عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد از نتایج تصمیمات اخیر وزارت صمت خبر داد:کاهش تقاضای سفته‌بازی در بازار فولاد/ تقاضا برای شمش فولادی، در کمتر از دو ماه نصف شد
سیدرضا شهرستانی عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، در گفت‌وگو با چیلان، با اشاره کاهش قیمت فولاد در روزهای اخیر، آن را یکی از نتایج مثبت تصمیمات اخیر وزارت صمت در مدیریت تقاضای فولاد دانست و گفت: با تصمیماتی که وزارت صمت در یکی دو ماه اخیر و پس از روی کار آمدن دکتر مدرس خیابانی به عنوان سرپرست این وزارتخانه اتخاذ کرده، خوشبختانه تقاضای سفته‌بازی و سوداگری از بازار فولاد در حال خارج شدن است که نتیجه این اقدام مهم، کاهش قیمت فولاد هم در بورس کالا و هم در کف بازار است.

به گزارش  چیلان ، شهرستانی اظهار داشت: در اردیبهشت ماه که معاونت معدنی وزارت صمت معاملات را یکی پس از دیگری ابطال می‌کرد، تقاضای شمش فولادی در بورس کالا به بیش از ۶۸۰ هزار تن رسید اما با تدابیری که دکتر مدرس خیابانی و معاونین ایشان در مدیریت تقاضا اتخاذ کرده‌اند، شاهد هستیم که این رقم در تیرماه بیش از ۳۵ درصد کاهش پیدا کرده و به حدود ۴۵۰ هزار تن رسیده است. این در حالی است که میزان تقاضا برای شمش تا ۲۰ مرداد ماه، به ۱۲۴ هزار تن کاهش پیدا کرده که با توجه به عرضه‌های باقیمانده تا پایان مردادماه، احتمالا این عدد حداکثر به ۳۵۰ هزار تن خواهد رسید. در واقع با تصمیمات صحیحی که اتخاذ شده، میزان تقاضای شمش فولادی ظرف کمتر از ۲ ماه به نصف رسیده است و این به معنی کاهش تقاضای سفته بازی و دلالی برای این محصول در بورس کالا است.

مدیریت عرضه با اقدامات وزارت صمت

عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران خاطر نشان کرد: علاوه بر مدیریت تقاضا، مدیریت عرضه نیز در وزارت صمت در حال انجام است که بر اساس آن کل عرضه ورق و بخش عمده‌ای از عرضه شمش و میلگرد در بورس کالا انجام خواهد شد که موجب شفافیت بیشتر و کوتاه شدن دست واسطه ها از بازار فولاد می گردد.

شهرستانی همچنین تصریح کرد: برای تکمیل این اقدامات مثبت، یک کار دیگر هم لازم است و آن اجرایی شدن برنامه تخصیص آهن اسفنجی به واحدهای ذوب القایی است چرا که این واحدها تقریبا هیچ سهمیه‌ای در سه ماهه دوم سال جاری دریافت نکرده‌اند و واحدهای تولیدکننده آهن اسفنجی هم زیر بار بخشنامه معاونت معدنی وزارتخانه نرفته‌اند. لذا اگر این سهمیه‌ها با قیمت‌های مصوب در اختیار واحدهای ذوب القایی قرار گیرد، این شرکت ها که بیش از ۴.۵ میلیون تن در سال تولید دارند، می‌توانند عرضه شمش در بورس کالا را افزایش دهند.

2

تاریخ انتشار : ۲۱ مرداد ماه ۱۳۹۹ ساعت ۰۹:۳۷
شناسه مطلب : 32508
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی