مدیر عامل فولاد مبارکه در جلسه کمیته مدیریت: از تهدیدها و محدودیت‌های موجود در حوزه صنعت، فرصت‌های طلایی بسازیم
محمدیاسر طیب‌نیا مدیرعامل فولاد مبارکه در جلسه کمیته مدیریت که با حضور معاونین و مدیران این شرکت برگزار شد، اظهار کرد: توسعه کمی، کیفی و متوازن، حاکمیت نگاه تحول‌گرا و توسعه‌محور در جای‌جای شرکت، الگو بودن و پیشران بودن در صنعت در راستای رشد اقتصادی کشور ازجمله مهم‌ترین اهداف فولاد مبارکه است که برای رسیدن به این اهداف باید نگاهی جهان‌تراز داشته باشیم.

به گزارش  چیلان ،وی با بیان اینکه اصلی‌ترین عامل تحقق تحول در هر سازمان، پیشران بودن آن سازمان است، افزود: سرمایه‌های انسانی رکن اصلی هر سازمان است و مدیریت سرمایه‌های انسانی به معنای مدیریت اذهان و یکپارچه‌سازی دغدغه‌های مدیران و کارکنان آن سازمان است؛ ذهنیت و طرز تفکر کارکنان هر سازمان نتیجه مستقیمی بر آینده کسب‌وکار آن سازمان خواهد داشت و به عبارت دیگر آنچه امروز در ذهن کارکنان کاشته می‌شود، همان چیزی خواهد بود که فردا از آن برداشت خواهد شد.
می‌توانیم تهدیدها را به فرصت‌هایی طلایی مبدل کنیم
مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه با تأکید بر ضرورت هم‌افزایی و همگرایی میان مدیران و کارکنان خاطرنشان کرد: شرط تحقق اهداف در شرکت فولاد مبارکه همراهی در راستای پیشبرد فعالیت‌هاست به‌طوری‌که علی‌رغم وجود فشارها به صنعت، می‌توانیم تهدیدها را به فرصت‌هایی طلایی مبدل کنیم.
وی با بیان اینکه مشکل انرژی برای همه در کشور وجود دارد، اذعان داشت: کدام‌یک از بخش‌های صنعتی و اقتصادی کشور بهتر از فولاد مبارکه می‌تواند در رفع مشکل انرژی پیشرو باشد؟ اگر امروز درک صحیحی از مسائل داشته باشیم و برای رفع موانع درست تصمیم بگیریم قطعا می‌توانیم بر مشکلات فائق بیاییم.
ضرورت تغییر فرهنگ مصرف انرژی و برنامه‌ریزی برای آن
طیب‌نیا با تأکید بر ضرورت تغییر فرهنگ مصرف انرژی و برنامه‌ریزی برای آن تصریح کرد: گفتمان صرفه‌جویی در مصرف انرژی را باید ابتدا در شرکت فولاد مبارکه و سپس در جامعه تسری داد که در همین راستا نیز در حال انجام عملیات گسترده‌ای در حوزه صرفه‌جویی در مصرف انرژی هستیم.
وی ادامه داد: هنوز فرصت‌های بسیار زیادی در بالادست برای ما وجود دارد که شاید تا چند سال دیگر همین فرصت‌ها وجود نداشته باشند که لازم است تا در این خصوص سرعت خود را افزایش داده و نفوذمان را در حوزه پایین‌دست گسترش دهیم.

چابک‌سازی برنامه‌های تولید متناسب با شرایط موجود
مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه با تأکید بر ضرورت تسریع در اجرای پروژه‌های انتقال انرژی اضافه کرد: تغییر و چابک‌سازی برنامه‌های تولید متناسب با شرایط موجود، امری قابل‌اجرا و شدنی است؛ در بحث زیرساخت‌ها نیز معاونت‌های مختلف باید برنامه داشته باشند و در موضوعات مختلف کمیته‌های عملیاتی تشکیل دهند.
وی با اشاره به اهمیت حمل‌ونقل مواد اولیه و محصولات در شرکت فولاد مبارکه عنوان داشت: امکان افزایش ظرفیت ناوگان حمل‌ونقل مواد اولیه برای فولاد مبارکه وجود دارد و این امر باید هرچه سریع‌تر تحقق پیدا کند؛ همچنین برای تأمین منابع انرژی، به‌خصوص آب باید سرمایه‌گذاری‌های بیشتری صورت گیرد.
سرمایه‌گذاری باید در راستای ارتقای کیفیت محقق شود
طیب‌نیا با تأکید بر ضرورت رعایت دستورالعمل‌های ایمنی در خطوط تولید شرکت فولاد مبارکه بیان کرد: ایمنی در صنعت از اهمیت زیادی برخوردار است و ضرورت دارد که در خصوص ارتقای سطح ایمنی در فولاد مبارکه برنامه‌ریزی مدونی انجام شود؛ همچنین سرمایه‌گذاری‌ها و بهره‌برداری‌ها در این شرکت باید به سمت ارتقای کیفیت سوق پیدا کنند.
وی با تأکید بر ضرورت ارائه پیشنهاد‌ها برای رفع چالش‌های فولاد مبارکه ابراز داشت: در کنار ارائه گزارش‌های عملکرد معاونت‌های مختلف، نیازمند پیشنهاد‌ها برای رفع چالش‌ها و بهبود فرایندها هستیم. برای تأمین انرژی موردنیاز فولاد مبارکه راهکارهایی وجود دارد که با برنامه‌ریزی‌های منظم می‌توان آن‌ها را به کار گرفت.
فضای رسانه و اطلاع‌رسانی نیازمند تبیین علمی است
مدیرعامل فولاد مبارکه با تأکید بر ضرورت آگاه‌سازی در خصوص جایگاه فولاد مبارکه در اقتصاد، رشد و تعالی کشور یادآور شد: باید درصدد افزایش روشن‌گری در فضای رسانه و اطلاع‌رسانی برای فراهم‌سازی شرایط توسعه کیفی برای فولاد مبارکه باشیم؛ فولاد مبارکه باید برای به‌کارگیری گفتمان منطقی و مبتنی بر دانش برنامه داشته باشد؛ چراکه موضوعات مرتبط با فضای رسانه و اطلاع‌رسانی نیازمند تبیین علمی است.
وی با اشاره به اهمیت جذب نخبگان علمی و فنی به شرکت فولاد مبارکه افزود: افزایش اشتیاق شغلی و امکان ارتقای شغلی برای کارکنان، فراهم‌سازی زمینه‌های عادلانه پیشرفت شغلی، ارتقای سطح دانش کارکنان و پیمانکاران بسیار مهم است و اگر بخواهیم صنعتی پیشرو باشیم، باید برای ارتقای سطح دانش سرمایه‌های انسانی خود برنامه داشته باشیم؛ چراکه آموزش جزو اولویت‌های فولاد مبارکه محسوب می‌شود.

تولید محصولات کیفی با ارزش افزوده بالاتر
عباس اکبری محمدی معاون بهره‌برداری شرکت فولاد مبارکه در ادامه این جلسه اظهار کرد: وضعیت ایمنی فولاد مبارکه نسبت به سال‌های گذشته روند روبه‌رشدی داشته و امیدوارم که آمار حوادث کاری همواره در پایین‌ترین سطح ممکن قرار داشته باشد.
وی با بیان اینکه تولید ۸ ماه اخیر فولاد مبارکه روند روبه‌رشدی داشته است، افزود: برنامه تولید در نواحی نورد سرد و نورد گرم فولاد مبارکه بیش از برنامه پیش‌بینی‌شده محقق شده است و خوشبختانه طی ماه‌های اخیر ۸ محصول جدید در این شرکت طراحی و تولیدشده که آخرین محصول گرید APIX80 موردنیاز صنایع نفت و گاز بوده و در روزهای اخیر در شرکت فولاد اکسین با موفقیت نورد شده و مورد آزمایش قرار گرفته که نتایج آن نیز مثبت بوده است.

کاهش ۳۰ درصد مصرف آب در فولاد مبارکه
معاون بهره‌برداری فولاد مبارکه نتایج پروژه‌های مرتبط با آب و پساب در این شرکت را مثبت ارزیابی کرد و گفت: سهم استفاده فولاد مبارکه از پساب شهرهای اطراف نسبت به میزان مصرف این شرکت از آب تازه بسیار بیشتر است و این نشان‌دهنده این است که برای مصرف آب برنامه‌ریزی وجود دارد.
وی عنوان کرد: میزان مصرف آب فولاد مبارکه نسبت به تولید و ارزش‌افزوده‌ای که برای کشور دارد، میزان بسیار ناچیزی است؛ چراکه این شرکت توانسته نسبت به سال گذشته ۳۰ درصد از مصرف آب خود را کاهش دهد؛ توسعه پروژه‌های کاهش مصرف آب در فولاد مبارکه، این شرکت را ازنظر استراتژیک مستقل خواهد کرد.
اکبری با بیان اینکه محدودیت انرژی ضربات زیادی را به تولید در کشور وارد کرده است، ابراز داشت: میزان تولید ازدست‌رفته فولاد مبارکه به دلیل محدودیت برق در سال جاری به میزان ۱۳۵ هزار تن گندله آهن، ۵۰۰ هزار تن آهن اسفنجی و ۲۵۰ هزار تن تختال بوده است.

تأمین کامل نیاز تولیدکنندگان داخلی لوازم‌خانگی
طهمورث جوانبخت معاون فروش و بازاریابی فولاد مبارکه با ارائه گزارش عملکرد فروش این شرکت تا پایان آبان ماه ۱۴۰۰ اظهار داشت: روند فروش فولاد مبارکه در سال ۹۹ رکورد تحویل و حمل را شکست و در سال ۱۴۰۰ از فروش ۱۲۵ هزار تن عبور کرد.
وی با بیان اینکه عملکرد فروش شرکت‌های زیرمجموعه فولاد مبارکه طی ۸ ماه گذشته قابل‌قبول بوده است، ادامه داد: با توجه ممنوعیت واردات لوازم‌خانگی، نیاز تولیدکنندگان داخلی در این بخش به ورق‌های رنگی افزایش یافته و فولاد مبارکه نیاز این تولیدکنندگان را به‌طور کامل تأمین می‌کند.

میانگین رضایت شغلی کارکنان فولاد مبارکه به بیش از ۷۳ درصد رسیده است
مهدی کفایت معاون سرمایه‌های انسانی و سازماندهی فولاد مبارکه در این جلسه از آخرین آمار و وضعیت نیروی انسانی این شرکت خبر داد و اظهار کرد: تعداد نفرات شاغل در این شرکت به ازای تولید هر تن فولاد ۶۸۲ نفر است و استخدام در رده‌های مختلف شغلی بر مبنای میزان بازنشستگی کارکنان فولاد مبارکه برنامه‌ریزی می‌شود.
وی با بیان اینکه میانگین رضایت و اشتیاق شغلی کارکنان شرکت فولاد مبارکه براساس میانگین شرکت‌های برتر به بیش از ۷۳ درصد رسیده است، اذعان داشت: تدوین طرح جامع ساختار سازمانی گروه، طراحی و پیاده‌سازی نظام شفاف جهت برون‌سپاری فعالیت شرکت، معرفی نیروهای جدیدالاستخدام پذیرفته شده در آزمون استخدامی به‌منظور تأمین نیاز ساختار سازمانی واحدها، برگزاری کانون ارزیابی کلیه کارکنان رده‌های با ماهیت سرپرستی و کارشناسان شرکت در جهت تکمیل و پیاده‌سازی نظام شایستگی و جانشین‌پروری، توسعه و ترویج اخلاق ارزش‌ها و فرهنگ سازمانی و استقرار سیستم مدیریت کرونا و استاندارد کار ایمن در زمان پاندمی کووید ۱۹ ISO45005:2020 ازجمله مهم‌ترین برنامه‌ها و اقدامات معاونت سرمایه‌های انسانی و سازماندهی شرکت فولاد مبارکه در سال ۱۴۰۰ است.
معاون سرمایه‌های انسانی و سازماندهی فولاد مبارکه تأکید کرد: همچنین طراحی و اجرای اقدامات کنترلی در مواجهه با شرایط کرونایی، طراحی و استقرار سیستم جامع خدمات ایاب و ذهاب کارکنان، پیگیری زیباسازی فضاهای عمومی و محیط کار کارکنان، پرداخت سنوات تجمیعی به پرسنل پیمانکار با تأیید امور قراردادها و راه‌اندازی ۳ فاز از پروژه ۱۵ فازی HR پیمانکاران (سیستم یکپارچه اطلاعاتی منابع انسانی پیمانکاران) از دیگر اقدامات معاونت سرمایه‌های انسانی و سازماندهی فولاد مبارکه در ماه‌های اخیر بوده است.

واکسیناسیون در فولاد مبارکه به بیش از ۹۸ درصد رسید
حسین مدرسی‌فر مدیر ایمنی، بهداشت و محیط‌زیست فولاد مبارکه در ابتدای این جلسه با اشاره به آخرین آمار تزریق واکسن کرونا به کارکنان و پیمانکاران این شرکت اظهار کرد: گستردگی واکسیناسیون در شرکت فولاد مبارکه به ۹۸.۷ درصد رسیده است.
وی با بیان اینکه تاکنون ۷۰ هزار آزمایش PCR از کارکنان و پیمانکاران شرکت فولاد مبارکه گرفته شده است، افزود: در این پالایش، ۷ درصد از آزمایش‌ها در میان پیمانکاران و ۸ درصد از آزمایش‌ها در میان کارکنان فولاد مبارکه مثبت بوده است.
مدیر ایمنی، بهداشت و محیط‌زیست فولاد مبارکه با تأکید بر ضرورت تداوم بازرسی‌ها برای دستورالعمل‌های بهداشتی خاطرنشان کرد: مواردی همچون فاصله‌گذاری اجتماعی، کنترل کارکنان برای رعایت نکات بهداشتی ازجمله استفاده از ماسک در فولاد مبارکه همچنان ادامه دارد.
وی با بیان اینکه پیش‌بینی‌های لازم برای تزریق دوز یادآور واکسن کرونا با هماهنگی وزارت بهداشت برای متقاضیان صورت گرفته است، اذعان داشت: ضریب ایمنی در فولاد مبارکه با توجه به محدودیت‌ها و عدم قطعیت‌ها (در رفتارهای انسانی) روند امیدوارکننده‌ای داشته و ضریب تکرار حوادث طی ۲۰ سال گذشته در شرکت فولاد مبارکه به‌صورت نزولی بوده است.

ارتقای کیفیت محصول موردنیاز خودروسازان نسبت به سال گذشته
در ادامه این جلسه علیرضا کی‌یگانه مدیر کنترل کیفی فولاد مبارکه با ارائه گزارشی از کنترل کیفیت این شرکت تصریح کرد: بازده کیفی فولاد مبارکه ۳ درصد رشد داشته و مقدار محصول نامنطبق (درجه ۱ و ۲) بدون قراضه نیز در این شرکت بسیار مطلوب بوده است.
وی با بیان اینکه بازده عمودی (کمی در کیفی) فولاد مبارکه طی ۳ ماه اخیر روند مثبتی داشته است، بیان داشت: کیفیت مواد اولیه و تولید در ناحیه آهن‌سازی فولاد مبارکه شرایط نسبی و متعادلی داشته و کیفیت محصول موردنیاز خودروسازی علی‌رغم اینکه نسبت به سال گذشته وضعیت قابل قبولی داشته اما همچنان نیاز به ارتقا دارد.
در پایان این جلسه، ابراهیم کاظمی مدیر آموزش و توسعه سرمایه‌های انسانی شرکت فولاد مبارکه اظهار کرد: تهیه سند توسعه رهبران، اجرای فرایند جانشین‌پروری، اجرای پلتفرم کانون ارزیابی شایستگی و عملکرد و نظام مربی‌گیری ازجمله برنامه‌های آموزش در فولاد مبارکه است؛ توسعه فردی، توسعه نگرش جمعی و توسعه دانش کسب‌وکار نیز از اهداف واحد آموزش و توسعه سرمایه‌های انسانی این شرکت است.
در بخش دوم این جلسه نشست آموزشی رهبران سازمان با حضور دکتر علامه ویژه کلیه مدیران شرکت فولاد مبارکه اجرا گردید.

2

تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ماه ۱۴۰۰ ساعت ۱۵:۳۵
شناسه مطلب : 39629
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی