بومی‌سازی شیرهای استراتژیک کنترلی هیدرولیک به سفارش شرکت فولاد غرب آسیا
شیرهای کنترلی هیدرولیک که تکنولوژی آن در انحصار شرکت MOOG آمریکا و REXROTH آلمان است با دستور مدیر عامل شرکت فولاد غرب آسیا، داخلی‌سازی آن در دستور کار قرار گرفت. قیمت این نوع شیرهای ساخته شده در فولاد غرب آسیا در حدود 40 درصد نمونه خارجی آن است، ضمن اینکه با توجه به شرایط کنونی کشور، تهیه نمونه خارجی بسیار سخت شده است.

در پی اعمال تحریم ها و پیش بینی شدت آن در آینده و مشکل تامین این این شیر های کنترلی که در انحصار شرکت MOOG آمریکایی و REXROTH آلمان بود؛ با دستور مدیریت محترم عامل فولاد غرب آسیا؛ داخلی سازی آن در دستور کار قرار گرفت .
در این راستا با تشکیل گروهی در راستای حمایت از تولید داخلی از واحد اتوماسیون و مکانیک و دفتر فنی شرکت فولاد غرب آسیا و با شناسایی سازنده با صلاحیت داخلی پروژه در اواخر سال ۱۳۹۷ در شرکت سامان صنعت پویا ناطق شروع به بومی سازی شد.
پس از مهندسی معکوس و انجام آزمایش های مختلف و همچنین پیگیری های فراوان در تیرماه سال ۱۳۹۸ اولین شیر مدل MOOG D661 جهت کنترل جک های فورس نورد ۶ غلتکه شرکت فولاد غرب آسیا ساخته و پس از گذراندن تست های آزمایشگاهی و رفع عیوب آماده تست و بهره برداری در خط تولید شد.
پس از نصب در خط تولید و در عملکرد حین تولید عیوبی مشاهده شد که طی چندین بار اصلاحات و تست مجدد در نهایت شیر کنترلی ساخت داخل به نقطه قابل اطمینان مناسب رسید و در مهر ۱۳۹۸ شیرهای مذکور در خط تولید به طور مستمر شروع بکار کرد.
قیمت ارزی این نوع شیرهای ساخته شده در حدود ۴۰ درصد نمونۀ خارجی آن می باشد از طرفی با توجه به شرایط کنونی کشور، تهیۀ نمونه خارجی بسیار سخت شده است.
هر چند ساخت داخل این نوع تجهیزات چالشی برای شرکت فولاد غرب آسیا هزینه های زیادی از جمله کاهش تولید برای انجام تست های عملکردی و ریسک های پارگی ورق و خسارت های سنگین در پی آن را دارد، اما رویکرد مدیران ارشد این سازمان خصوصی حمایت از تولید ملی و پرداخت هزینه های این ریسک ها می باشد.

2

تاریخ انتشار : ۱۶ آذر ماه ۱۳۹۹ ساعت ۱۳:۱۳
شناسه مطلب : 33852
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی