مدیرعامل فولاد خوزستان در گفت‌وگو با چیلان:محدود کردن صادرات فولاد با شعار سال هم‌خوانی ندارد/ بین صادرات و تامین بازار داخل تعارضی وجود ندارد
علی محمدی، مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان در گفت‌وگو با خبرنگار چیلان، در جایگاه بزرگ‌ترین صادرکننده فولاد کشور، بخشنامه‌های محدودکننده صادرات فولاد را مورد نقد قرار داد و بر این نکته تأکید کرد که محدود کردن صادرات محصولات فولادی نه توجیه منطقی دارد و نه با شعار سال هم‌خوانی دارد. به گفته این مدیر شرکت بزرگ فولادی، فولادسازان، برنامه‌های صادراتی را با اولویت تامین داخل در نظر گرفته‌اند و دلیلی برای نگرانی از کمبود نیاز داخلی وجود ندارد.

مشروح مصاحبه  چیلان  با مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان را بخوانید:

وزارت صمت اخیراً محدودیت‌های جدیدی بر صادرات فولاد اعمال کرده است و شرکت‌های تولیدکننده شمش فولادی و مقاطع طویل فولادی را ملزم به صادرات ۲۵ درصد از تولیدات آن‌ها کرده است. نظر شما در مورد این بخشنامه‌ها چیست؟

اعمال قیمت‌گذاری دستوری باعث ایجاد  فشار بر تولیدکننده داخلی و رانت در بازار می‌شود. با توجه به در دسترس بودن منابع انرژی متنوع و مواد اولیه فراوان و ارزان، تولید و صادرات فولاد در ایران به اقتصاد ملی کمک شایانی می‌کند. در سال گذشته صادرات ۱۱ میلیون تنی آهن و فولاد کشور ۳.۵ میلیارد دلار ارزآوری برای کشور به همراه داشت. در شرایطی که قیمت نفت به پایین‌ترین حد خود رسیده و از طرفی کشورمان به دلیل تشدید تحریم‌‎های ظالمانه امکان فروش نفت را ندارد، محدود کردن صادرات محصولات فولادی توجیه منطقی ندارد. از طرفی تنوع در محصولات تولیدی، با یک بخشنامه‌ی واحد جوابگو نیست. می‌بایست برای هرگونه  تصمیم‌گیری در مورد تغییر در تولید و صادرات از صاحب‌نظران و تولیدکنندگان فولاد نظرخواهی شود و نباید به بخشنامه‌های دستوری بسنده کرد. باید در نظر داشته باشیم که ارز حاصل از صادرات علاوه بر تامین بخش قابل توجهی از ارز مورد نیاز کشور به تهیه اقلام مورد نیاز صنایع فولادی که ناگزیر از خارج از کشور نیز کمک می‌کند.

 آیا محدودیت‌های جدید اعمال شده توسط وزارت صمت، باعث نمی‌شود تا جهش تولید در صنعت فولاد به خظر بیفتد؟

بدون شک این تصمیم با اصل شعار جهش تولید در تضاد است. در چند سال اخیر اقبال بازارهای بین‌المللی به فولاد ایران باعث شده، مشتریان ثابتی از سراسر جهان برای خرید پیش‌قدم شوند. با محدود شدن صادرات عملا این جایگاه به خطر می‌افتد. از طرفی امسال از سوی مقام معظم رهبری به نام جهش تولید نامگذاری شده است، اگر می‌خواهیم به این شعار جامه‌ی عمل بپوشانیم، باید ساز وکار تولید حداکثری را فراهم کنیم. لذا محدود کردن صادرات با شعار سال هم‌ خوانی ندارد.

وزارت صمت هدف از محدودیت‌های جدید صادرات فولاد را کنترل بازار داخلی اعلام کرده است. به نظر شما، با محدود کردن صادرات، ثبات به بازار فولاد باز می‌گردد؟

ثبات بازار داخلی به عرضه و تقاضا بستگی دارد. بورس کالا بهترین مکان برای تعیین قیمت است. از طرفی در سال گذشته، برنامه‌های صادراتی با اولویت تامین داخل در نظر گرفته شد. پس میان صادرات و تامین بازار داخل تعارضی وجود ندارد. به نظرم بهتر است، به جای محدودیت، از نیاز بازار تا پایان سال تعریف روشنی، ترسیم شود و سهم هر کدام از تولیدکنندگان را بسته به نوع محصول تولیدی مشخص کنند.

پیشنهاد شما برای جلوگیری از رانت حاصل از اختلاف قیمت برخی محصولات فولادی  در بورس و بازار آزاد چیست؟

قیمت فولاد در بازار بورس و بسته به عرضه و تقاضا تعیین شود، در این صورت دست واسطه‌ها کوتاه می‌شود و از ایجاد بازار سیاه و قیمت‌های غیر واقعی جلوگیری می‌شود.

اختلاف قیمت بین بازار بورس و بازار آزاد هیچ سودی عاید تولید کننده نمی‌کند و اختلاف قیمت این دو بازار به جیب واسطه‌ها می‌رود. ضرر اصلی متوجه تولید کننده و مصرف کننده‌ی نهایی است. قطعا شفافیت قیمت‌گذاری در بورس به حذف واسطه‌ها می‌انجامد.

آقای محمدی، بحران کرونا چه تاثیری بر صنعت فولاد ایران و مشخصاً شرکت شما داشته است؟

شیوع این ویروس اقتصاد جهان را متاثر کرد، بسیاری از کشورهای با افت تولید و کاهش تولید ناخالص داخلی شده‌اند. مطمئنا کشور ما از این قائده مستثنی نیست. مجموعه‌ فولاد خوزستان با تکیه بر توان داخلی و در مسیر تحقق شعار سال، توانسته است در دوماهه نخست سال برنامه تولیدی را صد در صد پوشش دهد و دو ماهه اول سال شاهد رکوردهای تولیدی بوده ایم.

شما چه اقداماتی برای مدیریت و مهار بحران کرونا انجام داده اید؟

اولویت اصلی مجموعه‌ فولاد خوزستان حفظ سلامت جامعه و کارکنان است. از همان ابتدای شیوع ویروس کرونا، کمیته‌ پیشگیری از شیوع ویروس کرونا با حضور معاونین و مدیران ارشد تشکیل شد. در این کمیته علاوه بر اجرای پروتکل‌های بهداشتی، محدودیت‌های برای حضور کارکنان در نظر گرفته شد. توزیع ۵۰ هزار بسته‌های بهداشتی، پایش مستمر سلامتی کارکنان، ترخیص کارکنان دارای بیماری زمینه‌ای از جمله مهم‌ترین اقدامات انجام شده در این مسیر است. از طرفی علاوه بر کمک ۱۰۰ میلیارد ریالی به ستاد بحران استان خوزستان، به منظور ایفای مسئولیت‌های اجتماعی، اقدام به ضدعفونی و گندزدایی مناطق محروم شهرستان اهواز و کارون و توزیع ۳۰ هزار بسته‌ی معیشتی میان آسیب‌دیدگان از ویروس کرونا نمودیم. همچنین این شرکت این افتخار را دارد در راستای پیشگیری از شیوع این ویروس، خط تولید ماسک تنفسی و گان بهداشتی برای کادر درمانی افتتاح نموده است.

2

تاریخ انتشار : ۱۰ تیر ماه ۱۳۹۹ ساعت ۰۹:۲۶
شناسه مطلب : 31983
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی