یزدی‌زاده در گفت‌وگوی اختصاصی با چیلان تشریح کرد:تبدیل زیان انباشته به سود انباشته در ذوب آهن اصفهان/ برنامه «ذوب» برای ارتقا از فرابورس به بورس/ ذوب آهن می‌تواند ۱۰۰ درصد تولیدات خود را صادر کند
منصور یزدی‌زاده، مدیرعامل ذوب آهن اصفهان در گفت‌وگو با چیلان اظهار داشت: ذوب آهن اصفهان با پشتوانه صادرات محصولات خود، بدون این‌که از یارانه انرژی بهره‌مند باشد و بدون این‌که سهمیه خاصی در حوزه مواد اولیه برای این شرکت درنظر گرفته شود، پس از بیش از یک دهه در نیمه نخست سال جاری از زیان انباشته خارج شد و در سال آینده سود تقسیم خواهد کرد. وی خبر داد که ذوب آهن ارتقا از فرابورس به بورس را نیز در برنامه دارد.

منصور یزدی‌زاده در مورد عملکرد این شرکت به خبرنگار  چیلان  گفت: ذوب آهن اصفهان دو سال متوالی رشد ۵ درصدی تولید را تجربه کرد و موفق شد در نیمه نخست امسال، زیان انباشته را به سود انباشته تبدیل کند. زیان انباشته سالیان سال فشار سنگینی را به ذوب آهن تحمیل کرده بود و بدین ترتیب با عملکرد قابل قبول، این مانع توسعه از سر راه این شرکت بزرگ فولادی برداشته شد.

وی افزود: البته اگر نگرانی دولت در مورد افزایش قیمت‌ها در بازار فولاد وجود نداشت، ذوب آهن سال گذشته می‌توانست از زیان انباشته خارج شود. به هر حال، با تکیه بر استراتژی توسعه صادرات، ذوب آهن در نیمه نخست امسال، وارد فصل نوینی از فعالیت خود شد.

تمرکز ذوب آهن بر تولید محصولات با ارزش افزوده بالا

مدیرعامل ذوب آهن اصفهان خاطرنشان ساخت: در کنار رشد تولید، ذوب آهن تمرکز ویژه‌ای بر تولید محصولات با ارزش افزوده بالا دارد که نمونه شاخص آن تولید ریل ملی است. انواع ریل در ذوب آهن با استانداردهای روز اروپایی در حال تولید است و در صورت وجود تقاضا، ذوب آهن می‌تواند تولید ریل را به ۱۰ هزار تن در ماه و حتی بیشتر افزایش دهد. ریل تولیدی ذوب آهن در حال حاضر در بیش از ۶ محور کشور در حال استفاده است و ذوب آهن تمام نیازهای ریلی کشور را می‌تواند رفع نماید.

ذوب آهن می‌تواند صددرصد تولیدات خود را صادر کند

 یزدی‌زاده تأکید کرد: ذوب آهن کمترین بهره‌مندی را از یارانه انرژی در کشور دارد و شرکتی است که با مقیاس‌های جهانی در حال تولید است. این شرکت در حال حاضر، افتخار پذیرایی از ۱۴ هزار نیرو را دارد که بیش از ۶ برابر استانداردهای جهانی است. ذوب آهن برای حفظ تولید و سطح اشتغال خود، و با توجه به محدودیت‌هایی که در بازار داخلی وجود دارد، استراتژی توسعه صادرات را پیش گرفته است.

وی ادامه داد: ما در ذوب آهن اصفهان می‌توانیم تمام تولیدات خود را از کلاف، میگرد، تیرآهن و ریل گرفته تا ورق سازه فولادی صادر کنیم و در کنار این محصولات می‌توانیم شمش فولادی را نیز صادر کنیم. ذوب آهن به لحاظ برندینگ یک شرکت معتبر و شناخته‌شده است و محصولات آن به اقصی نقاط دنیا صادر می‌شود. ما در سال گذشته ۵۰ درصد تولیدات خود را به بازارهای بین‌المللی صادر کرده‌ایم و برای صادرات صددرصدی محصولات آمادگی داریم.

سودسازی با وجود عدم بهره‌مندی از یارانه انرژی

مدیرعامل ذوب آهن اصفهان عنوان کرد: ذوب آهن نیازهای خود در حوزه انرژی (زغال سنگ و کک) را از بازارهای خارجی و داخلی با قیمت‌های جهانی تأمین می‌کند و بدون دسترسی به هیچ‌گونه سهمیه خاص دولتی و با ایجاد ارزش افزوده روی نهاده‌های دریافتی، محصولاتی تولید می‌کند که قدرت رقابت در بازارهای داخلی و خارجی را دارد. شرکتی که این‌چنین روی پای خود ایستاده و بدون حمایت توانسته به سودآوری برسد، مایه مباهات اقتصاد کشور است.

وی گفت: ذوب آهن تنها شرکتی است که به سهمیه خاص مواد اولیه دسترسی ندارد و در سال جاری نیز اندک سهمیه‌ای که برای این شرکت درنظر گرفته شده بود، با نظر معاونت معدنی وزارت صمت از این شرکت دریغ شد. با این وجود، ذوب آهن این افتخار را دارد که با فعالیت خود، باعث رونق بسیاری از معادن کوچک سنگ آهن شده است.

برخورد مهربانانه‌تر با ذوب آهن

یزدی‌زاده در پایان گفت: انتظار ما این است که با این شرکت بزرگ و نوستالژیک که قدمت ۵۰ ساله دارد و به‌نوعی مادر صنعت فولاد ایران است، مهربانانه‌تر برخورد شود تا انشاالله شاهد رونق هرچه بیشتر تولید در این شرکت باشیم. خوشبختانه کوره بلند شماره یک ذوب آهن که قدیمی‌ترین کوره بلند کشور است نیز پس از این‌که ۵ سال به دلیل کمبود مواد اولیه فعالیت آن متوقف بود، دوباره راه‌اندازی شده و با رسیدن ظرفیت تولید این کوره به ۸۰۰ هزار تن در سال، شاهد افزایش قابل توجه تولید در ذوب آهن خواهیم بود.

2

تاریخ انتشار : ۱۷ اسفند ماه ۱۳۹۹ ساعت ۰۹:۱۵
شناسه مطلب : 34866
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی