گزارش اختصاصی چیلان:در کنفرانس بازارهای فولاد آسیا چه مطالبی مطرح شد؟
کنفرانس بازارهای فولاد آسیا 2019 در شهر هوشی مین-ویتنام توسط موسسه کالانیش در تاریخ 10 و 11 آوریل 2019 (21 و 22 فروردین 98) برگزار شد.

به گزارش  چیلان ، از آنجا که ویتنام یکی از بازارهای هدف صادرات فولاد ایران در جنوب شرق آسیا ASEAN لذا اطلاعات مطرح شده در این کنفرانس می توانست برای فولادسازان ایرانی مفید فایده باشد.

این کنفرانس ۲۰ سخنران داشت که یکی از سخنرانان «Trinh Khoi Nguyen» از انجمن فولاد ویتنام بود که موضوع سخنرانی وی، بررسی اجمالی صنایع فولاد ویتنام در سال ۲۰۱۸ و چشم انداز سال ۲۰۱۹ بود. سخنران دیگر Enrique Gasca»» از شرکت ایکس استیل آمریکا بوده که به اقتصادی حال حاضر آمریکا و مقدار واردات محصولات میانی و پایین دستی فولاد به بازار کشورهای آسیایی به تفکیک محصول پرداخت.

«Tomas Gutierrez» سردبیر بازار آسیای موسسه کالانیش سخنران دیگر کنفرانس مربوطه بود که موضوع سخنرانی وی، بررسیبازار فولاد چین و کشورهای جنوب شرق آسیا در سال ۲۰۱۹ بود.

«Derek Langston» از موسسه تحقیقاتی و مشاوره SSY و با موضوع بررسی و چشم انداز بازار حمل دریایی فله خشک، «Baldev Bhinder» از موسسه وکلای JTJB و با موضوع مسائل کلیدی ریسک های قانونی، «Jiang Li» از غول فولادساز چین Baosteel با موضوع چشم انداز بازار فولاد چین تحت قوانین جدید محیط زیست،Hiroyuki» » از وبسایت و ‌نشریهJapan Metal Daily با موضوع صنایع فولاد ژاپن در سال ۲۰۱۹، «Trinh Ha Nguyen» از شرکت تحقیقاتی و اوراق بهادار Rong Viet ویتنام با موضوع بازارهای صادرات فولاد از /واردات فولاد به ویتنام، «Amit Chandaliya» از شرکت Essar Steel هندوستان با موضوع نگاهی به وضعیت اقتصادی هند و برنامه ریزی رسیدن به تولید ۳۰۰ میلیون تن فولاد در سال، «Harold Quek» از شرکت هولدینگ خصوصی JFE Meranti میانمار با موضوع چگونگی موفقیت در بازار فولاد میانمار و کشورهای «آسه آن»، «Subhendu Bose» از گروه تولید، توزیع و تجارت فولاد Duferco Asia با موضوع مصرف، تولید و جریان فولاد در کشورهای جنوب شرق آسیا SEA و «Edric Koh» از بورس فلزات لندن (LME) از دیگر سخنرانان این همایش دو روزه بود.

علاوه براین کیوان جعفری طهرانی در لیست سخنرانان حضور داشت که قرار بود به موضوع سرمایه گذاری های ایران و طرح های توسعه ظرفیت در افق ۲۰۲۵ در طول تحریم ها بپردازد.

وی درباره موضوع سخنرانی خود در این کنفرانس به  چیلان  گفت: با توجه به تجارت جهانی فولاد، مواد خام و همچنین محصولات پایین دستی چرخه فولاد که در حال حاضر مرکز ثقل تجارت جهانی را شامل می شوند و با در نظر گرفتن تمایل آمریکا در دخالت در این بازی (تجارت جهانی فولاد)، باید دید تا چه میزان سیاست هایی که واشنگتن در پیش می گیرد در بخش فولاد آسیا چه به لحاظ تهدید و چه فرصت تاثیر گذار است؟ همچنین پاسخ به این سوال مهم است که آیا سایر کشورها نیز از سیاست های آمریکا از جمله ایجاد موانع بیشتر در این تجارت تبعیت خواهند کرد؟ و اگر پاسخ چنین است، شرکت چه اقداماتی می توانند انجام دهند تا از منافع خود دفاع کنند؟

وی افزود: در همین راستا سخنرانی اینجانب در کنفرانس مذکور دارای رئوسی ازجمله طرح های سرمایه گذاری و توسعه ظرفیت ها تا افق ۱۴۰۴ (۲۰۲۵ میلادی)، جریان تجارت فولاد و مواد اولیه، تغییرات تقاضای فصلی صادرات فولاد ایران، تغییر سیاست ها، مقابله و راهکارهای جدید کسب و کار در شرایط تحریم و چگونگی تاثیر تحریم ها بر برنامه چشم انداز ۲۰۲۵ ایران بود.

وی در بحث نخست به موضوع سرمایه گذاری ها و طرح های توسعه ظرفیت ها پرداخت. جعفری طهرانی در این بخش ضمن اشاره به برنامه ظرفیت تولید ۵۵ میلیون تن فولاد خام در افق ۲۰۲۵ گفت: همانگونه که پیش از این گفته شده بود ایران برای دستیابی به ظرفیت ۵۵ میلیون تن فولاد نیازمند ۱۶۲ میلیون تن سنگ آهن، ۸۰ میلیون تن کنسانتره، ۸۲ میلیون تن گندله و ۵۷ میلیون تن آهن اسفنجی و چدن است و بررسی ها نشان می دهد در صورت عدم ایجاد طرح های توسعه جدید، کسری ۳۲ میلیون تنی سنگ آهن، ۶ میلیون تنی کنسانتره، یک میلیون تنی گندله و ۸ میلیون تنی آهن اسفنجی در سال ۲۰۲۵ اتفاق خواهد افتد.

وی در ادامه اشاره ای به میزان تولید فولاد خام ایران در ماه های مختلف سال ۲۰۱۸ داشت و گفت: ایران اگرچه در ماه های مختلف سال ۲۰۱۸ در تولید فولاد خام دچار فراز و فرودها و نوساناتی بود اما در نهایت در ماه های پایانی سال گذشته میلادی (اکتبر، نوامبر و دسامبر) و هم زمان با آغاز دور دوم تحریم ها رشد خوبی را به ثبت رساند. تولید فولاد خام کشور در سال گذشته ۲۵ میلیون و ۷۰ هزار تن بود و به طور میانگین ماهانه ۲ میلیون و ۹۰ هزار تن فولاد خام در کشور تولید شده است.

جعفری طهرانی در ادامه سناریوهای مختلف صادرات فولاد ایران در سال ۲۰۲۵ را مطرح کرد و اظهار داشت: ۴ سناریو صادرات فولاد شامل اول براساس نرخ صادرات به تولید ایران، دوم براساس نسبت صادرات به تولید جهانی، سوم براساس حداکثر صادرات بالقوه و در نهایت سناریوی چهارم براساس طرح ۲۰۲۵ می باشد که براساس نرخ صادرات به تولید ایران ۱۵.۶ میلیون تن صادرات پیش بینی شده اما براساس نرخ صادرات به تولید جهانی صادرات ۱۱.۲ میلیون تن متصور است. از بعد دیگر حداکثر صادرات بالقوه ایران ۱۰.۵ میلیون تن بوده و صادرات برنامه ریزی شده براساس طرح جامع فولاد ۲۰ میلیون تن است. البته لازم به ذکر است این ۴ سناریو در حالت لغو تحریم ها متصور هستند ودر شرایط تحریم وضعیت صادرات فولاد کشور قابل پیش بینی نیست.

وی میزان صادرات فولاد ایران در ۱۱ ماهه پارسال را حدود ۲ میلیون تن فولاد خوزستان، ذوب آهن اصفهان ۸۱۰ هزار تن، فولاد مبارکه ۷۸۴ هزار تن، ۶۶۵ هزار تن فولاد کاوه جنوب کیش، ۵۸۲ هزار تن فولاد هرمزگان، ۱۶۷ هزار تن فولاد خراسان و ۳۹ هزار تن فولاد آلیاژی ایران عنوان کرد و گفت: مشتریان صادراتی محصولات میانی (بیلت و اسلب) فولاد ایران در سال ۲۰۱۸ به ترتیب تایلند، امارات، اندونزی، عمان، مصر، تایوان و ایتالیا بودند که تنها عمان، تایوان و ایتالیا شاهد افت واردات در مقایسه با سال ۲۰۱۷ میلادی بودند اما سایر کشورها رشد چشمگیری را به ثبت رساندند. در بخش محصولات تخت، عمده محصولات به عراق، امارات، عمان، افغانستان، ایتالیا و ترکمنستان بود که تنها ترکمنستان افت واردات را در سال ۲۰۱۸ به ثبت رساند اما سایر کشورهای مذکور علیرغم تحریم ها، رشد را ثبت کردند.

این کارشناس بازارهای بین الملل فولاد و سنگ آهن ادامه داد: در حوزه محصولات طویل عمده صادرات در دو سال اخیر به عراق، افغانستان، ترکیه، پاکستان، قطر، گرجستان، ترکمنستان، عمان و امارات بود. همچنین ایران در ۱۲ ماهه پارسال (آوریل ۲۰۱۸ تا مارس ۲۰۱۹) ۱۷ میلیون و ۱۰۰ هزار تن سنگ آهن دانه بندی و کنسانتره صادر کرد که ۱۶ میلیون و ۶۳۰ هزار تن به چین، ۲۶۰ هزار تن به هند، ۸۰ هزار تن به مالزی، ۸۰ هزار تن به امارات، ۳۰ هزار تن به پاکستان و ۲۰ هزار تن به اندونزی بوده است.

وی تصریح کرد: ایران در سال های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ عمده نیاز خود به الکترود گرافیتی را از چین، آلمان، هند، اسپانیا، ژاپن و امارات تامین کرد.

جعفری طهرانی در بخش دیگری از صحبت های خود و در موضوع تحریم و تغییر سیاست ها و راهکارهای جدید کسب و کار به بررسی مشکلات ناشی از تحریم های بانکی پرداخت و گفت: محدودیت های مبادلات مالی و افزایش هزینه های مبادلات بین المللی، افزایش ریسک های اعتباری و نقدینگی، عدم تامین مالی در تولید و سرمایه گذاری ها، گسترش رکود، عدم رشد توسعه ای و محدودیت در تکنولوژی بانکداری ازجمله مشکلات ناشی از تحریم های بانکی است.

جعفری طهرانی راه حل های کوتاه مدت و بلند مدت برای مقابله با مشکلات ناشی از تحریم های بانکی را چنین برشمرد و اظهار داشت: استفاده از پول مجازی، استفاده از مبادله کالا به کالا در تجارت، گسترش شبکه تبادل ارز در ایران، به اشتراک گذاشتن شبکه بانکی و بانکداری برون مرزی، پرداخت وجه حاصل از صادرات کالای ایرانی به فروشندگان خارجی بجای صادرکنندگان ایرانی و استفاده از جابجایی غیر فیزیکی پول در خارج از کشور و تنوع بخشی به سیستم های پرداخت اینترنتی ازجمله راهکارهای مقابله با تحریم های بانکی آمریکاست.

جعفری طهرانی مشکل دیگر تحریم ها را مشکلات و محدودیت های ناشی از تحریم های بیمه ای دانست و گفت: ازجمله مشکلاتی که تحریم در حوزه بیمه ایجاد کرده محدودیت در بیمه های دریایی، افزایش هزینه های حمل و نقل، رکود اقتصادی، کاهش نفوذ بیمه، امتناع از رتبه بندی اعتباری ارزیابی شرکت های بیمه و عدم وجود آژانس های بین المللی رتبه بندی اعتباری می باشد.

وی راه حل های کوتاه مدت و بلند مدت برای مقابله با مشکلات ناشی از تحریم های بیمه ای آمریکا را چنین برشمرد و گفت: تشکیل کنسرسیومی متشکل از شرکت های بیمه، ایجاد صندوق های متقابل بیمه با همکاری موسسات و صنایع بزرگ، افزایش سرمایه شرکت های بیمه و توسعه همکاری میان شرکت های جنوب شرق آسیا و شرکت های عضو اکو برای ارائه بیمه اتکایی و به اشتراک گذاری ریسک ازجمله راه حل های مقابله با تحریم های بیمه ای است.

کیوان جعفری طهرانی در ادامه تشریح مسائل و مشکلات تحریم ها و راه های مقابله با آنها به معضل تحریم های حمل و نقل دریایی که از دور دوم تحریم ها در ۴ نوامبر ۲۰۱۸ اعمال شد پرداخت و گفت: تحریم های دریایی حتی مالکیت ایرانی کشتی ها و قراردادهای چارترینگ و اجاره کشتی خارجی را هدف قرار داده است. به عقیده من این مشکل تا حدی با افزایش نرخ حمل دریایی محموله های صادراتی ایران قابل جبران بوده است.

این تحلیلگر ارشد بازارهای بین المللی در ادامه سخنرانی خود در رابطه با تحریم های نفتی ایران گفت: آمریکا اگر هم بخواهد نمی تواند صادرات نفت ایران را به صفر برساند. من معتقدم کشورهای شرق و جنوب شرق آسیا هم در زمینه خریداری نفت از ایران و هم خریداری محصولات چرخه زنجیره فولاد خرید خود را با ملاحظه و مطالعه ادامه خواهند داد.

مطلب چاپ شده این گزارش را در شماره جدید  چیلان  (شماره ۸۴) بخوانید.

جهت اشتراک  چیلان  با شماره ۴-۸۸۵۵۱۷۰۱-۰۲۱ تماس حاصل نمایید یا درخواست اشتراک خود را به ایمیل mag@chilanonline.com ارسال نمایید.

IMG 20190519 WA0009 IMG 20190519 WA0010 IMG 20190519 WA0016 1

2

تاریخ انتشار : ۲۳ خرداد ماه ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۳۷
شناسه مطلب : 25844
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی