«گزارش ویژه چیلان» از صنعت فولاد در هفته‌ای که گذشت:خبر خوب و خبر بد هفته/ اقدام مهم هفته/ بهترین نماد فولادی هفته/ پردرآمدترین شرکت فولادی هفته/ معاملات فولاد در بورس کالا
نگاه چیلان به تحولات هفتگی صنعت فولاد کشور را می‌توانید هر هفته، در چیلان آنلاین بخوانید. خبر خوب هفته گذشته، افزایش 10 درصدی تولید فولاد ایران در پنج ماهه نخست سال جاری بود. «گزارش ویژه چیلان» در مورد جریانات مهم صنعت فولاد در هفته گذشته را در ادامه بخوانید.

خبر خوب هفته

خبر خوب هفته گذشته، که از گزارش آماری انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران بیرون آمد و  چیلان  برای نخستین بار آن را منتشر کرد، افزایش ۱۰ درصدی تولید فولاد و افزایش ۱۱ درصدی تولید آهن اسفنجی ایران در پنج ماهه نخست سال جاری بود.

طبق آمار منتشرشده توسط انجمن فولاد، مجموع تولید فولاد کشور با رشد ۱۰ درصدی نسبت به دوره پنج ماهه نخست سال گذشته به ۱۱ میلیون و ۸۱۷ هزار تن رسید که از این میان، سهم بیلت و بلوم، ۷ میلیون و ۷۴ هزار تن و سهم اسلب، ۴ میلیون و ۷۴۳ هزار تن بوده است. تولید بیلت و بلوم در پنج ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته، رشد ۱۲ درصدی و تولید اسلب، رشد ۷ درصدی را تجربه کرده است.

در پنج ماهه نخست سال جاری، در مجموع تولید محصولات فولادی نسبت به دوره مشابه سال گذشته، رشد ۳ درصدی داشته است. مجموع تولید محصولات فولادی در پنج ماه نخست امسال، ۸ میلیون و ۷۹۶ هزار تن بوده است.

آمارهای انجمن فولاد نشان می‌دهد که تولید مقاطع طویل فولادی با رشد ۱۳ درصدی نسبت به پنج ماه نخست سال گذشته، به ۴ میلیون و ۶۱۱ هزار تن رسیده است. از میان مقاطع طویل فولادی، تولید میلگرد رشد ۱۵ درصدی، تولید تیرآهن رشد ۱۴ درصدی و تولید نبشی، ناودانی و سایر مقاطع، کاهش یک درصدی را تجربه کرده است.

تولید آهن اسفنجی در دوره پنج ماهه نخست سال جاری با رشد ۱۱ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ۱۲ میلیون و ۸۸۳ هزار تن رسیده است. رشد تولید آهن اسفنجی در پنج ماهه ماه نخست امسال، یک درصد بیش از رشد تولید فولاد میانی بوده است.

بیشتر بخوانید: جزئیات تولید آهن اسفنجی، فولاد میانی و محصولات فولادی در ایران

خبر بد هفته

خبر بد هفته گذشته، ارتباط تنگاتنگی با خبر خوب داشت: اگرچه تولید فولاد ایران، در دوره پنج‌ماهه نخست سال جاری، افزایش یافته اما متأسفانه به دلیل مقررات محدودکننده صادرات، شاهد کاهش شدید صادرات فولاد بوده‌ایم.

بنا به تازه‌ترین گزارش آماری انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، مجموع صادرات فولاد ایران (فولاد میانی و محصولات فولادی) در دوره پنج ماهه ماه نخست سال جاری، ۲ میلیون و ۹۵۷ هزار تن بوده که نسبت به دوره مشابه سال قبل، کاهش شدید ۲۸.۹ درصدی را نشان می‌دهد.

در دوره پنج ماهه نخست سال جاری، صادرات فولاد میانی کشور ۲ میلیون و ۲۱۳ هزار تن بوده که کاهش ۱۸ درصدی را نسبت به دوره مشابه سال قبل نشان می‌دهد. از صادرات فولاد میانی، سهم صادرات بیلت و بلوم در دوره پنج ماهه نخست سال ۹۹، ۱ میلیون و ۷۶۱ هزار تن، و سهم صادرات اسلب، ۴۵۲ هزار تن بوده است. صادرات اسلب در پنج ماه نخست امسال، کاهش شدید ۵۶ درصدی را تجربه کرده است و صادرات بیلت و بلوم، ۷ درصد رشد داشته است.

کل صادرات محصولات فولادی کشور در دوره پنج ماهه نخست سال ۹۹، ۷۴۴ هزار تن بوده که نسبت به دوره مشابه سال قبل، کاهش ۴۹ درصدی را نشان می‌دهد.

از میان محصولات فولادی، سهم صادرات مقاطع طویل فولادی، ۶۲۰ هزار تن بوده و صادرات این مقاطع، در مجموع پنج ماه نخست امسال، ۴۴ درصد کاهش یافته است. صادرات میلگرد که بیشترین هم را از میان صادرات کل محصولات فولادی دارد، د پنج ماه نخست امسال نسبت به دوره مشابه سال گذشته، ۴۷ درصد کاهش یافته است.

صادرات آهن اسفنجی نیز در دوره پنج ماهه نخست امسال، با کاهش ۶۸ درصدی به ۱۶۹ هزار تن رسیده است.

نکته عجیب ماجرای کاهش صادرات فولاد کشور این است که با وجود تحریم‌ها و همچنین محدودیت‌های بین‌المللی مربوط به بحران کرونا، اخیراً مقررات داخلی صادرات فولاد نیز سخت‌گیرانه‌تر شده است و صادرات فولاد میانی و محصولات فولادی منوط به اخذ مجوز از دفتر معاونت امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن وتجارت است!

به دلیل کاهش صادرات فولاد، اقتصاد ایران در پنج ماهه نخست سال جاری نتوانسته از فرصت افزایش تولید فولاد در کشور استفاده مطلوب کند. قابل ذکر است که برای ایجاد ثبات در بازار ارز، تسهیل صادرات فولاد از اهمیت بالایی برخوردار است و در ماه‌های باقی مانده از سال جاری، ضروری است که سیاست‌های صادرات‌گرا در قبال صنعت فولاد اتخاذ شود و برای افزایش صادرات فولاد، مشوق‌های صادراتی درنظر گرفته شود.

گفتنی است انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران پیش از این در اوایل اردیبهشت طی نامه‌ای به وزیر صنعت، معدن و تجارت با توجه به شرایط ایجادشده توسط بحران کرونا و همچنین محدودیت‌های شدید داخلی مرتبط با ستاد تنظیم بازار، نسبت به کاهش صادرات فولاد کشور و کاهش درآمدهای ارزی صنعت فولاد اعلام خطر کرده بود.

بیشتر بخوانید: کاهش ۲۹ درصدی صادرات فولاد ایران

بهترین نماد فولادی هفته

بهترین نماد فولادی بازار سهام در هفته گذشته را باید #کاوه دانست. گرچه اکثر نمادهای بازار سرمایه، همچنان درگیر ریزشی هستند که از اواسط مرداد تاکنون ادامه دارد، اما در هفته گذشته، نمادهای فولادی، بازگشت خوبی را تجربه کردند و اکثر نمادهای فولادی بازدهی مثبت داشتند. نماد کاوه در هفته گذشته، بازدهی قابل توجه ۲۷.۳ درصدی را تجربه کرد و از میان نمادهای فولادی، بیشترین بازدهی مربوط به سهام شرکت فولاد کاوه جنوب کیش بود.

عرضه‌های فولاد بورس کالا در هفته‌ای که گذشت

در هفته‌ای که گذشت ۲۵۶ هزار و ۲۵۶ تن، انواع شمش و محصولات فولادی در بورس کالا مورد معامله قرار گرفت.

ارزش کل معاملات فولادی در بورس کالا در هفته گذشته ۲۹۳۳ میلیارد تومان بود.

فولاد مبارکه در هفته گذشته از محل فروش انواع محصولات خود در بورس کالا، درآمد ۱۱۳۶ میلیارد تومانی به‌دست آورد. از میان تمام شرکت‌های فولادی، بیشترین ارزش فروش محصولات در بورس کالا در هفته گذشته متعلق به فولاد مبارکه بود.

اقدام مهم هفته

اقدام مهم هفته گذشته، تلاش ایمیدرو برای نجات بازار سرمایه و همین‌طور اقدام جدی فولاد مبارکه در حمایت از سهام خود بود.

خداداد غریب‌پور، رئیس هیات عامل ایمیدرو، در هفته گذشته برای حمایت از بازار سرمایه جلسه‌ای با رئیس سازمان بورس، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس و همچنین مدیران شرکت‌های معدنی و صنایع معدنی بازار سرمایه برگزار کرد.

ایمیدرو از این به بعد با همکاری بورس اوراق بهادار، راهبری سبدگردانی شرکت‌های معدن و صنایع معدنی بازار سهام را برعهده گرفت. این تصمیمی بود که در نشست رئیس سازمان بورس، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس،‌ ایمیدرو و مدیران عامل شرکت‌های بزرگ معدنی و صنایع معدنی با هدف حمایت از سهامداران خرد اتخاذ شد. تشکیل صندوق بازارگردانی به ارزش ۳۰ هزار میلیارد تومان،‌ اجرای مصوبه بورس درباره ۱۰ درصد سهام خزانه، اجرای مصوبه بورس در خصوص اوراق اختیار فروش تبعی و بیمه سهام، تسریع در افزایش سرمایه شرکت‌ها،‌ تجدید ارزیابی در صورت لزوم،‌ افزایش اعتبارات سبدگردانان مستقل،‌ هماهنگی بیشتر با شرکت‌های حقوقی فروشنده سهام برای کنترل هیجانات بازار و هماهنگی بیشتر با بازارگردانان شرکت‌های تابعه ایمیدرو جزو پیشنهادهای ایمیدرو برای حمایت از بازار سرمایه بود.

بیشتر بخوانید: جزئیات کامل برنامه‌های ایمیدرو برای حمایت از بازار بورس

همچنین در هفته گذشته، با مصوبه هیات مدیره فولاد مبارکه اصفهان، این شرکت درخواست مجوز خرید ۲ میلیارد و ۹۰ میلیون سهام خزانه را به سازمان بورس ارسال کرد. فولاد مبارکه با خرید سهام خزانه و نگهداری حداکثر دو ساله آن، قصد حمایت از سهام خود را در شرایط پرنوسان بازار دارد. استفاده از مکانیزم خرید و نگهداری سهام خزانه، یک راهکار شرکت‌ها برای حمایت از سهام‌شان در شرایط هیجانی بازار بورس است. خرید این حجم از سهام خزانه که در فاصله اول مهر تا اول آذر سال جاری صورت خواهد گرفت، یک سیگنال قوی برای فعالان بازار بورس است که نماد فولاد در قیمت‌های فعلی کاملاً ارزنده است.

بیشتر بخوانید: فولاد مبارکه ۲،۰۹۰،۰۰۰،۰۰۰ سهام خزانه می‌خرد

2

تاریخ انتشار : ۲۹ شهریور ماه ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۰۸
شناسه مطلب : 32874
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی