شتاب عجیب معاون صمت برای اجرای شیوه‌نامه دستوری بازار فولاد با تفسیر شخصی/ آیا تولیدکنندگان زینت‌المجالس‌اند؟
در حالی که جلسات اصلاح شیوه‌نامه اخیر دولت برای تنظیم بازار فولاد در بالاترین سطح با حضور معاون اقتصادی رئیس جمهور، معاون هماهنگی و نظارت معاون اول رئیس جمهور، رئیس سازمان بورس، رئیس هیئت عامل ایمیدرو، اتاق بازرگانی و تشکل‌های زنجیره فولاد در حال برگزاری است و حتی شخص صادرکننده شیوه نامه یعنی دکتر نهاوندیان بر لزوم اصلاح آن تاکید دارد، داریوش اسماعیلی معاون معدنی وزارت صمت در اقدامی عجیب و بر خلاف روند این جلسات، اجرای این شیوه نامه را آغاز کرده و به همه شرکت‌های تولیدکننده شمش و محصولات فولادی ابلاغ کرده که عرضه کل تولیدات آن‌ها در بورس کالا و صادرات محصولات‌شان از روز شنبه 8 آذر باید طبق شیوه‌نامه جدید صورت گیرد!

سیدرضا شهرستانی عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در این‌باره به  چیلان  گفت: عجیب است که همزمان با جلسه روز ۵ آذر در خصوص اصلاح این شیوه‌نامه، آقای اسماعیلی معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت، با نامه به شرکت‌های فولادی، دستور به اجرای شیوه‌نامه داده است!

شهرستانی به خبرنگار  چیلان  گفت: این موضوع در جلسه آینده با دکتر نهاوندیان مورد اعتراض شرکت‌های فولادی و انجمن فولاد قرار خواهد گرفت و این رفتارچندگانه و چندپارگی در سیاست‌های اقتصادی دولت علامت سوال بزرگی در ذهن تولیدکنندگان و سهامداران ایجاد کرده است.

وی افزود: هم اکنون این سوال در جامعه فولاد شکل گرفته که این اقدام داریوش اسماعیلی، معاون معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت نوعی تقسیم کار با معاون اقتصادی رئیس جمهور است یا نوعی جنگ قدرت را در تیم اقتصادی دولت شاهدیم؟ مگر می‌شود معاون اقتصادی رئیس جمهور برای اصلاح شیوه‌نامه دستوری جلسه برگزار کند و سپس معاون یک وزارتخانه که عملکرد قابل قبولی نداشته، همزمان با جلسه مشورتی و بدون مشخص شدن نتیجه آن، حُکم به اجرای شیوه‌نامه بدهد!

عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد خاطر نشان ساخت: نکته عجیب‌تر در این اقدام داریوش اسماعیلی برای تحت فشار قراردادن نهاوندیان این است که در شیوه نامه فعلی، مقرر شده که کل فروش داخلی کارخانجات فولادی باید در بورس کالا انجام شود اما اسماعیلی در نامه خود، عرضه کل تولید (شامل فروش داخلی و صادراتی) را قبل از جلسه اصلاحیه به تولیدکنندگان فولاد ابلاغ کرده است! به عبارت دیگر معاون معدنی وزارت صمت، حتی شیوه نامه فعلی را هم اجرا نکرده و صرفا تفسیر شخصی خود را از شرکت‌های فولادی مطالبه کرده است تا معاون اقتصادی رئیس جمهور را در شرایط عمل انجام شده قرار دهد.

عضو انجمن فولاد اظهار داشت: پیش از این انجمن تولیدکنندگان فولاد، اتاق بازرگانی تهران، رئیس سازمان بورس، فعالان بازار سرمایه و تعدادی از نمایندگان مجلس با تاکید بر وجود ابهامات متعدد در این شیوه نامه، این مسئله را زمینه‌ساز تفسیرهای شخصی و نهایتا ایجاد امضاهای طلایی و رانت دانسته و خواستار ابهام زدایی و اصلاح این شیوه نامه شده بودند که با پاسخ مثبت دکتر نهاوندیان، معاون اقتصادی رئیس جمهور مواجه شده و جلسات مربوط به اصلاح این شیوه نامه جنجالی در حال برگزاری است. حالا در اولین گام، این ضعف‌ها خود را در اقدام آقای اسماعیلی نشان داده است. اصلاً مشخص نیست وقتی تمام کارشناسان و تشکل‌هایی مثل انجمن فولاد و اتاق بازرگانی با استدلال و منطق عنوان می‌کنند که این شیوه‌نامه به رانت نجومی، امضاهای طلایی و آسیب به شرکت‌ها و سهامداران منجر می‌شود، چرا آقای اسماعیلی و همین‌طور آقای سرقینی اصرار دارند که از همین شنبه هفته آینده، این شیوه‌نامه اجرایی شود؟!

گفتنی است که در جلسه برگزار شده توسط محمد نهاوندیان، معاون اقتصادی رئیس جمهور، علاوه بر مدیران عامل شرکت‌های فولاد مبارکه اصفهان، فولاد خوزستان و… بر اصلاح شیوه نامه تاکید داشتند، رئیس سازمان بورس و بیشتر اعضا نیز بر اصلاح و سپس اجرای فراگیر آن تاکید داشتند.

شهرستانی با طرح پرسشی گفت: آیا این اقدام معاون معدنی وزارت صمت، نایده‌گرفتن تصمیمات معاون اقتصادی رئیس جمهور در جهت اصلاح شیوه نامه با مشارکت بخش خصوصی نیست؟ آیا مدیران و مسئولین رده بالایی که روز چهارشنبه ۵ آذرماه، بیش از ۴ ساعت در جلسه دفتر معاون اقتصادی رئیس جمهور حضور داشتند، زینت‌المجالس‌اند؟ آیا این گونه اقدامات نسنجیده آن هم در حوزه تخصصی فولاد، منافع تولید و صنعت و بازار سرمایه کشور را مخدوش نمی‌کند؟ مشخص است که با این اقدامات هم صنعت فولاد آسیب جبران‌ناپذیری را متحمل می‌شود و هم سهامداران و از جمله حدود ۵۰ میلیون نفر از دارندگان سهام عدالت، متضرر می‌شوند.

نامه اجرای شیوه نامه

2

تاریخ انتشار : ۶ آذر ماه ۱۳۹۹ ساعت ۱۵:۳۶
شناسه مطلب : 33775
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی