گزارش چیلان از داستان لغو و ابطال در بورس کالا:در بورس کالا چه می گذرد؟/ داستان ابطال معاملات فولاد خوزستان و فولاد مبارکه چیست؟
طی امروز و دیروز شاهد ابطال و همین طور لغو برخی عرضه های فولادی از جمله شمش فولاد خوزستان، ورق گرم B فولاد مبارکه، اسلب فولاد مبارکه و شمش فولاد کاوه جنوب در بورس کالا بودیم که دلیل اصلی آن را می توان در دخالت های دستوری دولت در فرآیند معاملات بورس کالا که به عنوان ترازوی بازار شناخته می شود دانست.

به گزارش  چیلان ، دیروز تالار صنعتی بورس کالای ایران شاهد عرضه ۴۰ هزار تنی شمش فولاد خوزستان به قیمت پایه ۲۳۴۰ تومان به ازای هر کیلوگرم بود که در نهایت این عرضه با اتفاق عجیبی همراه شد و آن تقاضای ۴۶۸ هزار تنی برای محموله مذکور بود. عرضه دیروز فولاد خوزستان در بورس که با حجم تقاضای بالایی همراه شد سقف ۱۰ درصدی قیمت را ثبت کرد و قیمت پایانی مطابق معمول هفته های اخیر به ۲۵۷۴ تومان رسید. اما این پایان کار نبود به طوریکه محمد کشانی مدیر عامل فولاد خورستان خبر باطل شدن این معامله را داد. بورس کالا هم اعلام کرد: باتوجه به تصمیم کمیته بازار بورس کالای ایران معاملات شمش بلوم فولاد خوزستان تایید نگردید.
امروز نیز قرار بود عرضه ۳۰ هزار تنی تختال فولاد مبارکه در بورس به قیمت ۲۳۴۰ تومان صورت گیرد که با توجه به برخی مسائل از جمله تعیین شرایط برای خریداران لغو گردید.  چیلان  در ادامه به تشریح دلایل لغو و ابطال عرضه های فولادی ها در بورس اشاره کرده است:

داستان ابطال معامله شمش فولاد خوزستان

در ابتدا باید گفت، کمیته بازار بورس کالا این معاملات را لغو کرده است. ابطال در بورس مربوط به ماده ۳۰ آیین نامه اجرایی معاملات بورس کالا است که در آن آمده معاملات در صورت داران بودن شرایطی خاص و با تصویب مدیرعامل می تواند ابطال گردد.
بررسی های  چیلان  درخصوص دلایل ابطال معامله ۳۱ تیرماه شمش فولاد خوزستان نشان می دهد ابطال این معامله ناشی از تخلفات در ثبت سفارشات در تالار معاملات و ثبت سفارش توسط شرکت های غیر مرتبط می باشد نظیر ثبت سفارش از طریق کدهای معاملاتی واسطه های تجاری که به منظور سودجویی این اقدام را انجام داده اند.
همان گونه که در عرضه های هفته های اخیر شمش در بورس کالا نیز روی داد، سقف ۱۰ درصدی رقابت در این معاملات ثبت شده است که دلیل اصلی آن اختلاف قیمت شمش معاملاتی با در نظر گرفتن سقف رقابت با قیمت کف بازار شمش است.
در معامله روز گذشته نیز به همین دلیل انتظار ثبت سقف رقابت می رفت و چون فعالان بازار از این موضوع اطلاع داشتند، متقاضیان با کدهای دیگر نیز ثبت سفارش کرده تا پس از تسهیم به نسبت بتوانند شمش مورد نظر خود را به دست آورند. در این میان شرکت های غیرمرتبط با هدف استفاده از رانت ایجاد شده و سودجویی هم وارد گود رقابت شدند و تقاضای عجیب و تاریخی ۴۶۸ هزارتنی را رقم زدند اما در نهایت بورس کالا با بررسی این موضوع و به دلیل تخلف در ثبت سفارشات متقاضیان معامله را لغو کرد.

معامله ورق گرم فولاد مبارکه چرا ابطال شد؟

موضوع فولاد مبارکه اما متفاوت است. در پیگیری های  چیلان ، دلیل معامله امروز ورق گرم B فولاد مبارکه افزایش نامتعارف قیمت ها اعلام شده و افزایش ۳۱ درصدی قیمت پایانی نسبت به قیمت پایه سبب شده تا کمیته بازار بورس کالا این معامله را لغو نماید هرچند براساس دستورالعمل شورای رقابت سقف رقابت برای معاملات ورق گرم B باز است و اینکه آیا کمیته بازار بورس کالا می تواند فراتر از شورای رقابت تصمیم بگیرد یا نه، محل ابهام است.
شاید بتوان دلیل اصلی تقاضاهای کاذب در بورس کالا را قیمت های غیر واقعی در بورس کالا آن هم به جهت دستورالعمل های دستوری در تعیین قیمت پایه بر اساس نرخ ارز ۴۲۰۰ تومانی دانست. دستورالعمل هایی که نه تنها باعث اصلاح قیمت ها و آرامش بازار نشده بلکه به واسطه ایجاد تقاضاهای سفته بازی و القاء هیجان به بازار فولاد، سبب افزایش قیمت ها هم شده است.

مدیرعامل فولاد خوزستان: رانت هزار تومانی فولاد در بورس کالا به جیب چه کسانی می رود؟

در این باره مدیرعامل فولاد خوزستان می گوید: فشار به فولاد سازان بزرگ، ظهور رانت و حمایت از دلال بازی سه عامل نابسامانی در بازار شمش فولاد است.
کشانی معتقد است: دولت متاسفانه به نظر فولادسازان توجه نمی کند و شرکت های فولادی داخلی در مورد سیاست های بازار به هیچ عنوان وحدت رویه ندارند. دستور العمل ها و مقررات به گونه ای طراحی شده و به اجرا گذاشته می شود که کارخانجات تولیدی با مشکل نقدینگی و سود دهی مواجه شده و برعکس واسطه گری و دلالی بر امورات کشور حاکم شده و ماحصل این فرآیند افزایش قیمت ها در کف بازار و تورم ناخواسته برای احاد جامعه است. به عنوان مثال شرکت فولاد خوزستان بیش از یک ماه است که قیمت شمش خود را با نرخ ثابت ۲۳۴۰ تومان بورس کالا عرضه و در نهایت با رقابت صورت گرفته و به ۲۵۷۴ تومان می رسد. این در حالی است که قیمت میلگردی که به دست مردم می رسد به حدود ۳۹۰۰ تومان رسیده است سوال این است این رانت بیش از ۱۰۰۰ تومان از جیب مردم نصیب چه کسانی می شود.
وی در پایان تصریح کرد: طی روزهای آینده پشت پرده دلال بازی در بازار شمش را از طریق رسانه ها شفاف سازی می کنم.

لغو عرضه شمش فولاد کاوه جنوب کیش

از سوی دیگر خبرها حاکی از آن است که عرضه شمش فولاد کاوه جنوب کیش نیز که قرار بود فردا صورت گیرد نیز به دلیل پاره ای مشکلات در تایید عرضه لغو شده است. سوال بسیاری از فعالان بازار فولاد این روزها این است که در بورس کالا چه می گذرد؟ آیا این نهاد که سمبل رقابت و مظهر تعادل عرضه و تقاضا در اقتصاد کشور محسوب می شود، با دخالت های دستوری دولت در حال از دست دادن نقش خود به عنوان بستر تنظیم واقعی بازار است؟

2

تاریخ انتشار : ۱ مرداد ماه ۱۳۹۷ ساعت ۱۸:۲۲
شناسه مطلب : 19667
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی