مدیرعامل ذوب آهن اصفهان/ با خصوصی سازی شرکت های سرمایه گذاری سهام عدالت، حجم دولت کوچک خواهد شد
منصور یزدی زاده، مدیرعامل ذوب آهن اصفهان در گفتگو با رادیو اقتصاد نظر کارشناسی خود را در خصوص سهام عدالت و راهکارهای مدیریت آن بیان داشت.

به گزارش  چیلان ، یزدی زاده گفت: ذوب آهن سهامدار عدالت نیست، ولی با این مسئله درگیر است. بخشی از بازار سرمایه ذوب آهن صندوق های سرمایه گذاری است و چندین سال است که فعالیت های مشخصی دارد، آزادی عمل دارد و می تواند با شرکت های بورسی، خرید و فروش سهام انجام دهد و به صورت غیر مستقیم، واحد های سرمایه گذاری را خریداری کند.

وی بر آموزش سهامداران تاکید کرد و افزود: پیش از ورود به مجمع آیا برای کسانی که سهامدار عدالت هستند آموزشی گذاشته ایم؟ کسانی که دارای سهام عدالت هستند نیازمند آموزش بیشتری در این خصوص هستند. باید دعوت شوند، آموزش ببینند وکد سهامداری بگیرند که این خود یک جنبه است؛ همچنین کسانی که قرار است امانتدار این سهام با ارزش باشند. بنابراین کار را باید به دست افرادی سپرد که دارای ویژگی هایی باشند که بتوانند مشابه آن صندوق های سرمایه گذاری با چهارچوب مشخص، زیر نظر سازمان بورس باشند؛ با توجه به این که اعضای آنها چه کسانی هستند و رتبه های حرفه ای گری داشته باشند. این جزء ویژگی هایی است که عضو هیئت مدیره ای را، که انتخاب می کنیدباید داشته باشندتا از سمت و سوی آن خارج نشود.

مدیرعامل ذوب آهن اصفهان تاکید کرد: در زمینه حفظ دارایی سهامداران عدالت، بهتر است سازمان بورس، یک دستورالعملی را تعریف کند که تغییر نکند و به بیراهه نرود. چراکه چنین مجموعه ای می تواند خط و ربط های سیاسی بگیرد.( بر اساس تجارب این چند سال و دیدن افراد مختلف) بسیاری تلاش دارند که در این زمینه بهره برداری سیاسی کنند و این جنبه برایشان بیشتر مد نظر است تا بحث اقتصادی آن.

یزدی زاده ادامه داد: سهام عدالتی که به امانت گذاشته شده است باید درست استفاده شود و به سر منزل مقصود رسد و سهامدار از منافع آن بهره مند شود. همچنین پیش از آن که انتخابی صورت گیرد، یک چهارچوب دستورالعملی تعیین شود و اگر قرار است چند نفر اعضای هیأت مدیره باشند، باید دو یا سه نفر از صندوق های سرمایه گذاری باشند .این ها معرفی شوند، رزومه دهند و چون فعالیت دارند می توانند با تعهد صحبت کنند .

وی با بیان این که جمعیتی سی میلیون نفری، توسط این شرکت های سرمایه گذاری استانی باید مدیریت شود، خاطر نشان ساخت: اگر این صندوق ها درست مدیریت نشود منجر به یک بحران در کشورمی شود و هر روز در هیأت دولت و مجلس پیرامون آن صحبت خواهد شد. بنابراین جای بحث و کار بسیاری دارد تا به این جمع بندی برسیم که چه کاری باید انجام شود. خصوصیت صندوق های سرمایه گذاری این است که، نقدشوندگی بالایی دارند و حتی اگر نتوانند بفروشند، می توانند خریدار شوند و این اجازه را دارند. ولی در رابطه با این ها چنین بحثی نیست و اگر این بازار به همین صورت ادامه پیدا کند سایه آن بر روی شرکت های سرمایه گذاری بسیار سنگین است. می توانند معاملات انجام دهند و اگر تعهد کاری نباشد مسئله ساز است. بنابراین یک آیین نامه کاملا کار شده می خواهد و باید طوری طراحی شود که دچار این مشکلات نباشد.

وی تبدیل شرکت های سرمایه گذاری سهام عدالت، به صندوق های سهام عدالت میرا را ضروری دانست و اظهار داشت: این از راهکارهای کوچک سازی دولت است. حجم دولت به وسیله سهام عدالت بزرگ شده و با اضافه شدن یک نهاد جدید، بوروکراسی دولتی را بیشتر می شود. باید یک جایی پرونده سهام عدالت بسته شود. این حواشی و ابهامات راه به جایی نخواهد برد و به نفع مردم نیست.

2

تاریخ انتشار : ۲۴ خرداد ماه ۱۴۰۰ ساعت ۱۲:۱۷
شناسه مطلب : 36266
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی