مدیر مجتمع شرکت گل گهر /گل گهر، بازوی توانمند صنعت فولاد کشور است
مدیر مجتمع شرکت گل گهر گفت: شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر در سال‌های اخیر تامین بخش عمده‌ای از مواد اولیه مورد نیاز واحدهای فولادی کشور را بر عهده داشته و تلاش کرده است تا ظرفیت‌‌های تولید خود را همسو با رشد و توسعه صنعت فولاد کشور افزایش دهد. گل‌گهر در چند سال اخیر طرح‌های بزرگی را اجرا کرده است و یا در دست اجرا دارد. بدون ترديد راه‌اندازی طرح‌هاي توسعه و افزایش بهره‌وری خطوط تولید موجود در چند سال اخیر و تلاش خستگی‌ناپذیر همکاران باعث اوج‌گیری تولید انواع محصولات نظیر کنسانتره و گندله شده است.

به گزارش  چیلان ، مهندس حجت نجمی نیا افزود: بخش قابل‌توجهی از این افزایش با راه‌اندازی خطوط جدید کنسانتره، مجموعا با ظرفیت اسمی ۶میلیون تن، رشد ۹۰ درصدی تولید کنسانتره نسبت به سال ۱۳۹۳ و همچنین با راه‌اندازی و بهره‌برداری از کارخانه شماره ۲ گندله‌سازی، با ظرفیت اسمی ۵میلیون تن، نسبت به سال ۱۳۹۳ رشد ۱۴۲ درصدی تولید گندله را به همراه داشته است.

همچنین راه‌اندازی واحد فراوری غبار کارخانه تغلیظ به منظور استحصال کنسانتره از غبار و باطله با ظرفیت ۸۰۰ هزار تن در سال و راه‌اندازی واحد کوبینگ خطوط ۵و۶و۷ کنسانتره به منظور افزایش عیار و کاهش باطله خوراک ورودی به کارخانه، که منجر به افزایش ظرفیت خطوط به میزان ۹۰۰ هزار تن در سال می‌شود، از دیگر طرح‌های اجراشده در این شرکت بوده است. با اجرای این پروژه‌ها، شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر علاوه بر ایجاد تحول و شکوفایی اقتصادی در سطح ملی و منطقه‌ای، برای هزاران نفر از جوانان منطقه فرصت‌های شغلی مستقیم و غیرمستقیم ایجاد کرده است.

وی در پاسخ به سوالی پیرامون چشم‌اندازهای پیشِ‌روی این شرکت در حوزه تولید گفت: با توجه به چشم‌انداز زنجیره فولاد در افق ۱۴۰۴، شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر، به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده مواد اولیه صنعت فولاد کشور، در راستای افزایش ظرفیت خطوط تولید، ارتقا و بهبود کیفیت و همچنین جنبه‌های زیست‌محیطی، انجام فعالیت‌ها و پروژه‌های قابل‌توجهی را در پیش گرفته که عمده آن‌ها به شرح زیر هستند:

• انجام سنگین‌ترین تعمیرات اساسی کارخانه گندله‌سازی یک بعد از ۲۴ ماه توسط متخصصان داخلی شرکت با قریب به ۲۱۵ هزار نفر ساعت حجم کار در مدت زمان ۳۲۴ ساعت، که رکوردی بی‌نظیر در صنعت فولاد کشور به شمار می‌آید. گفتنی است که تعمیرات اساسی گل‌گهر در بخش گندله‌سازی از سالانه به دوسالانه تبدیل شده است که خود نشان از تخصص بالای پرسنل مجموعه گل‌گهر در راستای انجام این تعمیرات مهم دارد.

• پروژه پیش‌فراوری خوراک خط ۴ تولید کنسانتره (احداث، نصب و راه‌اندازی کوبینگ) با هدف حذف باطله خوراک و بهبود کیفیت محصول.

• پروژه پیش‌فراوری خوراک خطوط ۵و۶و۷ تولید کنسانتره (احداث، نصب و راه‌اندازی کوبینگ) با هدف افزایش عیار و کاهش باطله خوراک ورودی به کارخانه خطوط ۵و۶و۷ کنسانتره به میزان ۹۰۰ هزار تن در سال.

• نصب فلوتاسیون در خط ۴ تولید کنسانتره به منظور افزایش کیفیت تولید کارخانه پیش‌فراوری غبار.

• پروژه توسعه ظرفیت و ارتقای کیفیت خطوط ۵و۶و۷ که موجب افزایش ظرفیت اسمی تولید کنسانتره هر خط از ۲ میلیون به ۷،۲ میلیون تن در سال می‌شود.

• پروژه توسعه ظرفیت و ارتقای کیفیت خط ۴ که موجب افزایش ظرفیت اسمی تولید کنسانتره هر خط از ۲ میلیون به ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تن در سال می‌شود.

• پروژه توسعه و افزایش ظرفیت کارخانجات گندله‌سازی ۱ و ۲ در دو مرحله که در مرحله اول ظرفیت اسمی هر کارخانه از ۵ میلیون تن گندله در سال به ۵،۶ میلیون تن و در مرحله دوم به ۷میلیون تن گندله در سال ارتقا پیدا خواهد کرد.

• احداث کارخانه سولفورزدایی در راستای حذف آلاینده‌های زیست‌محیطی کارخانه گندله (تولید سالانه ۳۰۰هزار تن سولفات آمونیوم).

• پروژه حذف غبار از خطوط ۱، ۲ و ۳، خط ۴ و کارخانه پیش‌فراوری غبار در راستای افزایش کیفیت خطوط و بهبود شرایط محیط زیست.

• طراحی و احداث پلنت آبگیری از باطله‌های تر کارخانجات کنسانتره که موجب صرفه‌جویی بسیار زیاد در مصرف آب و بازگرداندن مجدد آب به چرخه تولید می‌شود.

• هوشمندسازی و استفاده از فناوری‌های نوین در فعالیت‌های معدن‌کاری.

گفتنی است که با توجه به طرح‌های توسعه فعلی، پیش‌بینی می‌شود که تا سال ۱۴۰۴ و با راه‌اندازی پروژه‌های فوق، تولید مجموعه معدنی و صنعتی گل‌گهر به بیش از ۳۰ میلیون تن در سال برسد.

2

تاریخ انتشار : ۲۲ تیر ماه ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۲۳
منبع : ماهنامه اخبار فلزات
شناسه مطلب : 36866
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی