مروری بر مهم ترین اقدامات انجمن در سالی که گذشت:سالی شلوغ و پر چالش اما نتیجه بخش
وحید یعقوبی، مدیر اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در یادداشتی به چیلان مروری بر مهم ترین اقدامات انجمن در سال 97 داشته و به دستاوردهای این انجمن پرداخته است.

روزهای پایانی سال ۱۳۹۷ در حال سپری شدن است و کم کم به پایان هفدهمین سال فعالیت انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران نزدیک می شویم. به همین مناسبت در این شماره از بولتن “اخبار فولاد” سعی کرده ایم مهم ترین اقدامات انجمن در سال ۹۷ را مروری کوتاه کنیم:

اصلاح سیاست های تنظیم بازار

سال ۹۷ را باید متلاطم ترین سال چند سال اخیر اقتصاد کشور به ویژه در حوزه فولاد دانست. از ابتدای سال و با اعلام خروج آمریکا از برجام و متعاقب آن افزایش نرخ ارز در بازار آزاد، فضای اقتصادی کشور به سمت دستور رفت که بازار فولاد به طور ویژه از این دستورات متاثر شد! ابتدا قیمت های پایه و حتی قیمت های معاملاتی در بورس کالا از فضای رقابتی خارج شد، سپس صادرات فولاد در زمان طلایی آن، مشروط به رعایت کف عرضه ابلاغی شد و در اقدامی عجیب، دستورالعمل تنظیم بازار فولاد بدون مشورت گرفتن از انجمن و واحدهای تولیدی ابلاغ شد که تفاوت فاحش بین قیمت محصولات فولادی در بورس کالا و بازار و ایجاد کرد و واحدهای فولادی و سهامدارانشان را متضرر ساخت.

به جرات می توان گفت قسمت اعظم وقت انجمن در سال ۹۷ صرف اصلاح سیاست های تنظیم بازار فولاد در دولت شده است. در ابتدا انجمن همگام با سایر فولادسازان اعتراض خود به این سیاست ها را اعلام نمود و هشدار داد در صورت تداوم این رویه، بازار فولاد دچار آشفتگی خواهد شد. در مرحله بعد و با پیگیری از مجلس شورای اسلامی و سایر سازمان ها و نهادها، لغو و یا حداقل اصلاح دستورالعمل مذکور پیگیری شد که خوشبختانه پس از دو ماه به نتیجه مقدماتی رسید و اصلاحاتی از جمله حذف سقف رقابت صورت گرفت. پیگیری های انجمن در این خصوص همچنان ادامه یافت تا در دوره وزارت جناب آقای دکتر رحمانی، منتج به انجام اصلاحات اساسی در دستورالعمل یاد شده و احیاء کمیته تخصصی تنظیم بازار فولاد با عضویت انجمن و تفویض اختیاراتی به آن شد.

اقدامات و پیگیری های انجمن در خصوص مسائل تنظیم بازار فولاد از جمله اصلاح فرمول قیمت پایه، تعیین کف عرضه های جدید در بورس کالا و تلاش برای بازگرداندن اوضاع به روال عادی سابق در سال ۹۸ هم ادامه خواهد داشت.

جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد ایران

پس از چند سال که انجمن در صدد برگزاری رویدادی تخصصی برای حمایت از بومی سازی و افزایش توان تامین داخلی در صنعت فولاد بود، بالاخره در سال ۹۷ این مهم تحقق یافت و با حمایت و همراهی همه فولادسازان بزرگ کشور و شرکت های تامین کننده داخلی، “نخستین جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد ایران” از ۱۷ تا ۲۰ دی ماه در برج میلاد تهران برگزار شد. در این جشنواره که بیش از ۱۴۰۰ نفر از مدیران و کارشناسان زنجیره فولاد کشور در آن حضور یافتند، از ۴۱ شرکت برتر تامین کننده داخلی و ۱۰ نفر از پیشکسوتان تحت عنوان چهره های توسعه گرای آهن و فولاد ایران تقدیر بعمل آمد. ۳۰ کارگاه آموزشی هم در این چهار روز برگزار شد که در سطح رویدادهای تخصصی بی نظیر است. همچنین در نمایشگاه ملی فولاد ایران که به گفته بازدیدکنندگان و شرکت کنندگان، کاربردی ترین نمایشگاه تخصصی حوزه فولاد بود، دستاوردها و البته فرصت های بومی سازی در زنجیره فولاد کشور ارائه شد. بیش از ۲۲۰ کاربرگ تفاهم نامه در راستای تامین نیاز فولادسازان از داخل کشور یکی از مهم ترین نتایج این جشنواره و نمایشگاه بود.

همچنین قبل از برگزاری این رویداد و در جهت افزایش کیفیت آن، کمیته “بومی سازی و توسعه تکنولوژی” در انجمن تشکیل شد و مدیران و کارشناسان شرکت های فولادی در قالب ۸ کارگروه، فهرستی از نیازهای بومی سازی صنعت فولاد را تهیه کردند که تکمیل و اولویت بندی آن یکی از اقدامات این کمیته در سال ۹۸ خواهد بود.

در “جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد ایران” ۲ تفاهم نامه مهم برای حمایت از بومی سازی منعقد شد. یکی بین انجمن و صندوق نوآوری و شکوفایی که با راهبری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، تاسیس “صندوق پژوهش و فناوری فولاد” را دنبال خواهد کرد و دیگری میان انجمن و مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی که با راهبری ایمیدرو زمینه انجام تحقیقات پایلوت در حوزه بومی سازی را فراهم خواهد آورد. در همین راستا و با توجه به برگزاری مطلوب جشنواره ملی فولاد، تفاهم نامه دیگری با بانک صادرات ایران در حال پیگیری است که در راستای ارائه تسهیلات به تامین کنندگان داخلی و حمایت از همکاری های مشترک فولادسازان و تامین کنندگان بسیار موثر خواهد بود.

انتخابات هیئت مدیره انجمن

سال ۹۷ در عمر ۱۷ ساله انجمن از منظر تعداد مجامع برگزار شده و تحولات پیرامون آن مثال زدنی است. در نیمه نخست سالی که به پایان می بریم، مجامع عمومی انجمن در ۳ نوبت و با دستورکارهای متفاوت و مهم با حضور چشمگیر اعضای انجمن برگزار شد. مجمع عادی انجمن در خردادماه، مجمع فوق العاده در مرداد ماه برای اصلاح اساسنامه و مجمع عادی به طور فوق العاده در شهریورماه برای انتخابات هیئت مدیره انجمن که برگزاری مطلوب و نظام مند آنها وقت و انرژی فراوانی از انجمن گرفت.

برآیند این مجامع، اضافه شدن یک رسته در انجمن به نام ذوب القایی و در نظر گرفتن یک کرسی هیئت مدیره برای آن و البته انتخاب اعضای جدید هیئت مدیره انجمن بود که آقایان دکتر سبحانی به عنوان رئیس، احرامیان به عنوان نایب رئیس، فرشاد به عنوان خزانه دار و کشانی، احمدی، سلیمانی و شهرستانی به عنوان اعضای جدید هیئت مدیره انجمن قبول مسئولیت نمودند که اقدامات متعدد انجمن در نیمه دوم سال ۹۷، نشانگر تلاش مثمرثمر آنان و راهبری صحیح موضوعات در دستورکار دبیرخانه انجمن است.

تشریح سایر فعالیت های انجمن در سال ۹۷ در این نوشتار کوتاه نمی گنجد. بنابراین به صورت تیتروار به برخی از مهم ترین آنها اشاره می کنیم:

• به روزرسانی و رونمایی از اطلس ملی فولاد ایران
• کسب رتبه برتر در بین بیش از ۲۰۰ تشکل صنفی کشور
• حل مشکلات صادرکنندگان فولاد در خصوص ارزش پایه گمرکی در چند مرحله
• جلسات اختصاصی با مدیران بانک مرکزی برای حل مشکلات پیمان سپاری ارزی اعضا
• توسعه روابط با تشکل های مرتبط در سایر کشورها از جمله انجمن متالورژی ایتالیا
• جلسات مهم با مقامات عالی کشور از جمله رئیس جمهور و رئیس مجلس شورای اسلامی برای تشریح مسائل واحدهای فولادی
• تقویت ارتباطات با مجامع علمی و دانشگاهی برای بهره مندی فولادسازان از دانش و تکنولوژی روز
• تداوم برگزاری دوره های آموزشی تخصصی و کاربردی آکادمی فولاد ایران و آغاز دوره های در محل کارخانجات (In-House)

2

تاریخ انتشار : ۲۸ اسفند ماه ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۴۴
شناسه مطلب : 24513
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی