گزارش چیلان از سومین همایش دو سالانه بومی سازی کاتالیست و فرآیند احیا مستقیم آهن:تامین از داخل یک جبر است/ جشنواره ملی فولاد نویدبخش امکان تامین اقلام و تجهیزات از داخل بود/ ۸۵ درصد نیاز فولاد خوزستان از داخل و به صورت بومی تامین می شود/ نیازمند تدابیر ویژه ای در توسعه صادرات هستیم
سومین همایش دو سالانه بومی سازی کاتالیست و فرآیند احیا مستقیم آهن از روز 26 دی ماه و به مدت 3 روز در جزیره کیش برگزار شد.

به گزارش خبرنگار اعزامی  چیلان ، دکتر مهدی کرباسیان، رئیس سابق هیئت عامل ایمیدرو در این مراسم گفت: حوزه فولاد جایگاه ویژه ای در اقتصاد کشور دارد. کشور ایران به لحاظ گاز و نفت غنی است لذا باید در استراتژی های کلان کشور توجه ویژه ای به فولاد داشت.

وی افزود: شرکت ها و تامین کنندگان داخلی توانسته اند کمبودهای صنعت فولاد را برطرف نمایند.

کرباسیان با اشاره به دهه ۶۰ یعنی زمانی که در پست معاونت وزیر راه بود گفت: در آن دوره چند کشتی برای تخلیه آهن وارد اسکله شد و این حاکی از حجم عظیم واردات فولاد به کشور بود. در همان برهه هیچ کالایی برای تهاتر با کشوری نظیر ترکیه نداشتیم اما از سال ۹۲ به بعد شرایط عوض شد.

وی ادامه داد: در همان دوران با توجه به درآمدهای ارزی چشمگیر، عدم توازن هایی در سال ۹۲ وجود داشت اما اکنون به جرات می توان گفت صادرکننده فولاد شده ایم.

کرباسیان خاطرنشان کرد: در ۹ ماهه اول سال ۷.۲ میلیون تن فولاد صادر کردیم که درآمد ارزی ۳.۵ میلیارد دلار داشت که با شهر فولاد دهه ۶۰ قابل مقایسه نسیت.

وی با تاکید بر اینکه بحث صادرات غیرنفتی یکی از مباحث اصلی در کشور است افزود: حوزه فولاد حوزه مهمی در اقتصاد کشور است و فعالان فولادی توانستند این موضوع را در میان مسئولان جا بیاندازد.

سبحانی: تامین از داخل یک جبر است/ جشنواره ملی فولاد نویدبخش تامین اقلام و تجهیزات از داخل بود

در ادامه این برنامه، دکتر بهرام سبحانی، رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران ضمن بیان اینکه ایران بزرگترین کشور تولیدکننده فولاد به روش احیا مستقیم و کوره قوس الکتریکی است گفت: وفور گاز طبیعی سبب شد توسعه فولاد کشور برمبنای احیا مستقیم باشد.
وی اضهار داشت: در کل تاریخ فولاد دنیا، کوره های احیا مستقیم جوان محسوب می شدند چراکه از ابتدای شکل گیری تولید فولاد، کوره های بلند استفاده می شد.

سبحانی خاطرنشان کرد: در همان ابتدای بکارگیری تکنولوژی کوره قوس الکتریکی، از صفر تا صد تکنولوژی این صعت تماما خارجی بود.

وی با اشاره به تجربه موفق برگزاری نخستین جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد ایران گفت: هفته گذشته در برج میلاد نخستین جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد ایران با رویکرد بومی سازی برگزار شد. شرکت های حاضر نوید بخش این موضوع بودند که همه چیز در داخل قابل تامین است.

رئیس انجمن فولاد ایران با بیان اینکه دو گلوگاه در حوزه فولاد وجود داشت گفت: در واقع الکترود و کاتالیست دو گلوگاه حوزه فولاد ایران بودند. در بخش الکترود گرافیتی شرکت های دانش بنیان روی کک سوزنی کار کرده اند و به تولید آزمایشی رسیده اند و در جشنواره ملی فولاد، قرارداد خوبی از سوی فولاد مبارکه و فولاد خراسان با آنها بسته شد تا این چالش مرتفع شود.

وی بیان داشت: در حوزه کاتالیست تعداد تولیدکنندگان این محصول در دنیا از تعداد انگشتان دستان کمتر بود. اما امروز خوشحالیم که تولید در بخش آهن اسفنجی رو به رشد است و صنعتی که وابسته به کاتالیست است از داخل نیاز خود را تامین می کند.

وی خاطرنشان کرد: به عنوان یک تکلیف در فولاد مبارکه، واردات مواد داخلی ممنوع شد تا بدین شیوه حمایت لازم از تامین کنندگان داخلی صورت گیرد.

رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران خاطرنشان کرد: در نمایشگاه ملی فولاد، مصرف کنندگان و تولیدکنندگان به اتفاق به این نتیجه رسیدند که تامین از داخل یک جبر است.

وی درباره واردات برخی تجهیزات علیرغم تولید داخلی آنها گفت: به دلیل اینکه سیستم بانکی ایران قادر به تامین منابع مالی پروژه ها نیست، درنتیجه از فاینانس در برخی پروژه ها استفاده می شود که درنهایت واردات بعضی اقلام الزام آور می شود و این نوعی جبر تامین منابع مالی محسوب می شود. اگر سیستمی بانکی بتواند نیاز صنایع را در تامین مالی تامین کند، شرکت های داخلی قادر به تولید تجهیزات هستند و نیاز به طرف خارجی نداریم.

سبحانی موضوع دارا بودن دانش فنی و تکنولوژی را مهم خواند و گفت: از جانب فولادی ها و به عنوان رئیس انجمن فولاد از واحدهای داخلی کاتالیست قدردانی می کنم که دیگر نیازی به هندی ها در تامین کاتالیست نداریم.

کشانی: ۸۵ درصد نیاز فولاد خوزستان از داخل و به صورت بومی تامین می شود/ تامین کنندگان وابستگی خود را به خارج کم کنند/ فولاد خوزستان به تولید ۳.۸ میلیون تن می رسد/ بازنگری در تناژ صادرات فولاد خوزستان

مهندس محمد کشانی، مدیرعامل فولاد خوزستان نیز در سومین همایش دو سالانه بومی سازی کاتالیست و فرآیند احیا مستقیم گفت: فولاد خوزستان دومین تولیدکننده برتر کشور در حوزه فولاد است که از قبل از انقلاب کلنگ آن زده شد اما به جهت جنگ، با وقفه ای کار خود را آغاز کرد.

وی تصریح کرد: نگاه فولاد خوزستان از همان ابتدا به استفاده از داخل بود به گونه ای که ۸۵ درصد نیاز خود را از داخل و به صورت بومی تامین می کند. یکی از کالاهای استراتژیک مورد استفاده، همین کاتالیست است. تا سال ۸۲ این محصول از هند تامین می شد اما در نهایت اولین کاتالیست نفت و گاز سرو در این مجموعه به صورت آزمایشی استفاده شد.

کشانی خاطرنشان کرد: در بحث بومی سازی در نخستین جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد ایران اتفاقات خوبی افتاد و نگاه های تامین کننده و مصرف کننده را به یکدیگر نزدیک کرد.

وی با تاکید بر این نکته که به عنوان صنایع مادر باید همواره در کنار تولیدکنندگان کوچک باشیم گفت: باید حمایت مستمری از شرکت های دانش بنیان داشت و در مقوله بومی سازی باید از شعار خارج شد و بایستی اصلاح ساختار داشت.

مدیرعامل فولاد خوزستان ادامه داد: شرکت های تامین کنندگان هم باید وابستگی خود را به خارج از کشور کم کنند.

کشانی صادرات را نشات گرفته از رشد فولاد خواند و اظهار داشت: فولادی ها کمک موثری از محل صادرات به کشور داشتند.

وی گفت: در چند ماه اخیر شاهد تصمیماتی از سوی مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت بودیم و گلایه درست این است که قطار صادرات زنجیره فولاد کند شد چراکه تقاضای کاذب باعث تصمیماتی از سوی مسئولان از اردیبهشت ماه شد که صادرات را کاهش داد.
کشانی در خاتمه نیز تاکید کرد: فولاد خوزستان صادرات را از ۲.۸ میلیون تن به ۲ میلیون تن کاهش داد و تا پایان سال به صادرات ۲.۲ میلیون تن می رسد. همچنین تولید ۳.۸ میلیون تن را تا پایان سال برنامه ریزی کرده ایم.

فرشاد: حمایت انجمن از کاتالیست های ایرانی و بومی/ نیازمند تدابیر ویژه ای در توسعه صادرات هستیم

مهندس اسداله فرشاد عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد و مدیرعامل شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان در این مراسم گفت: ۳۶ شرکت در حوزه کاتالیست در آمریکا فعالند. گردش مالی حوزه کاتالیست ۱۴ میلیارد دلار در سال است.

وی ایران را یکی از اصلی ترین مصرف کنندگان کاتالیست عنوان کرد و گفت: احتمال افزایش نیاز کاتالیست در صنعت فولاد ایران تا دوبرابر نیز محتمل است. نفت و گاز سرو افتخار بومی سازی در صنعت کاتالیست را برای کشور به ارمغان آورد.

فرشاد تصریح کرد: انجمن فولاد حمایت خود را از کاتالیست های ایرانی و بومی اعلام می دارد.

وی با اشاره به آماری از تولید آهن اسفنجی در جهان گفت: براساس آخرین آمار، ۸۳ میلیون تن تولید آهن اسفنجی جهان بوده است. سهم آهن اسنفجی در کوره های قوس الکتریکی در دنیا هنوز هم اندک است درحالیکه در ایران با بومی سازی احیا مستقیم، عمده به صورت آهن اسفنجی کار می کند. لذا در تولید آهن اسفنجی رتبه اول را براساس گاز داریم.

مدیرعامل آهن و فولاد غدیر ایرانیان ادامه داد: در نخستین جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد ایران از شرکت های دانش بنیان و صاحب دانش که برای تحقق بومی سازی زنجیره فولاد تلاش داشتند تقدیر شد.

عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران خاطرنشان کرد: زمینه های توسعه سرمایه گذاری در بالادست باید افزایش یابد و ضرورت سرمایه گذاری در معادن واضح است.

وی گفت: امسال به تولید ۲۵ میلیون تن فولاد در کشور دست خواهیم یافت و با توجه به مصرف ۱۵ میلیون تنی در داخل، دغدغه جدی در بحث توسعه صادرات است و باید تدابیر جدی در این زمینه اندیشیده شود.

رضایی: فولاد مبارکه و فولادخوزستان دو بال ارزشمند صنعت کاتالیست/ ۹۰ درصد منابع و مواد اولیه ساخت کاتالیست را بومی سازی کردیم

مهندس محمود رضایی مدیر مهندسی فروش و توسعه بازار شرکت نفت و گاز سرو در ادامه برنامه ضمن بیان اینکه کاتالیست یکی از چالش های اصلی صنعت فولاد در سال های گذشته بوده اما با همت صنعتگران داخلی و حمایت فولادسازان به نقاط قوت این حوزه تبدیل شده است گفت: در صنعت فولاد ساخت کاتالیست در سال۸۳ آغاز شد و با حمایت مدیران ژرف اندیش فولاد، اولین مطالعات تحقیقاتی در این مسیر سخت شروع شد.

وی افزود: فولاد مبارکه و خوزستان بعنوان دو بال ارزشمند صنعت کاتالیست، همواره حمایت های لازم را از این صنعت داخلی داشتند.

وی بیان داشت: اولین بارگذاری صنعتی کاتالیست احیا مستقیم در سال۹۲ انجام شد و وارد عرصه تولید انبوه آن شدیم. در فولاد بافت در آستانه بارگذاری کاتالیست های تولید داخلی هستیم.

رضایی تصریح کرد: داخلی سازی ۹۰ درصد منابع و مواد اولیه، ازجمله اقدامات مثبت شرکت نفت و گاز سرو برای گذر از تحریم و آسیب کمتر از آن بود.

وی ادامه داد: تاکنون ۷مدول با کاتالیست های نفت و گاز سرو بارگذاری شده و تا پایان سال، ۵ مدول احیا مستقیم با کاتالیست های نفت و گاز سرو بارگذاری می شود.

وی در خاتمه گفت: شرکت تولیدکننده هندی کاتالیست در راستای مقابله با تولید ایرانی در چند سال اخیر حدود ۵۱ درصد کاهش نرخ داشته است.

عبدی: برنامه گروه مبارکه درسال ۹۷ تولید ۱۱ میلیون تن فولاد خام است

مهندس رحیم عبدی، مدیر آهن سازی فولاد مبارکه اصفهان با بیان اینکه باید از رشد صنعت فولاد حمایت شود گفت: ایران از سال ۲۰۰۵ رتبه بیستم جهان را در تولید فولاد داشت و در سال ۲۰۱۸ به رتبه یازدهم رسید و انتظار می رود ظرف سه سال آینده در رتبه دهم تثبیت شده و در ۲۰۲۵ به رتبه هفتم خواهد رسید.

وی افزود: تولید فولاد خام در گروه فولاد مبارکه همواره علیرغم تحریم ها رو به رشد بوده و سالانه ۱۰ درصد رشد داشته و در ۹ ماهه به تولید ۹.۵ میلیون تن رسید.

عبدی ادامه داد: برنامه گروه مبارکه برای سال جاری حدود ۱۱ میلیون تن فولاد خام است. فولاد مبارکه در ۵ سال اخیر بالغ بر ۷۳۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری کرده است

وی تاکید کرد: از سال ۹۲ صد درصد کاتالیست های مورد استفاده در مدول های فولاد مبارکه از داخل تامین می شود.

عباسی: بهره برداری از نخستین واحد برون مرزی MME در ماه های آتی/ MME به دنبال اجرای یک پروژه مگامدول در کشور

مهندس جابر عباسی مدیر پروژه های شرکت MME در ادامه این مراسم گفت: پروژه اجرا شده MME به روش پرد در چین در ماه های آتی به بهره برداری خواهد رسید.

وی افزود: قطعات مورد استفاده در پرد قابل تامین در داخل است و باید از پرد به عنوان یک طرح ملی حمایت شود چراکه در بحث رقابتی قادر به ارائه قیمت پایین تر از رقبا می باشد.

عباسی با بیان اینکه امیدوارم اولین مگامدول را نیز در این صنعت راه اندازی نماییم اظهار داشت: هدف آن است که در آینده یک طرح جامبو که همان مگامدول مشابه است را در کشور اجرا کنیم.

وی خاطرنشان کرد: در نخستین جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد ایران اعلام کردیم پرد برای کارفرما مجانی است و نیازی به پرداخت حق لایسنس ندارد و مصرف آب آن نیز پایین تر می باشد.

مدیر پروژه های شرکت MME تصریح کرد: در فولاد بافت صد درصد از کاتالیست نفت و گاز سرو استفاده کردیم و در بافت دو نیز از همین کاتالیست ها استفاده خواهیم کرد.

مهندس هادی ورعی مدیر کارخانجات احیا توسعه آهن و فولاد گل گهر نیز در روز دوم این همایش گفت: صنعت فولاد، شرکت گل گهر را به عنوان یکی از تولیدکنندگان بزرگ فولاد کشور پذیرفته است.

وی تاکید کرد: بالاترین ظرفیت اسمی آهن اسفنجی را در گل گهر داریم و امسال ظرفیت بهره برداری از واحد احیا کارخانه به ۹۳ درصد می رسد.

ورعی تاکید کرد: در مجموعه توسعه آهن و فولاد گل گهر، بازرسی کاتالیست نیز به پیمانکار سپرده شد تا هم از دانش فنی آنها استفاده شود و هم درصورت بروز مشکل آنها طبق مسئولیت خود آنرا حل نمایند.

گفتنی است، در سومین همایش دو سالانه بومی سازی کاتالیست و فرآیند احیا مستقیم آهن از تمبر “بومی سازی صنعت کاتالیست” و تمبر اختصاصی یادبود “ایران ساخت” رونمایی شد.

2

تاریخ انتشار : ۲۹ دی ماه ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۰۴
شناسه مطلب : 23563
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی