علیرضا چایچی در گفت‌وگو با چیلان خبر داد:تولید بیش از ۲۰۰۰ کد محصول توسط فولاد آلیاژی ایران​/ افزایش ۸۰ درصد فروش فولاژ به خودرو و خساپا/ بومی‌سازی ۴ نوع محصول فولادی جدید
علیرضا چایچی، مدیرعامل فولاد آلیاژی ایران در گفت‌وگو با چیلان، ضمن اشاره به تنوع بسیار زیاد محصولات تولیدشده در این شرکت، برنامه‌های آن در سال جهش تولید، رکوردهای به‌دست آمده در حوزه فروش محصولات و دستاوردهای فولاد آلیاژی ایران در زمینه داخلی‌سازی را تشریح کرد. در ادامه این گفت‌وگو از نظر شما می‌گذرد.

متن کامل گفت‌وگوی  چیلان  با علیرضا چایچی، مدیرعامل فولاد آلیاژی ایران به شرح زیر است:

تولیدات شرکت فولاد آلیاژی ایران شامل چه محصولاتی است و عمده مشتریان این محصولات چه شرکت‌ها یا صنایعی هستند؟

شرکت فولاد آلیاژی ایران براساس توان تجهیزاتی، دانش فنی و متخصصین خود و با توجه به نیاز صنایع داخلی به انواع فولادهای آلیاژی، طیف گسترده‌ای از شکل، سایز و گرید فولادی را تولید می‌کند از جمله میلگرد از سایز ۱۲ تا ۲۰۰ میلی‌متر، کلاف‌های آلیاژی و تسمه با دامنه وسیعی از سایز و استاندارد، انواع محصولات چهارگوش و بیلت‌های آلیاژی برای تولید کلاف‌های آلیاژی و تسمه‌های فنری برای شرکت‌های تولیدکننده این‌گونه محصولات.

البته لازم به ذکر است که به دلیل تعدد گرید و نیازهای خاص هر محصول، در مجموع تنوع بسیار زیادی برای محصولات فولاد آلیاژی وجود دارد بطوری‌که بالغ بر ۲۰۰۰ کد محصول در سال تولید می‌شود.

مشتریان شرکت نیز به دلیل همین تنوع محصول، گستره‌ای از شرکت‌ها و صنایع داخلی هستند اعم از شرکت‌های بزرگ و استراتژیک خودروسازی، صنایع مفتولی و پیچ و مهره، تراکتورسازی، ادوات کشاورزی، ریلی، نفت و گاز و پتروشیمی، ماشین‌سازی، ابزارسازی، لوله‌سازی، معدنی، حمل و نقل و دریایی، داروسازی و تجهیزات پزشکی و سایر صنایع بزرگ و کوچک که هر یک نقش مهمی را در جهت خودکفایی کشور ایفا می‌کنند.

برنامه‌های شرکت در جهت تحقق سال جهش تولید چگونه تعریف شده است؟

از همان روزهای ابتدای سال، برنامه‌های راهبردی و استراتژیک شرکت در جهت تحقق سال جهش تولید، توسط هیات مدیره و مدیرعامل محترم ابلاغ شد و بر همین اساس کلیه برنامه‌ریزی‌های تأمین، تولید و فروش شرکت تهیه و تدوین شد به گونه‌ای که حداکثر توان تجهیزاتی و دانش بالفعل و بالقوه شرکت در جهت توسعه ظرفیت‌ها و افزایش تولید و فروش بهره گیری شود و به یاری خدا و با عزم و اراد‌ه‌ای که در کلیه آحاد مجموعه بزرگ فولاد آلیاژی ایران وجود داشت و دارد موفقیت‌های چشمگیری حاصل شد؛ از جمله می‌توان به ثبت و دستیابی رکوردهای پی در پی و ارزشمند در حوزه‌های تأمین، تولید و فروش اشاره کرد که فقط ۵ رکورد طی ۴ ماه ابتدای سال در حوزه فروش حاصل شد. دو رکورد فروش و حمل روزانه و سه رکورد در بخش فروش و حمل ماهیانه و در نتیجه این امکان فراهم شد تا نیاز صنایع کشور به بهترین نحو تأمین شود.

در همین راستا قابل توجه است که طی چهار ماه ابتدای سال بیش از ۱۵۱ هزار تن فروش به صنایع داخلی انجام شد که چه در مقایسه با دوره مشابه سال قبل و چه در بازه‌های مختلف زمانی، رکورد قابل توجه و ارزشمندی است که ضمن تحقق جهش تولید در شرکت فولاد آلیاژی ایران، در جهت تحقق برنامه‌های تولید مشتریان شرکت نیز بسیار حائز اهمیت است.

به عنوان مثال قابل توجه است که تأمین مجموع محصولات فولادی موردنیاز دو خودروساز داخلی (ایران خودرو و سایپا) در چهار ماهه ابتدای سال نسبت به دوره مشابه سال قبل بیش از ۸۰ درصد رشد داشته است. سایر صنایع و مشتریان نیز مشمول رشد در دریافت محصولات فولاد آلیاژی شده‌اند.

روند رو به رشد تولید و فروش محصولات فولاد آلیاژی در این شرکت همچنان تا پایان سال ادامه خواهد داشت و امیدواریم بهترین ترکیب فروش را به صنایع مهم کشور داشته باشیم.

در خصوص تأمین نیازهای صنایع مفتولی و پیچ و مهره چه تمهیداتی اندیشیده شده است؟

برای تأمین نیاز و داخلی‌سازی کامل محصولات فولادی مورد مصرف در صنایع مفتولی و پیچ و مهره، اقدامات بسیار خوبی توسط شرکت فولاد آلیاژی ایران با همکاری شرکت‌های نوردکار و خودروساز صورت گرفت که با همراهی شرکت‌های فرآوری‌کننده کلاف و بخش وسیعی از شرکت‌های پیچ و مهره‌ساز و صنایع مفتولی نتایج خوب و بسیار ارزشمندی به دست آمد. البته نقش حمایتی و هدایت‌کننده وزارت صنعت، معدن و تجارت، انجمن تولیدکنندگان فولاد و انجمن تولیدکنندگان پیچ و مهره در بومی‌سازی و قطع نیاز به واردات اهمیت و جایگاه ویژه‌ای در کسب این موفقیت داشت و با کمال مسرت و افتخار می‌توان عنوان نمود که طی چند سال اخیر تأمین نیاز این صنایع به خوبی و به طور کامل انجام شده است.

تأمین نیاز این صنایع توسط شرکت فولاد آلیاژی ایران هم به طور مستقیم با عرضه کلاف و هم با عرضه مکفی بیلت آلیاژی مورد نیاز شرکت‌های نوردکار جهت تولید کلاف صورت می‌گیرد به طوری که حسب نیاز اعلام شده، از ابتدای سال در مجموع بالغ بر ۴۷ هزار تن با بیش از ۲۰  گرید فولادی در این حوزه تأمین نیاز صورت گرفته است.

در زمینه بومی‌سازی آیا اقدامات دیگری هم صورت گرفته است؟ در سال جاری نیز این روند ادامه خواهد داشت؟

طراحی، تولید و تأمین فولاد مورد نیاز جهت تولید داخلِ بخش قابل ملاحظه‌ای از قطعات وارداتی صنایع مختلف از جمله قطعات خودرو، صنایع ماشین‌سازی، حفاری، معدنی و ابزارسازی از جمله مواردی است که شرکت فولاد آلیاژی ایران به طور مستقیم و رأساً و یا غیرمستقیم در قالب همکاری با صنایع و شرکت‌های مربوطه، در زمینه بومی‌سازی انجام داده است. در سال ۹۸ بالغ بر ۲۰ محصول جدید در این راستا طراحی و تولید شد و در چهار ماهه ابتدای سال نیز علاوه بر سایر موارد بومی‌سازی چهار نوع فولاد جدید طراحی و در مرحله تولید است که گام مؤثری در افزایش خودکفایی و قطع نیاز وارداتی است و این روند تا انتهای سال نیز ادامه خواهد داشت.

2

تاریخ انتشار : ۲۵ شهریور ماه ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۳۳
شناسه مطلب : 32843
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی