تولید دوماده الکترود گرافیتی و کک سوزنی برای نخستین بار در ایران
مراسم آغاز عملیات اجرایی پایلوت نیمه صنعتی پیوسته گوگرد زدایی کک سازی تاخیری و الکترود گرافیتی با حضور مدیران شرکت های مرکز دانش‌بنیان خوارزمی، شرکت سرمایه‌گذاری غدیر، شرکت هلدینگ صنایع و معادن غدیر و هلدینگ مالی غدیر و باحضور معاون قرارگاه اقتصادی وزارت دفاع در روز سه‌شنبه ۱۴ تیرماه برگزار شد.

به گزارش  چیلان ، امیر عباس حسینی مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری غدیر در مراسم آغاز عملیات اجرایی پایلوت نیمه صنعتی پیوسته گوگردزدایی کک‌سازی تاخیری و الکترود گرافیتی در خصوص این مهم گفت: امیدوارم با این اتفاق بخش مهمی از مواد اولیه تولیدی در این صنعت در داخل کشور بر پایه ایرانی دانش ایرانی توسعه پیدا کند.

وی گفت: این دو ماده در صنعت آلومینیوم کاملاً وارداتی است و برای تولید آن در صنعت فولاد هم تلاش‌های شده بود. اما در مدلی که امروز برنامه ریزی شده، برای نخستین انجام خواهد شد. در این دو حوزه وابستگی خیلی شدیدی به خارج کشور داریم در حالی که در زنجیره فولاد و آلومینیوم در داخل کشور کارخانه های معظمی وجود دارد.

به گفته وی، این دانش در مرحله اول با سرمایه‌گذاری نزدیک به ۵ میلیون یورو انجام خواهد شد اما خود کارخانه در سایز صنعتی برای تولید نزدیک دو میلیون کک طراحی خواهد شد که مصرف عادی کشور خواهد بود ، نیاز امروز ایران تقریباً نزدیک به یک و نیم میلیون تن کک در صنعت آلومینیوم است ، که وارد می‌شود.

مدیر عامل شرکت سرمایه‌گذاری غدیر گفت: در صنعت فولاد هم که در الکترود است کاملاً وارداتی است و سرمایه گذاری که پیش بینی می‌کنیم برای دستیابی به محصول در ابعاد صنعتی تقریباً چیزی نزدیک به ۷۰۰ میلیون یورو خواهد بود.

حسینی گفت: اولین نکته در کار کردن با شرکت های دانش بنیان اعتماد است دومین نکته ساز و کارهای مناسب در شرکت های تولیدی یا سرمایه گذار برای درک فضای حوزه کسب و کار دانش بنیان باید وجود داشته باشد در غیر این صورت مجموعه های تولیدی درکی از فرایند های دانش بنیان نخواهند داشت. به همین دلیل قبل از اینکه غدیر وارد این سرمایه گذاری شود سازوکارهای مناسب برای فهم موضوع اقتصاد دانش بنیان را ایجاد کرد و به همین ترتیب هم امکان سرمایه‌گذاری در حوزه های ریسک پذیر را برای خود فراهم کرد که نهایتاً منجر به چنین توافقی شد.

وی گفت: مرکز دانش بنیان خوارزمی یکی از مهمترین بازیگران اصلی تولید کاتالیست در ایران است و وابستگی فوق‌العاده‌ای در کشور به تولید دانش بنیان امروز آن در صنعت فولاد و صنعت پتروشیمی وجود دارد. در مورد رضایت هم فکر می کنم که ۱۸ ماه دیگر با دستیابی به دانش ایرانی سولفور زدایی و تولید کک هم همه ما راضی باشیم و هم نظر رهبری درباره دستیابی به دانشی که در مراسم حضور صنعتگران اشاره شد تامین شود.

2

تاریخ انتشار : ۱۴ تیر ماه ۱۴۰۱ ساعت ۱۳:۳۴
شناسه مطلب : 43049
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی