عضو هیأت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد مطرح کرد:وزارت صمت فولادسازان را دور زد/ تعامل نمی‌کردیم، مجوز صادرات نمی دادند+ ویدئو
سید رضا شهرستانی، عضو هیأت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، اظهار داشت: وزارت صمت در موضوع قیمت‌گذاری فولاد، تولیدکنندگان فولاد را دور زد. وی گفت: اگر ما در انجمن فولاد در بحث قیمت‌گذاری با وزارت صمت تعامل نمی‌کردیم، مجوزهای صادرات فولاد را صادر نمی‌کردند و جلوی صادرات را می‌گرفتند. علی‌رغم این تعامل، وزارت صمت با تغییر قیمت پایه و سقف رقابت در بورس کالا، فولادسازان را دور زد.

به گزارش  چیلان ، سید رضا شهرستانی، عضو هیأت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، در گفت‌وگوی ویدئویی با اقتصاد آنلاین اظهار داشت: وزارت صمت در موضوع قیمت‌گذاری فولاد، تولیدکنندگان فولاد را دور زد. وی گفت: اگر ما در انجمن فولاد در بحث قیمت‌گذاری با وزارت صمت تعامل نمی‌کردیم، مجوزهای صادرات فولاد را صادر نمی‌کردند و جلوی صادرات را می‌گرفتند. علی‌رغم این تعامل، وزارت صمت با تغییر قیمت پایه و سقف رقابت در بورس کالا، فولادسازان را دور زد.

شهرستانی عنوان کرد: قرار بود با مکانیزم جدید، قیمت‌ محصولات فولادی در بورس کالا طی سه هفته به محدوده طبیعی خود برسد اما وزارت صمت با تغییر قیمت پایه و سقف رقابت در بورس کالا این مکانیزم را بر هم زد و تولیدکنندگان فولاد را دور زد. با تصمیمات جدید وزارت صمت، حاشیه سود خریداران محصولات  فولادی به ۸۰ درصد می‌رسد و دلالان در بورس کالا ورق فولادی را ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان می‌خرند و به قیمت ۲۲ هزار و ۵۰۰ تومان در بازار آزاد به فروش می‌رسانند.

شهرستانی افزود: سپردن مسئولیت‌های بزرگ به افراد کوچک باعث فروپاشی سیستم‌ها می‌شود.

عضو هیأت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران نتیجه قیمت‌گذاری دستوری را توزیع گسترده رانت ارزیابی کرد.

امضای طلایی صادرات، ابزار فشار بر فولادسازان

سیدرضا شهرستانی به فشار بر فولادسازان از طریق ارائه‌ مجوزهای صادرات فولاد نیز اشاره کرد و گفت: اگر با وزارت صمت تعامل نمی‌کردیم، جلوی صادرات فولاد می‌گرفتند. گفتنی است صادرات فولاد، نیازمند اخذ مجوز محموله به محموله از معاونت امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت است.

قابل ذکر است که روز گذشته بخشی از پیش نویس دستورالعمل جدید تنظیم بازار فولاد در فضای مجازی منتشر شد که موج گسترده‌ای از انتقادات فعالان اقتصادی و برخی از مسئولین از جمله رئیس سازمان بورس را به دنبال داشته است. گفته می شود چنانچه این دستورالعمل اجرایی شود، بیش از ۲ میلیارد دلار رانت توزیع خواهد شد.

گفت‌وگوی ویدئویی سید رضا شهرستانی، عضو هیأت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، با اقتصاد آنلاین را ببینید:

2

تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ماه ۱۳۹۹ ساعت ۰۹:۵۲
شناسه مطلب : 33246
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی