گزارش چیلان از تولید 5 ماهه فولاد جهان:ایران در آستانه پیوستن به ۱۰ تولیدکننده برتر فولاد دنیا
تولید جهانی فولاد در 5 ماهه نخست 2018 به 728 میلیون تن رسید. آمارهای انجمن جهانی فولاد نشان می دهد رشد تولید فولاد خام جهان در 5 ماهه اول امسال 4.6 درصد بود. جهان در ماه می نیز موفق به تولید 154.8 میلیون تن فولاد خام شده است که نسبت به ماه می 2017 حدود 6.6 درصد رشد داشت.

به گزارش  چیلان ، بیشترین میزان تولید در آسیا با تولید ۵۰۴ میلیون تن بود. رشد تولید آسیا ۵ درصد بود چراکه تولید در ۵ ماهه اول سال ۲۰۱۷ بالغ بر ۴۸۰ میلیون تن بود. آسیا در ماه می هم با رشد ۷.۷ درصدی به تولید ۱۰۸.۸ میلیون تن فولاد خام دست یافته بود.

اتحادیه اروپا با ۲۸ عضو از ۷۲ میلیون تن در ۵ ماهه اول ۲۰۱۷ به تولید ۷۳ میلیون تن در ۵ ماهه ۲۰۱۸ رسید که این به معنای رشد ۱.۸ درصد است. این اتحادیه در ماه می با رشد ۱.۳ درصدی ۱۵ میلیون تن فولاد خام تولید کرد.

آمریکای شمالی با رشد ۳.۱ درصد به تولید ۴۹.۵ میلیون تن فولاد خام در ۵ ماهه نخست سال ۲۰۱۸ رسید و تولیداتش در ماه می هم ۱۰.۷ میلیون تن گزارش شد که ۴.۳ درصد بالاتر از می ۲۰۱۷ می باشد.

کشورهای مستقل مشترک المنافع یا CIS در ۵ ماهه اول امسال بنا به گزارش انجمن جهانی فولاد به تولید ۴۲.۴ میلیون تن دست یافتند که این میزان نسبت به تولید مدت مشابه سال قبل یعنی ۴۱.۳ میلیون تن، ۲.۸ درصد بالاتر است. این کشورها در ماه می هم با رشد ۹.۹ درصدی به تولید ۹ میلیون تن فولاد خام رسیدند.

کشورهای آمریکای جنوبی عضو انجمن جهانی فولاد هم موفق به تولید ۱۸.۳ میلیون تن فولاد خام در ۵ ماهه سال جاری شدند که ۳ درصد بیشتر از مدت مشابه سال قبل است. این درحالی است که این کشورها در ماه می شاهد افت ۵.۷ درصدی تولید فولاد خام بودند و تولید در آنها به ۳.۵ میلیون تن رسید.

سایر کشورهای اروپایی با رشد ۵.۱ درصدی به تولید ۱۷.۳ میلیون تن فولاد دست یافتند و تولیدات آنها در ماه می هم با رشد ۱.۳ درصد به ۳.۶ میلیون تن رسید.

خاورمیانه نیز با تولید ۱۴.۶ میلیون تن در ۵ ماهه سال ۲۰۱۸ رشد ۱۴ درصدی را نسبت به مدت مشابه قبل به ثبت رساند درحالی که تولید در ۵ ماهه اول سال قبل ۱۲.۸ میلیون تن بود. ۱۰.۱۴ میلیون تن از کل تولید فولاد خاورمیانه در این مدت متعلق به ایران بوده است یعنی سهم ایران در تولید ۵ ماهه اول ۲۰۱۸ خاورمیانه بالغ بر ۶۹.۳ درصد می باشد. کشورهای خاورمیانه در ماه می با رشد ۱۵.۲ درصدی به تولید ۳ میلیون تن فولاد خام رسید که عمده این رشد به دلیل رشد تولید ایران بوده است. سهم ایران از این میزان ۶۷.۳ درصد است.

آفریقا هم با تولید ۶ میلیون تن رشد ۶.۸ درصدی و اقیانوسیه با تولید ۲.۷ میلیون تن رشد ۱۳.۴ درصدی را درمقایسه با مدت مشابه سال قبل ثبت کرد. آفریقا نیز در ماه می تولید ۱.۲ میلیون تن بود که ۴.۱ درصد رشد نسبت به ماه می سال قبل داشت.

چنانچه از دید دیگری به تولید فولاد خام جهان نگاه کنیم می بینیم که برترین تولیدکننده جهان در ۵ ماهه اول امسال، چین با تولید ۳۶۶.۶ میلیون تن بود که رشد تولیدات آن به ۶ درصد می رسد. این کشور در ماه می نیز با رشد ۸.۹ درصدی نسبت به می ۲۰۱۷ به تولید ۸۱.۱ میلیون تن فولاد خام رسید.

دومین تولیدکننده برتر جهان، ژاپن با تولید ۴۴.۲ میلیون تن فولاد خام بود که البته هند با تولید ۴۴.۱ میلیون تن در تعقیب آن بوده و می تواند در ماه های آتی جایگاه ژاپن را کسب نماید. ژاپن رشد ۰.۷ درصدی را در تولید به ثبت رسانده درحالی که رشد تولید هند ۴.۷ درصد است.

این دو کشور در ماه می نیز به ترتیب ۹ میلیون تن و ۸.۸ میلیون تن فولاد خام تولید کردند که رشد تولید ژاپن ۱.۸ درصد و هند ۷.۶ درصد بود.

پس از هند، آمریکا به عنوان چهارمین کشور تولیدکننده فولاد خام جهان موفق به تولید ۳۴.۸ میلیون تن فولاد خام در ۵ ماهه اول سال و ۷.۱ میلیون تن در ماه می شد. رشد تولید ۵ ماهه این کشور ۲.۸ درصد و در ماه می ۳ درصد بود.

پنجمین فولادساز برتر جهان همچنان روسیه با تولید ۳۰ میلیون تن فولاد خام است. رشد تولید این کشور در ۵ ماه اول ۲۰۱۸ حدود ۲ درصد بود. روسیه در ماه می هم ۶.۲ میلیون تن فولاد خام تولید کرد که ۶ درصد بیشتر از ماه می سال قبل است.

کره جنوبی با تولید ۲۹.۹ میلیون تن فولاد خام ششمین فولادساز برتر جهان بوده و رشد تولید آن در مدت مذکور ۳.۷ درصد است. کره جنوبی در ماه می ۶.۲ میلیون تن فولاد خام تولید کرد که رشد ۳ درصدی نسبت به می ۲۰۱۷ داشت.

آلمان با تولید ۱۸.۷ میلیون تن، ترکیه ۱۵.۸ میلیون تن، برزیل ۱۴.۳ میلیون تن و ایتالیا ۱۰.۷ میلیون تن هفتمین تا دهمین فولادسازان برتر جهان بودند.

رشد تولید آلمان در ۵ ماهه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل ۰.۴ درصد، ترکیه ۴.۳ درصد، برزیل ۱.۴ درصد و ایتالیا ۳.۹ درصد بود.

در ماه می آلمان به تولید ۳.۹ میلیون تن، ترکیه ۳.۳ میلیون تن، برزیل ۲.۷ میلیون تن و ایتالیا با تولید ۲.۲ میلیون تن رسیدند. رشد تولید ماه می آلمان ۲.۶ درصد، ترکیه ۰.۵ درصد و ایتالیا ۳.۷ درصد بود درحالی که برزیل افت ۸.۶ درصدی را به ثبت رسانده بود.

ایران نیز با تولید ۱۰ میلیون و ۱۴۲ هزار تن در ۵ ماهه اول امسال در رتبه یازدهم قرار دارد و در تعقیب ایتالیا است درحالی که تولید فولاد خام ایران تنها ۵۲۱ هزار تن کمتر از ایتالیا می باشد. رشد تولید فولاد ایران ۲۴.۳ درصد بود. ایران در ماه می ۲ میلیون و ۱۸۰ هزار تن فولاد خام تولید کرد که ۱۲.۴ درصد بالاتر از ماه می سال ۲۰۱۷ است.

58 12

2

تاریخ انتشار : ۱۶ تیر ماه ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۴۳
شناسه مطلب : 19339
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی