هر نفر با کد ملی می‌تواند ۲ میلیون تومان از سهام دولت را بخرد/ جزئیات بیشتر از عرضه عمومی سهام دولت در فولاد مبارکه
طبق مصوبه هیأت دولت، هر شخص می‌تواند با کد ملی در هریک از صندوق‌های قابل معامله بورسی که دولت قرار است از طریق آن‌ها، باقی‌مانده سهام خود در ۱۸ شرکت بزرگ را واگذار کند، حداکثر دو میلیون تومان سرمایه‌گذاری نماید. فولاد مبارکه که بزرگ‌ترین تولیدکننده فولاد در کشور است، یکی از شرکت‌هایی است که دولت قصد دارد سهام خود در آن را با تخفیف ۲۵ درصدی به مردم واگذار کند.

به گزارش  چیلان ، هیأت دولت جزئیات بیشتری از نحوه عرضه عمومی سهام باقی‌مانده دولت در ۱۸ شرکت بزرگ را تصویب کرده است. در مرحله نخست، باقی‌مانده سهام دولت در این شرکت‌ها با تخفیف ۲۰ تا ۲۵ درصدی و از طریق صندوق‌های قابل معامله بورسی به مردم واگذار می‌شود. سقف سرمایه‌گذاری هر شخص حقیقی در این صندوق‌ها، دو میلیون تومان تعیین شده و در صورت فزونی تقاضا بر عرضه، از روش تسهیم به نسبت برای تخصیص استفاده خواهد شد.

سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها، طبق مصوبه دولت با کد ملی امکان‌پذیر است و افراد نیاز به در اختیار داشتن کد بورسی ندارند.

در مصوبه هیات دولت آمده است:

هیات وزیران در جلسه بیستم فروردین ماه خود به پیشنهاد وزارت اقتصاد و به استناد جزء ۲ بند الف تبصره ۲ ماده واحده قانون بودجه سال ۹۹ کل کشور تصویب کرد.
۱- سقف سرمایه گذاری هر شخص حقیقی در صندوق های سرمایه گذاری موضوع تبصره ۲ ماده واحده قانون بودجه سال ۹۹ کل کشور ۲۰ میلیون ریال تعیین می‌شود در صورت فزونی تقاضا بر عرضه از روش تسهیم به نسبت برای تخصیص استفاده خواهد شد.
۲- هر شخص حقیقی(هر کد ملی) می تواند فقط یکبار از تخفیف اعلام شده توسط هیئت وزیران استفاده نماید.
۳- پنج واحد درصد از تخفیف اعلام شده توسط هیات وزیران به بازارگردانی واحدهای صندوق سرمایه‌گذاری در همان صندوق تخصیص خواهد یافت.
۴- در صورت عدم فروش کامل سهام قابل واگذاری از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری سهام باقیمانده موضوع واگذاری با استفاده از روش ثبت سفارش عرضه خواهد شد.

تصویر این مصوبه را ببینید:

مصوبه واگذاری سهام دولت

در مصوبه پیشین هیأت دولت نیز در این‌باره آمده بود:

بر این اساس تصویب نامه هیأت وزیران که در تاریخ ۲۰ فروردین سال ۱۳۹۹ با امضای اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور به وزارت امور اقتصادی و دارایی برای اجرا ابلاغ شده، اذعان دارد؛ هیأت وزیران در جلسه ۱۷ فروردین ۹۹ پیشنهاد وزارت امور اقتصادی و دارایی به استناد جزء ۱-۲ بند الف تبصره ۲ ماده واحده قانون بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور تصویب کرد:

۱- میزان تخفیف واگذاری سهام متعلق به دولت در قالب صندوق‌های سرمایه گذاری قابل معامله در بورس (ETF) به شرح زیر است:

الف- سهام قابل واگذاری به صندوق سرمایه گذاری قابل معامله، واسطه گری مالی شامل باقیمانده سهام متعلق به دولت و یا شرکت‌های دولتی در شرکت‌های بیمه البرز،‌ بیمه اتکایی امین، بانک‌های صادرات، ملت و تجارت به میزان ۲۰ درصد.

ب- سهام قابل واگذاری به صندوق سرمایه گذاری قابل معامله خودروسازی و صنایع فلزی شامل باقیمانده سهام متعلق به دولت و یا شرکت‌های دولتی در شرکت‌های ایران خودرو، سایپا، ملی صنایع مس ایران و فولاد مبارکه به میزان ۲۵ درصد.

ج – سهام قابل واگذاری به صندوق سرمایه گذاری قابل معامله صنایع پالایش نفت و پتروشیمی شامل باقیمانده سهام متعلق به دولت و یا شرکت‌های دولتی در شرکت‌های پالایش نفت تبریز، پالایش نفت بندر عباس، پالایش نفت اصفهان و پالایش نفت تهران به میزان ۲۰ درصد.

۲- واگذاری سهام شرکت‌های فوق می‌تواند به صورت ثبت سفارش نیز مشمول تخفیف‌های ذکر شده در بند ۱ این تصویب نامه باشد.

۳- مبنای محاسبه قیمت برای اعمال تخفیف، قیمت متوسط سهام در ۳۰ روز منتهی به فراخوان واگذاری خواهد بود.

2

تاریخ انتشار : ۳۰ فروردین ماه ۱۳۹۹ ساعت ۱۵:۱۰
شناسه مطلب : 30950
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی