گروه پاترون از بلوک کف کوره نورد رونمایی می‌کند:تولید محصولی جدید برای صنعت نورد کشور
شرکت دانش بنیان گروه پاترون از محصول جدید خود، بلوک کف کوره نورد با استفاده از نانو مواد، که جایگزین بلوک های فیوزد کست وارداتی است، در اردیبهشت ماه سال 1400 رونمایی کرد.

به گزارش  چیلان  ،قرار است این محصول به دو صورت جرم ریختنی، که با نظارت این شرکت در کوره پیشگرم نورد، قالب گیری و ریخته می شود و هم بصورت بلوک آماده با ابعاد دلخواه و مورد نیاز هر کوره پیشگرمد عرضه شود.

هر ساله صدها هزار دلار صرف واردات بلوک های فیوزد کست از اروپا و آسیا می شود که این بلوک های نانویی می توانند جایگزین مناسبی برای آنها باشند و از خروج ارز از کشور جلوگیری کنند. این محصول که در حال استفاده در کوره های پیش گرم نورد است، برای اولین بار در ایران تولید شده و قابلیت صادرات را نیز دارد.

لازم به توضیح است گروه پاترون، تنها دارنده گواهینامه نانومقیاس در حوزه تولید جرم ریختنی نسوز در کشور است.

مزایای بلوک های نانویی

از مزایای این بلوک های نانویی، قیمت بسیار کمتر نسبت به بلوک های فیوزدکست و نیز تولید داخل بودن آن و عدم نیاز به برنامه ریزی بلند مدت و خواب سرمایه جهت واردات آن‌هاست.

توضیح آن‌که کوره های پیش گرم نورد، به‌منظور گرم کردن شمش‌ها پیش از فرایند نورد و رساندن دمای شمش‌ها به دمای کار گرم استفاده می‌شوند. کوره های پیشگرم نورد طراحی های مختلفی دارند که از متداول ترین آن ها می توان به کوره های گامی و کوره های پوشری اشاره نمود.

از میان انواع نسوزهای مصرفی در کوره های نورد، بلوکهای مورد استفاده در کف کوره های پوشری از اهمیت بیشتری برخوردارند و لازم است تا خواص منحصر به فردی چون مقاومت به سایش عالی، استحکام گرم بالا، دانسیته بالا و تخلخل کم داشته باشند.

با توجه به مجموعه خواص مذکور، در حال حاضر برای کف کوره پوشری در دنیا از بلوکهای ذوب و ریخته گری شده یا همان فیوزد کست (حاوی آلومینا، زیرکونیا و غیره) استفاده می شود. با توجه به عدم تولید این بلوکها در کشور و تحریم های خارجی در سالهای اخیر شرکتهای فولادی برای تامین این بلوکها مشکلات زیادی داشته اند.

از آنجا که جرم های ریختنی نانو باند خواص بهتری نسبت به انواع جرم های سیمانی دارند، گروه پاترون تصمیم گرفت تا با تعریف یک پروژه در واحد تحقیق و توسعه نسبت به جایگزینی بلوکهای فیوزد کست با انواع نانوباند اقدام نماید. پس از طی مراحل آزمایشی و نتایج مثبت اولیه، در نهایت جرم ریختنی مذکور تهیه و بلوکهای مد نظر به صورت نصب در محل، در یک شرکت نورد فولاد نصب و همچنان در حال استفاده هستند که رضایت شرکت فولادی را در پی داشته است.

تولید این محصول، حاصل سالها تحقیق و آزمایش گروه پاترون در حوزه جرم‌های نانو باند بوده است، این شرکت محصولات جدید دیگری را نیز به زودی رونمایی خواهد کرد.

2

تاریخ انتشار : ۱۹ اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ ساعت ۰۹:۴۳
شناسه مطلب : 35420
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی