عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد پیشنهاد داد:تهاتر بهترین راهکار برای مقابله با کاهش صادرات فولاد در زمان تحریم
در شرایط فعلی تولید فولاد کشور بیش از میزان مصرف بوده لذا باید تمهیداتی اندیشیده شود که میزان صادرات فعلی با اعمال تحریم های جدید نیز کاهش پیدا نکند بنابراین برای جلوگیری از ایجاد این مشکل باید با کشورهایی که تمایل به معامله دارند تهاتر انجام داد.

به گزارش  چیلان ، سید رضا شهرستانی، عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران گفت: در شرایط فعلی تولید فولاد کشور بیش از میزان مصرف بوده لذا باید تمهیداتی اندیشیده شود که میزان صادرات فعلی با اعمال تحریم های جدید نیز کاهش پیدا نکند.

شهرستانی با اشاره به اینکه براساس برنامه ریزی های انجام شده باید تولید فولاد در سال جاری به ۲۵ میلیون تن برسد، خاطر نشان کرد: میزان مصرف داخلی کشور ۱۲ میلیون تن بوده و مازاد آن صادر می شود اما در اوایل مهرماه به دلیل وجود سامانه نیما مشکلاتی در این زمینه به وجود آمد.

وی با بیان اینکه مشکلات اساسی صنعت فولاد در زمینه حمل و نقل، بیمه و انتقال ارز است تصریح کرد: اگر مانعی برای صادرات فولاد ایجاد شود عرضه این محصول بیش از تقاضا می شود که به تبع آن مشکلاتی در بازار نیز به وجود می آید و بسیاری از شرکت های تولیدی نیز تعطیل می شوند که به تبع آن بسیاری از شرکت های تولیدی تعطیل می شوند اما برای جلوگیری از ایجاد این مشکل باید با کشورهایی که تمایل به معامله دارند تهاتر انجام دهیم.

این عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران با بیان اینکه برای جلوگیری از ایجاد این مشکلات باید با کشورهایی که تمایل به معامله دارند تهاتر انجام دهیم، گفت: اکنون وزارت صمت موضوع دریافت مایحتاج صنعت از دیگر کشورها در مقابل صادرات نفت و فولاد را مورد بررسی قرار داده و فعالان این صنعت نیز ورود الکترود و فرو منگنز و نسوزهای مختلف به کشور را پیشنهاد داده اند.

شهرستانی ادامه داد: از مسئولین وزارت صمت تقاضا داریم که سیستم را پیچیده نکنند و اجازه دهند که قیمت واقعی کالا براساس عرضه و تقاضا کشف شود و صرفا نظارت های لازم را در زمینه بازگشت پول انجام دهند.

وی افزود: جهت جلوگیری از ایجاد رانت، مایحتاج این صنعت پس از واردات باید براساس نرخ آزاد به فروش برسند.

عضو انجمن فولاد در خصوص سامانه بهین یاب نیز گفت: این سامانه در زمینه حذف دلالان موثر نخواهد بود زیرا بودجه کافی برای این کار وجود ندارد.

وی با بیان اینکه متاسفانه به دلیل وجود مشکلات عدیده در این سامانه، این سامانه دردی را دوا نمی کند، گفت: باید مشوق هایی همانند معافیت از پرداخت ارزش افزوده را برای سهامداران در نظر بگیرند.

وی با تاکید براینکه قیمت این محصول باید صرفا براساس میزان عرضه و تقاضا تعیین شود، گفت: دخالت دولت در بورس و تعیین قیمت برای محصولات به صورت دستوری موجبات ایجاد رانت را فراهم می کند.

2

تاریخ انتشار : ۲۴ مهر ماه ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۳۰
منبع : بورس نیوز
شناسه مطلب : 21763
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی