«گزارش ویژه چیلان» از صنعت فولاد در هفته‌ای که گذشت:شیوه‌نامه جنجالی هفته/ خبر خوب هفته/ گزارش مهم هفته/ بهترین نماد فولادی هفته/ پردرآمدترین شرکت فولادی هفته/ معاملات فولاد در بورس کالا/ وضعیت بازار داخلی فولاد
نگاه چیلان به تحولات هفتگی صنعت فولاد کشور را می‌توانید هر هفته، در چیلان آنلاین بخوانید. خبر خوب هفته گذشته، رسیدن قیمت شمش فولاد صادراتی ایران به بالاترین قیمت در دو سال اخیر بود. خبر بد هفته نیز ابلاغ «شیوه‌نامه ساماندهی عرضه و تقاضای زنجیره فولاد» توسط معاون اقتصادی رئیس جمهور بود که محتوای این شیوه‌نامه نشان می‌دهد که قیمت‌گذاری دستوری و توریع رانت قصد ندارد دست از سر بازار فولاد بردارد. «گزارش ویژه چیلان» در مورد جریانات مهم صنعت فولاد در هفته گذشته را در ادامه بخوانید.

خبر خوب هفته

خبر خوب هفته گذشته، رسیدن قیمت شمش فولاد صادراتی ایران به بالاترین قیمت در دو سال اخیر بود. همزمان در هفته گذشته، بورس کالا میزبان عرضه ۱۵۶ هزار و ۶۸۷ تن شمش بلوم بود که در نتیجه آن تنها، ۴۰ هزار و ۱۰۰ تن شمش مورد معامله قرار گرفت. حتی با وجود کاهش ۴.۵ درصدی قیمت پایه، شمش فولادی در هفته گذشته در بورس کالا خریدار چندانی نداشت. باید دید حالا که قیمت شمش فولادی صادراتی به بالاترین سطح در دو سال اخیر رسیده است و مشخص شده است که در بازار داخلی نیز تقاضای چندانی برای شمش وجود ندارد، دولت و وزارت صمت با تسهیل شرایط صادرات فولاد، اجازه می‌دهند کشور از مزیت‌های صادرات فولاد بهره‌مند شود!

در هفته گذشته، قیمت میانگین بیلت صادراتی ایران، ۴۳۴ دلار به ازای هر تن بود که نسبت به هفته پیش از آن، رشد قابل توجه ۳.۹ درصدی را نشان می‌دهد. قیمت میانگین اسلب صادراتی ایران نیز با رشد هفتگی ۰.۹ درصدی به ۴۴۵ دلار به ازای هر تن رسید.

قیمت شمش فولادی صادراتی ایران در دو هفته پس از اعلام نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، دو هفته طلایی را پشت سر گذاشته و به بالاترین میزان در دو سال اخیر رسیده است. قیمت بیلت صادراتی ایران در دو هفته گذشته به ترتیب ۸.۵ و ۱۶.۵ دلار به ازای هر تن افزایش یافته است.

با افزایش قیمت‌ها، یک فرصت طلایی برای افزایش صادرات فولاد ایران ایجاد شده است. در ماه‌های گذشته، به دلیل محدودیت‌های صادراتی تحمیل‌شده توسط وزارت صمت، تولیدکنندگان فولاد ایران نتوانستند از این فرصت طلایی به‌خوبی استفاده کنند. باید دید در ماه‌های باقی‌مانده از سال ۹۹، صادرات فولاد ایران چه وضعی پیدا می‌کند.

گفتنی است بنا به تازه‌ترین گزارش آماری انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، مجموع صادرات فولاد ایران (فولاد میانی و محصولات فولادی) در دوره هفت ماهه ماه نخست سال جاری، ۴ میلیون و ۵۳۶ هزار تن بوده که نسبت به دوره مشابه سال قبل، کاهش قابل توجه ۲۳.۵ درصدی را نشان می‌دهد. گرچه از نرخ کاهش صادرات فولاد نسبت به دوره شش‌ماهه و پنج‌ماهه سال ۹۹ کاسته شده است اما همچنان صادرات فولاد فاصله چشمگیری با حجم صادرات سال گذشته دارد که نشان‌دهنده درآمدهای ارزی دست‌رفته در ماه‌های گذشته تحت تأثیر محدودیت‌های دولتی اعمال‌شده بر صادرات فولاد است.

شرایط بازار داخلی فولاد نیز نشان می‌دهد که تسهیل صادرات فولاد باید در دستور کار وزارت صمت قرار بگیرد. در سه هفته اخیر، ۴۳۶ هزار و ۲۶۱ تن شمش فولادی در بورس کالا عرضه شده اما تنها ۱۱۱ هزار و ۷۰۰ تن شمش در نهایت معامله شده است.

وضعیت بازار داخلی فولاد

در بازار داخلی در هفته گذشته شاهد کاهش قیمت محسوسِ محصولات فولادی خصوصاً کاهش قیمت مقاطع طویل فولادی بودیم. بورس کالا هفته گذشته میزبان عرضه ۱۶۹ هزار و ۸۶۲ تن انواع مقاطع طویل فولادی بود که در نهایت این عرضه‌ها به معامله ۷۲۱۶ تن از محصولات فولادی ختم شد! معاملات میلگرد در بورس کالا در قیمت پایه ۹۹۷۴ تومان به ازای هر کیلو انجام شد. قیمت پایه میلگرد هفته گذشته ۹.۸ درصد کاهش یافته بود و به زیر ۱۰ هزار تومان رسیده بود؛ اما با این حال، در این قیمت نیز میلگرد خریدار نداشت. ضعف تقاضا، به احتمال زیاد کاهش بیشتر قیمت میلگرد را در هفته جاری درپی خواهد داشت. عرضه مقاطع طویل در بورس کالا فعلا زیاد است و مشتریان با توجه به وضعیت بازار ارز، هیچ عجله‌ای برای خرید مقاطع طویل فولادی ندارند.

بیشتر بخوانید:

شمش فولادی صادراتی ایران در سقف قیمتی دو ساله

همزمان با افزایش قیمت‌های صادراتی، شمش فولادی در بورس کالا علی‌رغم کاهش قیمت ۴.۵ درصدی مشتری نداشت

شیوه‌نامه جنجالی هفته

خبر بد هفته گذشته، ابلاغ «شیوه‌نامه ساماندهی عرضه و تقاضای زنجیره فولاد» توسط معاون اقتصادی رئیس جمهور بود که محتوای این شیوه‌نامه نشان می‌دهد که قیمت‌گذاری دستوری و توریع رانت قصد ندارد دست از سر بازار فولاد بردارد.

طبق این شیوه‌نامه، قیمت پایه محصولات فولادی، ۲۰ درصد پایین‌تر از قیمت‌های جهانی و با نرخ ارز نیمایی تعیین شده که نشان می‌دهد گرایش به ارزان‌فروشی فولاد همچنان در دولت وجود دارد. همچنین صادرات فولاد به عرضه هفتگی در بورس کالا منوط شده است که بیم آن می‌رود همچون ماه‌های گذشته صادرات فولاد کاهش یابد و از این طریق، تولید فولاد به خطر بیفتد.

اختیارات عجیب و غریب اعطا شده به وزارت صمت در این شیوه‌نامه در حالی مشاهده می شود که هیچ کمیته یا کارگروهی برای پایش و نظارت بر آن در نظر گرفته نشده است. جالب است که حتی تعیین زمان تحویل محصولات و نوع قرارداد هم در اختیار وزارت صمت است!

در کل، این شیوه‌نامه که نمایندگان مجلس، فعالان بازار سرمایه و تولیدکنندگان فولاد قبلا مخالفت خود با آن را اعلام کرده بودند، سرشار از ابهامات و تناقضات اساسی و اجرایی و البته امضاهای طلایی فراوان است.

بیشتر بخوانید: داستان دستور ادامه دارد، این بار از مسیر ابهام و امضای طلایی!

بهترین نماد فولادی هفته

بهترین نماد فولادی بازار سهام در هفته گذشته را باید #فخوز دانست. سهام شرکت فولاد خوزستان در بازار بورس، در هفته گذشته رشد ۲۳ درصدی را تجربه کرد.

در بین نمادهای فولادی بازار سرمایه، فخوز در هفته گذشته بیشترین رشد قیمت را تجربه کرد.

عرضه‌های فولادی بورس کالا در هفته‌ای که گذشت

در هفته‌ای که گذشت ۱۸۱ هزار و ۷۱۶ تن، انواع شمش و محصولات فولادی در بورس کالا مورد معامله قرار گرفت.

ارزش کل معاملات محصولات فولادی در بورس کالا در هفته گذشته ۲۱۲۴ میلیارد تومان بود.

فولاد مبارکه در هفته گذشته از محل فروش انواع محصولات خود در بورس کالا، درآمد ۱۴۸۷ میلیارد تومانی به‌دست آورد. از میان تمام شرکت‌های فولادی، بیشترین ارزش فروش محصولات در بورس کالا در هفته گذشته متعلق به فولاد مبارکه بود.

گزارش مهم هفته

گزارش مهم هفته گذشته در خصوص وضعیت تولید، صادرات و واردات و مصرف ظاهری فولاد میانی، محصولات فولادی و آهن اسفنجی توسط انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران منتشر شد. طبق گزارش آمار منتشرشده توسط انجمن فولاد، مجموع تولید فولاد کشور با رشد ۶ درصدی نسبت به دوره هفت ماهه نخست سال گذشته به ۱۶ میلیون و ۹۸۱ هزار تن رسیده است. یک نکته کلیدی در آمار منتشر شده، کاهش نرخ رشد تولید فولاد کشور در دوره هفت‌ماهه نخست امسال نسبت به نرخ رشد تولید فولاد در دوره‌های شش‌ماهه، پنج‌ماهه و چهارماهه سال جاری است. نرخ رشد تولید فولاد در شش‌ماهه نخست امسال، ۱۰ درصد بوده است.

طبق آمارهای انجمن فولاد، تولید فولاد میانی کشور در دوره هفت ماهه نخست سال ۹۹، ۱۶ میلیون و ۹۸۱ هزار تن بوده است که از این میان، سهم بیلت و بلوم، ۱۰ میلیون و ۲۳۰ هزار تن و سهم اسلب، ۶ میلیون و ۷۵۱ هزار تن بوده است. تولید بیلت و بلوم در هفت ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته، رشد ۶ درصدی و تولید اسلب، رشد ۷ درصدی را تجربه کرده است.

در هفت ماهه نخست سال جاری، در مجموع تولید محصولات فولادی نسبت به دوره مشابه سال گذشته، رشد ۹ درصدی داشته است. مجموع تولید محصولات فولادی در هفت ماه نخست امسال، ۱۲ میلیون و ۷۹۳ هزار تن بوده است.

تولید آهن اسفنجی در دوره هفت ماهه نخست سال جاری با رشد ۱۱ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ۱۸ میلیون و ۱۰۵ هزار تن رسیده است. رشد تولید آهن اسفنجی در هفت ماهه ماه نخست امسال، ۵ درصد بیش از رشد تولید فولاد میانی بوده است که خبر خوبی برای واحدهای فولادسازی مصرف‌کننده آهن اسفنجی است.

همچنین بنا به تازه‌ترین گزارش آماری انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، مجموع صادرات فولاد ایران (فولاد میانی و محصولات فولادی) در دوره هفت ماهه ماه نخست سال جاری، ۴ میلیون و ۵۳۶ هزار تن بوده که نسبت به دوره مشابه سال قبل، کاهش قابل توجه ۲۳.۵ درصدی را نشان می‌دهد. گرچه از نرخ کاهش صادرات فولاد نسبت به دوره شش‌ماهه و پنج‌ماهه سال ۹۹ کاسته شده است اما همچنان صادرات فولاد فاصله چشمگیری با حجم صادرات سال گذشته دارد که نشان‌دهنده درآمدهای ارزی دست‌رفته در ماه‌های گذشته تحت تأثیر محدودیت‌های دولتی اعمال‌شده بر صادرات فولاد است.

در دوره هفت ماهه نخست سال جاری، صادرات فولاد میانی کشور، ۳ میلیون و ۱۹۱ هزار تن بوده که کاهش ۱۶ درصدی را نسبت به دوره مشابه سال قبل نشان می‌دهد. از صادرات فولاد میانی، سهم صادرات بیلت و بلوم در دوره هفت ماهه نخست سال ۹۹، ۲ میلیون و ۴۵۱ هزار تن، و سهم صادرات اسلب، ۷۴۰ هزار تن بوده است. صادرات اسلب در هفت ماه نخست امسال، کاهش شدید ۳۹ درصدی را تجربه کرده است و صادرات بیلت و بلوم، ۶ درصد کاهش یافته است.

کل صادرات محصولات فولادی کشور در دوره هفت ماهه نخست سال ۹۹، ۱ میلیون و ۳۴۵ هزار تن بوده که نسبت به دوره مشابه سال قبل، کاهش ۳۷ درصدی را نشان می‌دهد.

انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران همچنین آمار مصرف ظاهری فولاد در دوره هفت ماهه نخست سال جاری را منتشر کرد که نکته مهم آن افزایش قابل تأملِ مصرف ظاهری مقاطع طویل فولادی است. افزایش ۳۴ درصدی مصرف ظاهری کل مقاطع طویل فولادی و افزایش ۳۹ درصدی مصرف ظاهری میلگرد، در حالی صورت گرفته که ساخت‌وساز در کشور در رکود به‌سر می‌برد و مدت‌ها است که خبری از تحریک تقاضا از طریق افزایش بودجه عمرانی دولت نیز نیست.

بیشتر بخوانید:

رشد ۶ درصدی تولید فولاد کشور در ۷ ماه نخست سال جاری

کاهش ۲۳.۵ درصدی صادرات فولاد ایران در ۷ ماهه نخست امسال

جزئیات کامل مصرف ظاهری فولاد میانی، محصولات فولادی و آهن اسفنجی

 

2

تاریخ انتشار : ۱ آذر ماه ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۵۷
شناسه مطلب : 33640
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی