مهم؛ اختصاصی چیلاندفتر صنایع معدنی وزارت صمت، ۲۱ شرکت را از فهرست صادرکنندگان مجاز شمش فولادی حذف کرد/ ۴ شرکت بزرگ فولادی بورسی در میان حذف‌شدگان + سند
دفتر صنایع معدنی وزارت صمت در نامه‌ای به دفتر مقررات صادرات و واردات این وزارتخانه، لیست واحدهای مجاز به صادرات فولاد میانی (بیلت و بلوم و اسلب) را اعلام کرد. در حالی که دولت جدید در حال استقرار است، مدیران دولت روحانی محدودیت تازه‌ای برای صادرات شمش فولادی ایجاد کرده‌اند و نام ۲۱ شرکت از فهرست صادرکنندگان مجاز شمش فولادی حذف شده است!

به گزارش  چیلان ، با وجود این‌ که کشور به صادرات فولاد و درآمد ارزی حاصل از آن نیاز مبرم دارد، دفتر صنایع معدنی وزارت صمت مجوز صادرات شمش فولادی توسط شرکت‌های بزرگی همچون فولاد کاوه جنوب کیش، چادرملو، ذوب آهن اصفهان و آهن و فولاد ارفع را برای دوره سه‌ماهه‌ای که از یک شهریور آغاز می‌شود، لغو کرده است.

لیست اعلام شده توسط سیف‌اله امیری مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت برای مدت سه ماه از تاریخ یک شهریور ۱۴۰۰ اعتبار دارد و آن دسته از تولیدکنندگان بیلت و بلوم و اسلب که نام آن‌ها به گمرک اعلام شده در این دوره سه‌ماهه نیاز به دریافت تیک صادراتی وزارت صمت ندارند.

فهرست شرکت‌های مجاز به صادرات فولاد میانی شامل ۲۱ شرکت است؛ در حالی که در فهرست قبلی که در اردیبهشت امسال منتشر شد، نام ۴۲ شرکت دیده می‌شد. بدین ترتیب ۴۱ شرکت مجوز صادرات شمش فولادی را از دست داده‌اند و محدودیت تازه‌ای برای صادرات فولاد ایجاد شده است.

البته برخلاف لیستی که در فضای مجازی منتشر شده و نام شرکت فولاد خوزستان در آن دیده نمی‌شود، لیست اصلی شامل ۲۱ شرکت است و فولاد خوزستان در میان شرکت‌های مجاز به صادرات فولاد میانی قرار دارد. با این وجود، همان‌طور که گفتیم شرکت‌های بزرگ فولادی بازار سهام همچون فولاد کاوه جنوب کیش، ذوب آهن اصفهان، چادرملو و آهن و فولاد ارفع، نام‌شان از فهرست صادرکنندگان مجاز شمش فولادی حذف شده است.

شرکت‌هایی که نام‌شان در این فهرست قرار ندارد، باید برای صادرات شمش فولادی به صورت محموله به محموله از دفتر صنایع معدنی وزارت صمت درخواست مجوز کنند و صادرات آن‌ها نیازمند تیک صادراتی وزارت صمت است. بدیهی است که این رویه پروسه صادرات را با اختلال و کندی مواجه می‌کند و محدودیت‌های زیادی را در مقابل صادرکنندگان فولاد قرار می‌دهد.

دفتر صنایع معدنی وزارت صمت، مجوز صادرات شمش فولادی را به عرضه ۷۰ درصد از تولیدات شرکت‌ها در بورس کالا منوط کرده و شرکت‌هایی که در ۴ ماه نخست امسال، کف عرضه ۷۰ درصدی در بورس کالا را رعایت نکرده‌اند، از فهرست شرکت‌های مجاز به صادرات حذف کرده است.

این در حالی است که تعیین کف عرضه تحمیلی برای شمش فولادی که تولید آن در کشور بسیار بیشتر از تقاضا است، هیچ منطق و اساسی ندارد و انجمن فولاد نیز پیش از این به تعیین کف برای عرضه شمش فولادی در بورس کالا اعتراض کرده بود. کشور در بخش شمش فولادی با تولید مازاد بر نیاز داخل روبرو است و در چنین شرایطی باید صادرات فولاد تسهیل شود، نه این‌که محدودیت‌های تازه‌ای در مقابل صادرکنندگان شمش فولادی قرار گیرد. محدودیت‌های صادرات شمش فولادی علاوه بر این‌که موجب کاهش تولید فولاد در کشور و آسیب به اشتغال موجود در این صنعت مادر می‌شوند، از طریق کاهش ورود ارز به کاهش، موجب بی‌ثباتی بازار ارز نیز می‌شوند.

گفتنی است دفتر صنایع معدنی وزارت صمت در اقدام مشابهی نام ۸۴ شرکت را نیز‌ از فهرست شرکت‌های مجاز برای صادرات مقاطع طویل فولادی حذف کرده است.

تصویر نامه دفتر صنایع معدنی وزارت صمت به دفتر مقررات صادرات و واردات این وزارتخانه و فهرست شرکت‌های مجاز به صادرات فولاد میانی را ببینید:

1 322 2 337

2

تاریخ انتشار : ۲ شهریور ماه ۱۴۰۰ ساعت ۱۳:۲۷
شناسه مطلب : 37492
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی