رئیس هیات عامل ایمیدرو در افتتاحیه سمپوزیوم فولاد:صنعت فولاد الگوی سایر صنایع کشور/ تولید فولاد امسال به مرز ۳۲ میلیون تن می‌رسد/ شرکت‌های معدنی و فولادی لیدر بازارگردانی سهام/ بابت تامین سنگ آهن نگرانی نداریم
خداداد غریب‌پور رئیس هیات عامل ایمیدرو در مراسم افتتاحیه بیست و دومین سمپوزیوم فولاد گفت: در صنعت فولاد به دستاوردهای بزرگی دست یافته‌ایم که می‌تواند این صنعت را الگوی سایر صنایع کند. سال گذشته بیش از ۱۲ میلیون تن فولاد به خارج کشور صادر شد و از سوی دیگر تقاضای داخلی فولاد حدود ۱۵ میلیون تن در سال است. امسال تولید آهن اسفنجی به ۳۷ میلیون و تولید فولاد به مرز ۳۲ میلیون تن می‌رسد. وی همچنین اظهار داشت: شرکت‌های معدنی و فولادی در بازار سرمایه، با تشکیل صندوق‌های بازار گردان، لیدر بازارگردانی شده‌اند تا بازار متعادل شود. بازار بورس با حرکت شرکت‌های فولادی به سمت متعادل شدن پیش می‌رود.

به گزارش  چیلان ، بیست و دومین سمپوزیوم فولاد کشور با حضور خداداد غریب‌پور، رئیس هیات عامل ایمیدرو، علی محمدی مدیرعامل فولاد خوزستان، ناصر تقی‌زاده مدیرعامل چادرملو و مدیران و کارشناسان صنعت فولاد کشور در جزیره کیش افتتاح شد.

خداداد غریب‌پور رئیس هیات عامل ایمیدرو در مراسم افتتاحیه بیست و دومین سمپوزیوم فولاد گفت: در صنعت فولاد به دستاوردهای بزرگی دست یافته‌ایم که می‌تواند این صنعت را الگوی سایر صنایع کند. سال گذشته بیش از ۱۲ میلیون تن فولاد به خارج کشور صادر شد و از سوی دیگر تقاضای داخلی فولاد حدود ۱۵ میلیون تن در سال است. امسال تولید آهن اسفنجی به ۳۷ میلیون و تولید فولاد به مرز ۳۲ میلیون تن می‌رسد. وی همچنین اظهار داشت: شرکت‌های معدنی و فولادی در بازار سرمایه، با تشکیل صندوق‌های بازار گردان، لیدر بازارگردانی شده‌اند تا بازار متعادل شود.

غریب‌پور عنوان کرد: ۳.۹ درصد از تولید ناخالص دنیا متعلق به فولاد است و اشتغال مستقیم و غیر مستقیم فولاد در دنیا بیش از ۹۰ میلیون نفر است.

معاون وزیر صمت در مورد فعالیت‌های ایمدرو گفت: بخش پژوهش ایمیدرو، رشد ۵۰ درصدی داشته و این برنامه با رویکرد تقاضا محوری صورت می گیرد. پژوهش اکنون برای رفع مسأله انجام می شود. خوشبختانه ایمیدرو به عنوان سازمان توسعه ای با بهره گیری از توانمندی دانشگاه ها درحال برطرف کردن نیازهای معدن و صنایع معدنی است. برنامه ما این است در قالب سمینارها، استادان دانشگاه دستاوردهای خود را به نمایش و اشتراک بگذارند. با همکاری دانشگاه خواجه نصیر و بخش خصوصی شبیه ساز اپراتور هدایت دامپتراک به نمایش درآمد. هدف از ارایه این شبیه ساز به صفر رساندن حوادث رانندگی در معادن است. رویکرد همکاری ایمیدرو با دانشگاه ها و انجمن های تخصصی، تقاضا محوری است. سال گذشته ۱۷۰ نیاز را شناسایی کردیم و در حال کار بر روی آن ها هستیم و نتایج این تحقیقات در حال نمایان شدن است.

دستاوردهای صنعت فولاد ایران

غریب‌پور گفت: در فولاد به دستاوردهای بزرگی دست یافته آیم که می تواند این صنعت را الگوی سایر صنایع کند. امسال به مرز ۳۲ میلیون تن تولید فولاد دست خواهیم یافت. تولید فولاد ایران در هشت ماه سال ۲۰۲۰ با رشد بیشتر ۱۱ درصدی همراه شد در شرایطی که تولید فولاد در جهان نزولی بود.

وی افزود: تاکنون بیش از ۱۷ میلیارد دلار توسط ایمیدرو و شرکت‌های تابعه در معدن و صنایع معدنی سرمایه گذاری شده است. سال گذشته این حوزه با صدور ۸ میلیارد دلار کالا در صدر تامین کنندگان ارز قرار گرفت. پیش بینی ما برای توسعه زیربناها سرمایه گذاری ۵ میلیارد یورویی است. ۱۴ مرز جاده و ۵ مرز دریایی داریم این ظرفیت کم نظیر است. اکنون با احتساب اسکله منطقه پارسیان و منطقه خلیج فارس، دو بندر تخصصی معدن و صنایع معدنی داریم. توسعه بخش ریل و جاده در سنگان با مشارکت کنسرسیوم بخش خصوصی انجام می شود. همچنین شرکت های معدن و صنایع معدنی در حال ارایه خدماتی در قالب مسیولیت اجتماعی هستند.

رئیس هیات عامل ایمیدرو خاطرنشان ساخت: به توسعه فولاد های کیفی و سبک و همچنین کاهش انتشار گازهای گلخانه ای توجه داریم. سال گذشته بیش از ۱۲ میلیون تن فولاد به خارج کشور صادر شد. از سوی دیگر تقاضای داخلی فولاد حدود ۱۵ میلیون تن است.

وی ادامه داد: در راستای سیاست های وزارت صنعت معدن و تجارت قیمت فولاد را مدیریت می کنیم. قیمت فولاد را برای ذینفعان اقتصادی می کنیم و به زودی قیمت ها در بازار متعادل خواهد شد. اعتقادی به دخالت در بازار نداریم اما به مدیریت بازار داریم. در کنار مردم هستیم تا شرایط بازار فولاد شامل شمش و ورق برای مردم متعادل شود.

فولادی‌ها در بازار سرمایه

رئیس هیات عامل ایمیدرو گفت: شرکت های معدنی و فولادی در بازار سرمایه، با تشکیل صندوق های بازار گردان لیدر بازارگردانی شده‌اند تا بازار متعادل شود. اکنون سایر صنایع، بانک ها و …نیز در حال تدارک برای بازارگردانی هستند. بازار بورس با حرکت شرکت‌های فولادی به سمت متعادل شدن پیش می‌رود.

بابت تامین سنگ آهن نگرانی نداریم

غریب‌پور بیان داشت: هیچ‌ نگرانی برای تامین سنگ آهن اهداف چشم انداز نداریم. توسعه و سرمایه گذاری در معدن و صنایع معدنی اکنون زاینده شده و تامین مالی را انجام می دهد. هدف‌گذاری یک میلیون متر حفاری را پیش رو داریم. حفاری در عمق یکی از اهداف ما در این مسیر است. برخی ذخایر سنگ آهن فعلی اگرچه رو به تمام است اما معادن جدیدی نیز کشف شده است. در پهنه جازموریان و بهرام گور ذخایر قابل توجهی کشف شده است. انومالی در حوزه مس در سیستان و بلوچستان کشف شده که تقریبا به اندازه سرچشمه ذخیره دارد.

وی ادامه داد: امسال ۵۰۰ میلیون یورو هدف بومی سازی داریم. ۹۰ درصد آب صنعت فولاد بازیافت می شود. باید هم رضایت مردم و هم توجه به محیط زیست را در فرایند توسعه مد نظر قرار دهیم. ما آماده هر نوع همکاری با سازمان محیط زیست و منابع طبیعی هستیم تا توسعه بخش معدن و صنایع معدنی را هدایت کنیم. ذخایر چادرملو در حال اتمام بود اما با فعالیت های اکتشافی که در دست اجراست به ذخایر قابل قبولی دست خواهیم یافت. امسال تولید آهن اسفنجی به ۳۷ میلیون و تولید فولاد به مرز ،۳۲ میلیون تن می رسد. به ازای هر شغل در صنایع بالادستی معدن تا ۱۴ شغل در دیگر صنایع ایجاد می شود. ارزش افزوده بخش معدن در صنایع دیگر تا ۴۰ برابر می شود.

2

تاریخ انتشار : ۱۴ مهر ماه ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۱۱
شناسه مطلب : 33060
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی