اختصاصی چیلان؛ انجمن فولاد آمار صادرات فولاد کشور را منتشر کردرشد ۹۴ درصدی صادرات فولاد ایران در فروردین ۱۴۰۰/ جزئیات کامل صادرات فولاد میانی، محصولات فولادی و آهن اسفنجی (به همراه نمودار)
بنا به تازه‌ترین گزارش آماری انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، مجموع صادرات فولاد ایران (فولاد میانی و محصولات فولادی) در دوره ۱ ماهه نخست سال جاری، 631 هزار تن بوده که نسبت به دوره مشابه سال قبل، رشد قابل توجه 94 درصدی را نشان می‌دهد.

به گزارش  چیلان ، در فروردین سال گذشته به خاطر شرایط خاص کرونا و البته محدودیت‌های صادراتی شاهد کاهش چشمگیر صادرات فولاد بودیم. اما در ماه نخست سال جاری، صادرات فولاد روند عادی داشته و این امر جهش خیره‌کننده‌ صادرات فولاد را رقم زده است.

مقررات صادرات فولاد اخیراً تسهیل شده و از اول خرداد صادرات فولاد نیازمند تیک صادراتی وزارت صمت نیست. با این وضعیت،  چیلان  انتظار دارد که درآمد ناشی از صادرات فولاد امسال به حدود ۸ میلیارد دلار برسد.

در دوره ۱ ماهه نخست سال جاری، صادرات فولاد میانی کشور، ۳۶۶ هزار تن بوده که رشد ۵۲ درصدی را نسبت به دوره مشابه سال قبل نشان می‌دهد. از صادرات فولاد میانی، سهم صادرات بیلت و بلوم در دوره ۱ ماهه نخست سال ۱۴۰۰، ۳۳۵ هزار تن، و سهم صادرات اسلب، ۳۱ هزار تن بوده است. در فروردین امسال، صادرات اسلب کاهش ۵۶ درصدی را تجربه کرده است و صادرات بیلت و بلوم، ۹۷ درصد افزایش یافته است.

وضعیت صادرات محصولات فولادی

کل صادرات محصولات فولادی کشور در دوره ۱ ماهه نخست سال ۱۴۰۰، ۲۶۵ هزار تن بوده که نسبت به دوره مشابه سال قبل، رشد ۲۱۵ درصدی را نشان می‌دهد.

از میان محصولات فولادی، سهم صادرات مقاطع طویل فولادی، ۲۳۸ هزار تن بوده و صادرات این مقاطع، در ماه نخست امسال، ۲۳۱ درصد افزایش یافته است. صادرات میلگرد که بیشترین سهم را از میان صادرات کل محصولات فولادی دارد، در ماه نخست امسال نسبت به دوره مشابه سال گذشته، ۲۰۴ درصد افزایش یافته است.

صادرات مقاطع تخت فولادی نیز با رشد ۱۲۵ درصدی در فروردین امسال، به ۲۷ هزار تن رسیده است.

صادرات آهن اسفنجی در دوره ۱ ماهه نخست امسال، با رشد ۲۵۰ درصدی به ۷۰ هزار تن رسیده است.

در هفته جاری، دفتر صنایع معدنی وزارت صمت با ارسال نامه‌ای به دفتر مقررات صادرات و واردات این وزارتخانه اعلام کرد که صادرات شمش فولادی (بیلت، بلوم و اسلب) آزاد شده است و صادرات شرکت‌هایی که فهرست آن‌ها اعلام شده به مدت سه ماه از تاریخ ۱ خرداد نیازمند دریافت مجوز دفتر صنایع معدنی وزارت صمت و تیک صادراتی نیست. بر اساس نامه ابلاغ‌شده، همچنین واحدهای تولیدی شمش فولادی برای آن مقدار از شمشی که در بورس کالا معامله نگردیده است می‌توانند برای صادرات برنامه‌ریزی نمایند.

حذف تیک صادراتی و تسهیل صادرات فولاد اقدامی مثبت در راستای پشتیبانی و مانع‌زدایی از تولید فولاد است. قیمت فولاد در بازارهای جهانی وضعیت بسیار مطلوبی دارد و با توجه به وجود رکود در بازار داخلی و نیاز کشور و صنایع به ارزآوری، تسهیل صادرات فولاد یکی از نیازهای فوری صنعت فولاد کشور است. شایان ذکر است هفته گذشته دفتر صنایع معدنی اعلام کرد که صادرات محصولات طویل فولادی به مدت سه ماه به تیک صادراتی وزارت صمت نیاز ندارد.

 چیلان  پیش‌بینی می‌کند که با شرایط موجود صادرات فولاد میانی و محصولات فولادی کشور در سال جاری به بیش از ۱۲ میلیون تن برسد.

جدول زیر که جزئیات صادرات و واردات فولاد ایران در دوره ۱ ماه نخست امسال را نشان می‌دهد، ببینید:

صادرات فولاد 1 ماهه

2

تاریخ انتشار : ۲۸ اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۳۱
شناسه مطلب : 35659
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی