انتقاد رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد به کاهش تعرفه شمش و ورق فولادی:اشتغال صنعت فولاد به خطر افتاد/ دولت مصوبه خود را اصلاح کند
دکتر محمود اسلامیان، رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در واکنش به کاهش تعرفه واردات فولاد که روز گذشته از سوی هیئت دولت ابلاغ شد، اظهار داشت: میانگین تعرفه فولاد در سال گذشته حدودا 20 درصد بوده است که در مقایسه با میانگین تعرفه 45 درصدی صنعت خودرو و اکثر صنایع تکمیلی فولاد که از تعرفه های بالای 40 درصد استفاده می کنند، این تعرفه 20 درصد برای فولاد معقول و کارشناسی شده بود، چرا که تعرفه ها باید بصورت پلکانی در رشته های مختلف صنعت باشد .

به گزارش  چیلان ، رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد با تاکید بر اهمیت صنعت فولاد در اقتصاد دنیا، به نتایج مطالعات بین المللی در این خصوص اشاره کرد و گفت: فولاد در همه اقتصادهای دنیا به عنوان یک صنعت مادر شناخته می شود و علت آن این است که این صنعت مادر تاثیر بسیار زیادی در تولید اشتغال دارد. بر اساس نتایج مطالعات بین المللی به ازای یک اشتغال مستقیم در صنعت فولاد حداقل ۲۵ اشتغال غیر مستقیم ایجاد می شود. به دلیل همین نرخ بالای اشتغال پایدار در صنعت فولاد است که همه کشورها از جمله کشورهای اروپایی و حتی امریکاکه سردمدار بازار آزاد هستند، با جدیت از صنعت فولاد خود دفاع می کنند. به طور مثال اخیرا خزانه داری آمریکا مطالعه ای را شروع کرده که هدف آن بررسی تاثیر واردات فولاد از چین برامنیت ملی آمریکا است یعنی واردات فولاد را به امنیت ملی این کشور مرتبط کرده اند که نشان دهنده اهمیت صنعت فولاد در اقتصاد این کشور است. این اهمیت زیاد در سایر کشورها هم وجود دارد به طوری که اخیرا شاهد بودیم اتحادیه اروپا هم جریمه هایی برای صادرات برخی کشورها به این اتحادیه مقرر کرده که سهم فولاد ایران ۵۷ یورو جریمه به ازای هر تن است.

دکتر اسلامیان به ویژگی های خاص صنعت فولاد ایران اشاره کرد و گفت: در کنار اهمیت بالای جهانی صنعت فولاد، این صنعت در داخل کشور هم مشکلاتی دارد که در بقیه صنایع فولاد در دنیا و به همین دلیل هم نیازمند حمایت ویژه است. متاسفانه در دولت های گذشته اتفاقاتی در صنعت فولاد افتاده که از جمله آن چند برابر شدن نیروی انسانی در واحدهای فولادی بزرگ و همچنین صدور مجوزهای بی رویه و احداث واحدهایی با ظرفیت پایین و غیر اقتصادی است که این مشکلات باعث شده تا علی رغم قیمت های جهانی نسبتا مناسب، بیشتر واحدهای فولادساز و نوردی با کمتر از نصف ظرفیت خود کار کنند و تعدادی از این واحد ها هم متاسفانه تعطیل شده اند .

رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران عدم رشد نرخ ارز متناسب با تورم را از مسائل مهم صنعت فولاد کشور دانست که موجب شده صنعت فولاد به حمایت تعرفه ای نیازمند باشد. وی در این خصوص خاطر نشان کرد: یک مشکل اساسی اقتصاد کشور ثبات نرخ ارز است. هرچند در قانون برنامه لحاظ شده است که نرخ ارز بایستی با تورم هماهنگ شود اما متاسفانه این تعادل برقرار نشده است . درواقع عدم رشد نرخ ارز متناسب با تورم یک کمک غیر مستقیم به وارد کننده ها است که صنعت فولاد در کنار مسائل تعرفه ای از این مسئله هم رنج می برد. اگر در سال های گذشته نرخ ارز با نرخ تورم هماهنگ شده بود شاید تولیدکنندگان فولاد اصلا نیازی به تعرفه نداشتند ولی متاسفانه این اتفاق نیفتاده و به خاطر مشکلاتی که کشوردارد، قابل توجیه است اما نمی توان تک بعدی به این مسئله نگاه کرد و مقاومت سایر کشورها در مقابل واردات فولاد را باید مد نظر داشت.

رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در خصوص فرآیند کاهش تعرفه های فولاد نیز تصریح کرد: در سال گذشته کاهش تعرفه ها از سوی وزارت صنعت وقت به دولت پیشنهاد شد که در اسفند ماه با پیگیری انجمن و استدلال هایی که صورت پذیرفت، این مصوبه برگشت داده شد. اما متاسفانه شاهد هستیم که در تاریخ ۱۱/۹/۹۶ شاهد هستیم همان بخشنامه ای که متوقف شده بود، مجددا تصویب و ابلاغ شده و یک سری از تعرفه ها کاهش یافته است.

دکتر اسلامیان به پیامدهای این تصمیم دولت اشاره کرد و گفت: با کمال تاسف در ردیف تعرفه هایی با شرح “سایر” هم این کاهش تعرفه ها لحاظ شده در حالی که این شرح “سایر” مشمولیت خیلی کلی دارد و بر اساس تجربه گذشته شاهد خواهیم بود که دلالانی از این خلاء سوءاستفاده کرده و بسیاری از تعرفه هایی که باید پرداخت کنند را نمی پردازند و حق دولت و تولیدکنندگان را ضایع خواهند کرد. بنابراین تقاضای انجمن فولاد به عنوان تشکل صنفی فولادسازان کشور از دولت این است که این تصمیم ناصحیح را اصلاح کند و تعرفه ناچیز ۲۰ درصدی صنعت فولاد را به حالت تعادل قبلی بازگرداند.

 

2

تاریخ انتشار : ۱۲ آذر ماه ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۴۴
شناسه مطلب : 15562
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی