یادداشت سیدرضا شهرستانی عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایرانچشم‌انداز بازار و صنعت فولاد در سال جاری
سیدرضا شهرستانی عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در یادداشتی برای چیلان چشم‌انداز بازار و صنعت فولاد در سال جاری را مورد بررسی قرار داده است.وی معتقد است : هرچند که ظرفیت مجتمع‌های فولادسازی در کشور بیش از ۳۶ میلیون تن است اما پیش‌بینی ما این است که در سال جاری با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام شده، حداقل تولید فولاد کشور به ۳۲ میلیون تن افزایش خواهد یافت.

متن کامل یادداشت سیدرضا شهرستانی عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران به شرح زیر است:

هرچند که ظرفیت مجتمع‌های فولادسازی در کشور بیش از ۳۶ میلیون تن است اما پیش‌بینی ما این است که در سال جاری با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام شده، حداقل تولید فولاد کشور به ۳۲ میلیون تن افزایش خواهد یافت. در سال گذشته مجتمع‌های فولادسازی کشور در مجموع بیش از ۳۰ میلیون تن فولاد تولید کردند. اگر سیاست‌های حمایتی ادامه یابد و از صادرات آهن اسفنجی جلوگیری شود، ممکن است که میزان تولید فولاد در کشور در سال جاری به حدود ۳۵ میلیون تن نیز افزایش یابد.

به نظر می‌رسد با صدور مجوز لازم برای صادرات فولاد شاهد رونق معاملات فولاد در داخل کشور و بازرهای صادراتی باشیم. خوشبختانه با صدور مجوز صادرات فولاد، تولیدکنندگان و تجار و بازرگانان می‌توانند در عرصه صادرات فولاد به بازارهای جهانی فعال شوند. کاهش صادرات فولاد کشور در سال گذشته برای ما زنگ خطر بزرگی بود که مراتب بارها به وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام شد و خوشبختانه با تغییراتی که در این وزارتخانه شاهد بودیم در نهایت وزارت صمت به این نتیجه رسید که با تجدید نظر در سیاست‌های اشتباه گذشته باید بر صادرات فولاد تمرکز بیشتری داشته باشند.

در مورد مقایسه قیمت‌ها در بازار جهانی و بازار داخلی نیز باید توجه کرد که هم اکنون قیمت شمش فولادی صادراتی به ازای هر تن حدود ۶۴۰ دلار است و در داخل قیمت هر تن آن در حدود ۱۳ میلیون و ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان است که با قیمت هر دلار ۲۴۰۰۰ تومان، حدود ۵۵۰ دلار می شود. خوشبختانه بازار فولاد در کشور و همچنین در بازارهای جهانی رو به رونق است و پیش‌بینی ما این است که تولید و عرضه فولاد در کشور در آینده روند صعودی خواهد داشت.

2

تاریخ انتشار : ۹ تیر ماه ۱۴۰۰ ساعت ۱۴:۴۳
شناسه مطلب : 36585
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی