در پنل «نقش زیست‌بوم نوآوری در آینده صنعت فولاد» چه گذشت؟
پنل «بررسی نقش زیست‌بوم نوآوری در آینده صنعت فولاد» در سومین جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد ایران توسط شرکت فولاد مبارکه در سالن هگمتانه هتل المپیک تهران برگزار شد .

به گزارش  چیلان ، سخنرانان این پنل عبارتند از دکتر محمود نیلی احمدآبادی، رئیس هیات مدیره انجمن مهندسی متالورژی و مواد ایران؛ دکتر محمد ناظمی هرندی، معاون تکنولوژی فولاد مبارکه؛ دکتر مهدی محمدی، دبیر سابق ستاد توسعه فناوری های دیجیتال و هوشمند معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری؛ و دکتر رضا انصاری، دانشیار دانشکده علوم اداری و اقتصادی دانشگاه اصفهان بودند.

ضرورت شکل‌گیری اکوسیستم نوآوری در صنعت فولاد

در ابتدای این پنل تخصصی دکتر انصارى گفت: اقداماتى براى ساختارسازى جهت توسعه صنعت فولاد کشور در طراحى شده است. این اقدمات آینده خوبى را براى این صنعت ایجاد مى کند.

وی گفت: بسیارى از کشورها ساختارهاى جدیدى را براى بسترسازى جهت ایجاد زیست بوم هاى فناورى بوجود آورده اند.

انصاری بیان کرد: در سال‌های گذشته حرکت هاى خوبى در کشور براى حمایت از زیست بوم هاى نوآورى ایجاد شده و صنعت فولاد کشور در این زمینه در سال هاى گذشته چنین ساختارهایى را ایجاد کرده است که این کار باعث کاهش هزینه ها در کشور مى شود.

وی ادامه داد:در بسیارى از کشورها صنایع فولادی به دنبال بهبود ساختارها، تولیدات، بهبود مسائل زیست محیطى و چنین مسائلى هستند.

دانشیار دانشکده علوم اداری و اقتصادی دانشگاه اصفهان گفت:ایران به نظر سیاست، اقتصاد و صنعت دارای ساختار اقتصادى بوده و باید براى ایجاد زیست بوم نوآورى در آینده، ملاحظاتى را داشته باشیم اگر ملاحظاتى براى این کار نداشته باشیم ممکن است صنعت چنین ساختارى را پس بزند. در این خصوص باید دانشگاهیان در این زمینه نقش خود را ایفا نمایند.

پنل

در ادامه دکتر محمود نیلى احمدآبادى رئیس هیات مدیره انجمن مهندسی متالورژی و مواد ایران گفت: همه المان‌ها و اجزاى یک موضوع مانند زیست بوم نوآورى باید بومى سازى شود تا سیستم ایجاد شده درست عمل کند.

وی گفت: اکو سیستم نوآورى شبکه اى با اتصال آزاد بین شرکت ها و بخش هاست که با استفاده از مهارت‌ها یا تکامل همزمان نسبت به توسعه محصول یا خدمات نوآورانه اقدام مى کنند.

احمدآبادی بیان کرد: در اجراى زیست بوم نوآورى باید ببینیم که یک محصول نیاز به توسعه دارد یا نه. این یعنى سازمانى که مى خواهد مرکز نوآورى ایجاد کند باید خودش را به نوآورى در محصول و خدمات نوآورى داشته باشد. در این صورت است که اکوسیستم زود رشد مى کند.

وی ادامه داد:شبکه زیست بوم نوآورى باید بین اعضا شبکه ایجاد کند که دانش‌ها و محصولات در آن ارائه شده و بازیگران که اعضا هستند در آن رقابت کنند.

وی در پایان گفت: زیست بوم‌ها و شرکت‌ها باید از بوروکراسى دور بوده و شبکه آزاد بین آن‌ها شکل بگیرد. ما در دانشگاه تهران با بسیارى از نهادها این شبکه را ایجاد کردیم ولى در عمل دیدیم چیزى که در صنعت پیاده مى شود با فضاى تئورى بسیار متفاوت است.

دکتر محمد ناظمى هرندى معاون تکنولوژى شرکت فولاد مبارکه در پنل زیست بوم نوآورى در آینده صنعت فولاد کشور گفت: در عمر ٢٩ساله تولید در فولاد مبارکه، موفقیت هاى زیادى کسب شده که در این سال ها دانش ها به محصول تبدیل شده و کارخانه اى که در ابتدا به مکانى محدود بود امروزه به اقصى نقاط کشور توسعه پیدا کرد که این موضوع بخاطر پاسخ نیازها بر اساس دیدگاه هاى مدیریتى است.

وی گفت: مسیر فولاد مبارکه با استفاده از نظام هاى مشارکتى و دیگر نظام هاى مهم تا امروز رسیده و مسائل بزرگى را با کمک دانشگاه ها و مراکز علمى حل کردیم.

وی ادامه داد: امروز در صنعت فولاد براى برنامه ریزى با المان‌هاى مختلفى روبرو هستیم و نگاه‌هاى رو به آینده باید داشته باشیم.

معاون تکنولوژی شرکت فولاد مبارکه با اشاره به لزوم همکاری صنعت و دانشگاه گفت: مسائل بزرگی با کمک بخش دانشگاه حل شد. امروز به نقطه‌ای رسیدیم که در صنعت فولاد مانند ۲۰ سال گذشته نمی‌توان تصمیم گرفت. امروز با صنعتی مواجه هستیم که یک تصمیم اشتباه می‌تواند زیان بار باشد.

هرندی گفت:برخى بهینه سازى‌ها تا امروز در فولاد مبارکه انجام شده ولى سوال این است که آیا مى توان کار بهترى کرد یا نه. طرح همه این موضوعات و سوالات ما را به نگاه نوآورانه سوق مى‌دهد. فولاد مبارکه هم اکنون به این نقطه رسیده است.

پنل 2

دکتر مهدی محمدی، دبیر ستاد توسعه فناوری‌های حوزه اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، نیز در این پنل علمی اظهار کرد: باید دید نوآوری آیا به بقای ما پیوند خورده است یا خیر؟ از دهه ۱۹۹۰ در دنیا اتفاقی در حال رخ دادن است که ناچار شدیم برای آن مفهوم تولید کنیم. تغییر و تحولات در دنیا سرعت گرفت و نسل‌های صنعتی مختلف نشان دهنده این مسئله است. در چنین شرایطی زمانی انسان و شرکت بقا پیدا می‌کند که پیوسته در حال یادگیری است.

وی گفت: امروزه به جاى یک مهارت، افراد باید چندین مهارت را داشته باشند تا باقى بمانند. این موضوع حاکى از پدیده اى به نام یادگیرى مستمر انسان‌ها وشرکت‌ها است.

وی در پایان گفت: شرکت‌هاى بزرگ بیشتر در معرض تخریب هستند و این موضوع نشان مى‌دهد که این شرکت‌ها باید براى آینده دو بال محصولات در حال بهره بردارى و ورود به سبدهاى دیگر کارى را در خودشان قوى کنند.

2

تاریخ انتشار : ۱۹ بهمن ماه ۱۴۰۰ ساعت ۱۶:۳۶
شناسه مطلب : 41027
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی