نماینده گروه ملی در هیات مدیره شرکت فولاد اکسین تشریح کرد: ضرورت الحاق فولاد اکسین به فولاد خوزستان / تکمیل زنجیره تولید فولاد در خوزستان
دکتر ابوالفضل جنتی، نماینده گروه ملی در هیات مدیره شرکت فولاد اکسین طی یادداشتی به لزوم و مزایای الحاق فولاد اکسین به فولاد خوزستان پرداخت که در ادامه از نظر می گذرد:

در سال های اخیر، شرکت ها پیرو ادغام عمودی و افقی رشد بسیاری داشته اند. شرکت ها به دلیل کاهش هزینه های بالاسری و سربار، استفاده از ظرفیت های متقابل، تکمیل زنجیره تولید و همچنین تولید محصولات با ارزش افزوده بالاتر و امکان سیاست گذاری بهتر در هم ادغام می شوند.
در شرکت های فولادی نیز این امر متداول می باشد بزرگترین ادغام در این صنعت را می توان ادغام دو شرکت« آرسلور و میتال» دانست که در سال ۲۰۰۷ انجام گرفت و گزارش ها نشان از عملکرد مطلوب این شرکت بعد از ادغام دارد.
در استان خوزستان نیز در دو دهه پیش، شرکت های فولادی همگی تحت عنوان صنایع فولاد خوزستان فعالیت داشتند اما به دلیل مشخص نبودن نحوه مالکیت و مدیریت و … این شرکت ها از یکدیگر جدا شدند که همین امر، آسیب های فراوانی را برای بیشتر شرکت های فولادی استان بوجود آورد.
شرکت فولاد اکسین در بدو تاسیس با نگاه تکمیل زنجیره شرکت فولادخوزستان و تحت عنوان «پروژه نورد ورق عریض » در استان خوزستان و در این مجموعه شکل گرفت.
همجواری با فولاد خوزستان و همچنین استفاده از بسیاری از تاسیسات و امکانات مجموعه فولاد خوزستان مبین همین نکته است. اما به دلایلی که پیشتر گفته شد فولاد اکسین به فعالیت خود به عنوان یک شرکت مستقل ادامه داد اما ضروری است که این شرکت با شرکت فولادخوزستان ادغام شده که البته مزیت های بسیاری را برای هر دو شرکت به همراه خواهد داشت. ادغام فولاد اکسین در فولاد خوزستان علاوه بر تکمیل زنجیره فولاد در استان، می تواند باعث هم افزایی بین دوشرکت شده و تولید محصولات با ارزش افزوده با سیاست گذاری بهینه تر در زمینه تولید و صادرات همراه باشد. کاهش هزینه های سربار و هزینه های حمل و نقل و همچنین امنیت پایدار تولید در استان یکی دیگر از مزایای این ادغام می تواند باشد.
در حال حاضر بیش از ۶۵ درصد مواد اولیه فولاد اکسین از دو شرکت فولاد هرمزگان و فولاد مبارکه تامین می شود و تکمیل خط نورد ورق عریض در فولاد مبارکه می تواند تولید پایدار در فولاد اکسین را با مخاطرات جدی همراه نماید. ادغام این دو شرکت می تواند زمینه ساز تغییر خط ریخته گری فولاد خوزستان شده و به عنوان یک راهکار کوتاه مدت، تامین بیش از ۹۰ درصد اسلب مورد نیاز فولاد اکسین توسط فولاد خوزستان صورت گرفته و پایداری و تداوم تولید برای هر دو مجموعه را به همراه داشته باشد. همچنین استفاده از امکانات و تاسیسات زیر بنایی فولاد خوزستان و تجارب و تخصص این شرکت در زمینه تولید اسلب می تواند راهگشا باشد.
در حال حاضر شرکت فولاد اکسین طرح توسعه فولادسازی خود را به ارزش حدودی ۱۵۰ هزار میلیارد ریال در مراحل ابتدایی دارد که در خوش بینانه ترین حالت ۵ سال دیگر به بهره برداری خواهد رسید و پس از به بهره برداری رسیدن مشکلات زیادی در تامین مواد اولیه خواهد داشت. اما فولاد خوزستان می تواند با سرمایه گذاری به مراتب کمتر در حد ۱۰ درصد مذکور و در مدت زمانی به مراتب کمتر، اسلب عریض مورد نیاز فولاد اکسین را تولید نماید. این امر علاوه بر صرفه جویی منابع مالی در استان می تواند برای تولید محصولات دیگر و طرح های دیگر بکار رود.
با توجه به جمیع جهات ادغام دو شرکت فولاد خوزستان و فولاد اکسین ضرورتی اجتناب ناپذیر بوده که می تواند مزایای اقتصادی و اجتماعی را برای استان خوزستان و کشور به همراه داشته باشد.
تولید پایدار، کاهش هزینه های بالاسری، تکمیل زنجیره تولید فولاد، صرفه جویی در تامین منابع مالی، تولید محصولات با ارزش افزوده بالاتر و سیاست گذاری بهینه در تولید و صادرات می تواند بخشی از این مزایا باشند. امید آنکه در سایه درایت مسئولان این امر هر چه زودتر محقق گردد.

 

2

تاریخ انتشار : ۲۶ اسفند ماه ۱۳۹۹ ساعت ۱۸:۵۸
منبع : پایگاه خبری اقتصاد بومی
شناسه مطلب : 34946
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی