانه ۳۱ خرداد ۹۶ تولید شد و در حال حاضر از زمان راه اندازی موفق به تولید ۲۳ هزار تن آهن اسفنجی شدیم که ۲۰ هزار تن آن به خوزستان ارسال شد.
  • اکنون ظرفیت کارخانه ۷۰ تا ۸۰ درصد ظرفیت اسمی است.
  • ظرفیت اسمی اصلی کارخانه ۱۰۰ تن در ساعت ولی می توانیم ۱۶۰۰ تا ۱۸۰۰ تن در روز تولید آهن اسفنجی خواهیم داشت.
  • گندله به عنوان خوراک ورودی کارخانه از خوزستان تامین می گردد که قطعا در آینده یکی از مشکلات در تداوم فعالیت کارخانه خواهد بود.
  • رایزنی هایی برای تامین گندله با ایمیدرو داشتیم و امیدواریم این معضل رفع شود تا ریسک توقف از بین برود چراکه در توافق اولیه خوزستان و ایمیدرو آمده است که تامین سنگ آهن مورد نیاز کارخانه در تعهد دولت است.
  • دو واحد در شادگان عملیاتی خواهد شد فاز اول کارخانه احیا و فاز دوم فولادسازی خواهد بود. فاز اول که به بهره برداری رسیده و تولید در آن صورت می گیرد اما در ماه جاری شاهد توافق برای عملیاتی شدن طرح فولادسازی بودیم و فعالیت ها در آن آغاز شده و پیش بینی می گردد ظرف ۲۴ ماه به بهره برداری برسد.
  • در واحد احیا ۳۰۰ نفر و در مجموع فولادسازی و احیا ۷۰۰ نفر به طور مستقیم در این مجموعه مشغول خواهند شد.
  • چون در دنیا ثابت شده کارخانه های زیر یک میلیون تن صرفه اقتصادی ندارند و ما نمی توانیم درخصوص ظرفیت کاری کنیم بنابراین به منظور اقتصادی کردن طرح به فکر فولادسازی و طرح نورد هستیم.
  • در بخش فولادسازی که پیشرفت ۳۵ درصدی داریم تامین مالی یک مرحله توسط ایمیدرو انجام شد از اینرو بخشی از تجهیزات اروپایی است و با واگذاری طرح فاینانس چینی برای آن باز شد و طبق فاینانس ۵۰ درصد تجهیزات باید از طریق کشور فاینانس شده تامین شود اما در شادگان تلاش شد از باقیمانده پروژه تنها ۳۵ درصد از کشور چین تامین صورت گیرد.
  • بودجه ای برای اسکله اختصاصی نداریم.
  • محیط زیست هنوز جواب طرح توسعه ما را نداده است.

 

گزارش تکمیلی و مصاحبه  چیلان  با مهندس تفضلی، مدیرعامل فولاد شادگان

را در شماره مرداد ماه مطالعه بفرمایید.

 

مهندس آقاجانی مدیرعامل شرکت MME در خصوص روش «پرد» اطلاعات جدیدی به « چیلان » داد که خلاصه آن در این مطلب و مقاله ایشان درباره  مزایا و ویژگی تکنولوژی  PERED در شماره مردادماه ۹۶ نشریه  چیلان  منتشر می شود.

مهندس آقاجانی مدیرعامل شرکت MME:

✨تکنولوژی  PERED را می توان روش بهینه سازی شده برای تولید آهن اسفنجی دانست. این تکنولوژی تحت عنوان PERED (Persian Reduction در آلمان و تحت لیسانس شرکت ایرانی MME به ثبت رسیده است. بهره گیری از این روش جدید برای تولید آهن اسفنجی نسبت به روش های سابق مزیت هایی را به دنبال دارد.

✨تکنولوژی PERED تا کنون در ۴ پروژه استانی احیا آهن اسفنجی در دست اجرا است. شادگان، میانه، نیریز و بافق، طرح هایی هستند که در آنها از تکنولوژی جدید PERED برای تولید آهن اسفنجی استفاده می شود.

✨در خرداد ماه امسال مشعل های ریفورمر فولاد شادگان روشن شد و در پروسه راه اندازی گرم قرار گرفت و در حال حاضر شاهد تولید آزمایشی آهن اسفنجی در طرح شادگان می باشیم و امروز آماده بهره برداری رسمی است.

✨پروژه های میانه و نی ریز هم به ترتیب هر کدام ظرف مدت یک ماه بعد از اتمام پروژه اول، در مسیر تولید قرار خواهند گرفت.

✨پروژه بافت از سایر طرح ها عقب تر است اما انتظار می رود در سال جاری، همه طرح های یاد شده به بهره برداری برسند.

✨با توجه به یکسان بودن تکنولوژی پروژه های احیای شرکت MME در طرح های استانی قطعاً تجارب حاصله از راه اندازی طرح فولاد شادگان، در سایر پروژه ها بکار گرفته خواهد شد.

در حال حاضر با راه اندازی اولین واحد احیاء مستقیم استانی به روش PERED، رفرنس خوبی برای این تکنولوژی بوجود آمده است و لذا با توجه به نتایج بسیار خوب حاصل شده و بومی بودن این تکنولوژی، بازارهای جدیدی برای شرکت ایرانی MME در داخل و خارج از کشور ایجاد می گردد.

 

مهندس درویشی مدیر راه اندازی واحد شادگان از طرف شرکت  MME نیز امروز اطلاعات جدیدی به  چیلان  داد که خلاصه آن به شرح ذیل است:

مهندس درویشی مدیر راه اندازی واحد شادگان از طرف شرکت MME

?شادگان بعد از تلاشی یک ساله به بهره برداری رسیده و سریعا به محصول کیفی رسیده است.

‏?‎این روش  (پرد) مزیت های زیادی داشته که یکی از آنها عدم پرداخت حق امتیاز است. علاوه بر آن گاز تولید شده تمیز است.

‏‏‏‏?‎اکنون با ۷۵ درصد ظرفیت در حال کار هستیم و تا دو هفته آینده به ظرفیت صد در صدی خواهیم رسید.

‏?‎در حال حاضر به ظرفیت ۱۰۵ تن در ساعت دست پیدا کرده ایم.

‏?‎گندله مورد نیازمان از طریق فولاد خوزستان تامین می شود و محصول نهایی مان نیز به همین کارخانه فروخته می شود.

2

تاریخ انتشار : ۲۷ تیر ماه ۱۳۹۶ ساعت ۱۸:۱۶
شناسه مطلب : 13490
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی