مهلت ۶۰ روزه سازمان تجارت جهانی به ترکیه و آمریکا برای حصول توافق/ آنکارا پرونده شکایت را به هیئت قضاوت ارجاع می دهد؟
سازمان تجارت جهانی روز دوشنبه اعلام کرد که ترکیه در پی وضع تعرفه‌های سنگین گمرکی از آمریکا به این سازمان شکایت کرده است.

به گزارش  چیلان ، در بیانیه این نهاد آمده که شکایت آنکارا درخصوص تعرفه‌های دولت آمریکا برای واردات فولاد و آلومینیوم از ترکیه است.

برمبنای قوانین سازمان تجارت جهانی، ترکیه و آمریکا از هم‌اکنون به مدت ۶۰ روز فرصت دارند تا با بهره‌گیری از مشاوره هیئت های کارشناسی، برای دستیابی به راه‌حلی مورد توافق دو طرف رایزنی کنند. پس از این بازه ‌زمانی و در صورت عدم حصول توافق، آنکارا می‌تواند پرونده را به هیئت قضاوت ارجاع دهد.

«دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا چندی پیش در واکنش به حکم دادگاه ترکیه برای «اندرو برانسون» کشیش آمریکایی، تعرفه واردات آلومینیوم و فولاد از ترکیه را به دو برابر افزایش داده بود.

برانسون که متهم به ارتباط با کودتاگران ترکیه، همدستی با گروه‌های تروریستی و نیز جاسوسی برای آمریکا می باشد، به ۳۵ سال زندان محکوم شده است.

این موضوع در هفته‌های گذشته به تنشی جدی در روابط سیاسی و اقتصادی دو کشور منجر شده است.

ترکیه نخستین کشوری نیست که از آمریکا به خاطر وضع تعرفه‌‎های سنگین روی فولاد و آلومینیوم وارداتی به سازمان تجارت جهانی شکایت کرده است.

در نشست ماه گذشته شورای کالای این سازمان، نزدیک به ۴۰ کشور جهان به سیاست های تجاری دولت آمریکا از جمله وضع تعرفه ها معترض شده بودند. برخی از این کشورها همچون چین و اعضای اتحادیه اروپا، شکایتی هم علیه آمریکا در این سازمان به ثبت رسانده‌اند.

کاخ سفید در ماه‌های گذشته تعرفه های سنگینی روی فلزات وضع کرده و به تازگی هم از بررسی طرح مشابهی برای صنعت خودرو خبر داده است.

این اقدام هابا واکنش تلافی جویانه کشورهای متحد و همپیمان آمریکا مواجه شده و جهان را به سمت یک جنگ تجاری همه جانبه سوق داده است.

2

تاریخ انتشار : ۳۰ مرداد ماه ۱۳۹۷ ساعت ۰۸:۲۶
شناسه مطلب : 20405
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی