«گزارش ویژه چیلان» از صنعت فولاد در هفته‌ای که گذشت:خبر خوب هفته/ خبر بد هفته/ نامه هفته/ بهترین نماد فولادی هفته/ پردرآمدترین شرکت فولادی هفته/ معاملات فولاد در بورس کالا
نگاه چیلان به تحولات هفتگی صنعت فولاد کشور را می‌توانید هر هفته، در چیلان آنلاین بخوانید. خبر بد هفته گذشته، توقف دستوری و اجباری فعالیت شرکت‌های زنجیره فولاد به دلیل کمبود برق بود. تمام شرکت‌های فولادی، فعالیت‌های خود را با دستور دولت متوقف کرده‌اند و پیگیری‌های چیلان نشان می‌دهد که حتی شرکت‌هایی که خودشان نیروگاه دارند نیز نمی‌توانند با برق تولیدی خود کار کنند و مجبورند برق تولیدی را وارد شبکه برق کنند. «گزارش ویژه چیلان» در مورد تحولات مهم صنعت فولاد در هفته گذشته را در ادامه بخوانید.

خبر بد هفته

خبر بد هفته گذشته، توقف دستوری و اجباری فعالیت شرکت‌های زنجیره فولاد به دلیل کمبود برق بود. تمام شرکت‌های فولادی، فعالیت‌های خود را با دستور دولت متوقف کرده‌اند و پیگیری‌های  چیلان  نشان می‌دهد که حتی شرکت‌هایی که خودشان نیروگاه دارند نیز نمی‌توانند با برق تولیدی خود کار کنند و مجبورند برق تولیدی را وارد شبکه برق کنند.

بنا به پیگیری خبرنگار  چیلان ، کمبود برق و دستور تعطیلی اجباری، حتی باعث توقف فعالیت واحدهای احیاء مستقیم که آهن اسفنجی تولید می‌کنند و انرژی اصلی مصرفی آن‌ها گاز است، شده است. علاوه بر این، واحدهای ذوب و ریخته‌گری و نورد نیز به‌طور کامل از اواسط یا اواخر هفته گذشته تعطیل شده‌اند. شرکت‌های فولادی تعطیل شده‌اند و تنها در حد روشنایی و فعالیت‌های غیرتولیدی، به اندازه ۱۰ درصد دیماند مصرفی برق دریافت می‌کنند.

در حالی که فعالیت کوره‌های ذوب القایی و قوس الکتریکی تعطیل است، نگهداری آهن اسفنجی برای فولادسازان دشوار است و علاوه بر این‌که احتمال اکسیداسیون آهن اسفنجی در صورت عدم مصرف آن در کوتاه مدت وجود دارد، احتمال اشتعال آن نیز وجود دارد و در کل نگهداری این ماده با خطراتی همراه است.

تعطیلی شرکت‌های فولادی تبعات تنظیم بازاری نیز به همراه دارد و باعث افزایش قیمت‌ها در بازار فولاد می‌شود. با این تعطیلی‌ها قطعاً تولید فولاد میانی و محصولات فولادی کشور در ماه جاری کاهش خواهد یافت. فعلاً شرکت‌های فولادی به مدت سه هفته تعطیل خواهند بود.

تعطیلی اجباری شرکت‌های فولادی، هزینه‌های آن‌ها را نیز بالا خواهد برد. این شرکت‌ها در دوره تعطیلی باید هزینه‌های مالی، بیمه و حقوق کارکنان خود را پرداخت کنند.

هفته گذشته، توانیر در ابلاغیه‌ای عجیب با سربرگ «سال تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها» خواستار توقف فرآیند اصلی شرکت‌های فولادی شد و اعلام کرد که حداکثر برق دریافتی شرکت‌های فولادی از شبکه برق باید به میزان ۱۰ درصد دیماند مصرفی آن‌ها باشد. این محدودیت شدید از امروز ۱۵ تیر اعمال شد و توانیر اعلام کرد آن دسته از شرکت‌ها که محدودیت را رعایت نکنند، برق‌شان تا اطلاع‌ ثانوی قطع خواهد بود!

خبر خوب هفته

روز پنجشنبه ۱۷ تیرماه ۱۴۰۰ آیین بهره‌برداری از ۵ پروژه بزرگ شرکت میدکو شامل مجتمع فولادسازی و واحد خنک‌سازی کک به روش خشک (CDQ) شرکت فولاد زرند ایرانیان، مجتمع تولید کاتد مس شرکت بابک مس ایرانیان، تجهیز ناوگان عملیات معدنی شرکت کاراوران صنعت خاورمیانه و مجتمع پخت آهک و دولومیت شرکت گسترش و نوسازی معادن خاورمیانه (ممرادکو) با دستور ویدئو کنفرانسی رئیس جمهور برگزار شد.

حسن روحانی رئیس جمهور در آیین افتتاح طرح‌های شرکت میدکو گفت: اینکه ما بعد از پیروزی انقلاب اسلامی مجتمع بزرگ فولادی را با طرح کوره بلند برای اولین بار افتتاح می‌کنیم، نشان می‌دهد که مردم و جوانان و مهندسین و کارگران ما به طور منظم برای سربلندی ایران عزیز، آنی درنگ نمی‌کنند و راه و مسیر خودشان را ادامه می‌دهند. امروز طرح عظیمی در تولید فولاد با ظرفیت یک و هفت دهم میلیون تن افتتاح شد که ظرفیت بسیار بالایی است و می‌تواند در صنعت تولید فولاد و برای توسعه کشور بسیار تاثیرگذار باشد و همانطور که ملاحظه کردید تقریبا این مجتمع در استان کرمان ادعای خودکفایی دارد، یعنی زنجیره تولید از سنگ آهن تا محصول نهایی را در استان تامین می‌کند، همچنین آب را از داخل استان از طریق آبفا تامین می‌کند که این نکته بسیار مهم است.

عملیات اجرایی مجتمع فولادسازی زرند ایرانیان با هدف تولید فولاد به روش کوره بلند با توجه به مزیت‌های معدنی از جمله معادن زغالسنگ استان کرمان و در راستای تکمیل و توسعه زنجیره فولاد کشور با ظرفیت ۱.۷ میلیون تن شمش فولادی در سال ۹۲  آغاز شده بود. مجتمع فولادسازی زرند با سرمایه‌گذاری ۲۴۰ هزار میلیارد ریال و اشتغال مستقیم دو هزار و ۳۰۰ نفر در شهرستان زرند توسط شرکت فولاد زرند ایرانیان از شرکت‌های زیرمجموعه هلدینگ عظیم میدکو (شرکت توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه) احداث شده است.

برای اجرایی شدن ۵ طرح‌ میدکو که در روز ۱۷ تیر افتتاح شدند، ۴۰۰ هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری شده و این طرح‌ها زمینه اشتغال به کار چهار هزار و ۱۵۰ نفر را فراهم می‌کند.

نامه هفته

انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران طی نامه‌ای به معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت تبعات عدم اجرای سهمیه‌بندی آهن اسفنجی موردنیاز واحدهای تولیدکننده شمش فولادی به روش ذوب القایی را خاطرنشان ساخت و درخواست کرد در صورتی که وزارت صمت قصد تخصیص سهمیه آهن اسفنجی به این شرکت‌ها را ندارد، حداقل ترتیبی اتخاذ کند که آهن اسفنجی مورد نیاز کارخانجات ذوب القایی به میزان مکفی از طریق فرآیند عرضه اختصاصی در بورس کالا تأمین شود.

انجمن فولاد تأکید کرده که عدم اجرای صحیح سهمیه‌بندی آهن اسفنجی مورد نیاز شرکت‌های ذوب القایی موجب واسطه‌گری و دلالی در معاملات آهن اسفنجی شده و چنانچه وضعیت فعلی ادامه یابد، برخی کارخانجات تعطیل می‌شوند و تولید و صادرات فولاد کشور کاهش می‌یابد.

بیشتر بخوانید: اعتراض انجمن فولاد به عدم اجرای سهمیه‌بندی آهن اسفنجی

بهترین نماد فولادی هفته

بهترین نماد فولادی بازار سهام در هفته گذشته را باید #فجر دانست. در هفته گذشته سهام شرکت فولاد امیرکبیر کاشان با بازدهی ۱۶.۶ درصدی بالاترین رشد قیمت هفتگی را در میان نمادهای فولادی به خود اختصاص داد.

عرضه‌های فولادی بورس کالا در هفته‌ای که گذشت

در هفته‌ای که گذشت ۳۳۹ هزار و ۳۶۳ تن، انواع شمش و محصولات فولادی در بورس کالا مورد معامله قرار گرفت.

ارزش کل معاملات فولاد در بورس کالا در هفته گذشته ۵۵۳۵ میلیارد تومان بود.

فولاد مبارکه در هفته گذشته از محل فروش محصولات خود در بورس کالا، درآمد ۲۸۵۱ میلیارد تومانی به‌دست آورد. از میان تمام شرکت‌های فولادی، بیشترین ارزش فروش محصولات در بورس کالا در هفته گذشته متعلق به #فولاد مبارکه بود.

 

2

تاریخ انتشار : ۱۹ تیر ماه ۱۴۰۰ ساعت ۱۲:۲۳
شناسه مطلب : 36809
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی