مدیرعامل جهان فولاد سیرجان در گفت‌وگو با چیلان:ظرفیت تولید آهن اسفنجی «فجهان» ۴ برابر می‌شود/ جزئیات طرح‌های توسعه جهان فولاد سیرجان
مهندس علی عباسلو مدیرعامل مجتمع جهان فولاد سیرجان در گفت‌وگو با چیلان در خصوص طرح‌های توسعه این شرکت گفت: در سال ۱۴۰۱ طرح‌های توسعه‌ای متعددی شامل دو طرح آهن اسفنجی در دستور کار داریم که در حال نصب تجهیزات هستیم با اجرای این دو طرح احیاء مستقیم، ظرفیت تولید آهن اسفنجی این مجتمع ۴ برابر خواهد شد.

به گزارش  چیلان ، علی عباسلو با ارائه جزئیات بیشتر گفت: ظرفیت این دو طرح آهن اسفنجی شامل یک طرح به ظرفیت ۱ میلیون و ۵۰ هزار تن و دیگری به ظرفیت ۱ میلیون و ۷۵۰ هزار تن است.

زمان بهره‌برداری از طرح‌های توسعه

مدیرعامل مجتمع جهان فولاد عنوان کرد: این شرکت با حمایت سهامداران خود به دهه دوم فعالیت‌هایش وارد شده است و امیدوار هستم این حمایت‌ها ادامه‌دار باشد تا طرح‌های توسعه‌ای را که آغاز کرده‌ایم و آینده شرکت را رقم می‌زند، در زمان تعیین‌شده به بهره‌برداری برسانیم.

عباسلو افزود: با اجرای دو طرح آهن اسفنجی ظرفیت تولید آهن اسفنجی ما ۴ برابر خواهد شد در واقع از ۹۵۰ هزار تن فعلی به ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تن افزایش خواهد یافت.

وی ادامه داد: عمده فعالیت‌های خود را بر اجرای طرح‌های توسعه متمرکز کرده‌ایم تا حداکثر در ۴ سال آینده به بهره‌برداری برسد. البته تمام تلاش بر آن است تا در نیمه دوم ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ شاهد ۴ برابر شدن ظرفیت تولید آهن اسفنجی باشیم. در ادامه نیز ظرفیت تولید فولاد را از یک میلیون تن به سه میلیون تن خواهیم رساند.

سایر طرح‌های توسعه «فجهان»

عباسلو با ارائه جزئیات بیشتر گفت: یکی دیگر از طرح‌های مجموعه ما پروژه ذوب و ریخته‌گری و نورد ورق است که این پروژه در مرحله مناقصه است که اسناد آن را آماده کرده‌ایم و با انتخاب پیمانکار عملیات اجرایی آن را شروع خواهیم کرد.

مدیرعامل جهان فولاد سیرجان از پروژه احداث خط کلاف و ذوب آلیاژی نیز خبر داد و گفت: برنامه‌های مقدماتی این پروژه نیز در حال آماده‌سازی است و به زودی عملیات اجرایی آن را شروع خواهیم کرد.

وی تصریح کرد: ارتقای کیفی محصولات نیز در برنامه‌ها قرار گرفته است. فولادی که امروز تولید می‌شود فولادی معمولی است، اما در تولیدات آینده به سمت تولید فولاد آلیاژی می‌رویم و قرار است ۵۰۰ هزار تن فولاد آلیاژی تولید شود. در حال حاضر محصول نهایی ما میلگرد است که به دنبال تولید ورق هستیم تا ارزش افزوده بیشتری به همراه داشته باشد.

وی کارخانه اکسیژن را نیز یکی دیگر از طرح‌های این شرکت برشمرد و در این خصوص نیز گفت: این طرح در مرحله مطالعاتی و ظرفیت‌سنجی است و بعد از انجام این مراحل وارد مناقصه خواهد شد.

چالش کمبود برق

مهندس عباسلو با اشاره به شروع فصل گرما و آغاز محدودیت مصرف برق صنایع گفت: قطعی‌های برق سال گذشته فعالیت این شرکت را با اختلال همراه کرد و به ویژه منجر به خاموشی کوره‌ها در این مجموعه شد. بنابراین دولت می‌باست به فکر تامین برق صنایع باشد و به سمت تولید انرژی‌های پاک برود.

وی افزود: اگر امسال نیز کسری برق وجود دارد، می‌بایست محدودیت‌ها بین همه صنایع عادلانه تقسیم شود نه این که روی یک صنعت خاص متمرکز شویم و محدودیت‌ها را به صنعتی خاص تحمیل کنیم. بهتر است در زمینه صرفه‌جویی برق فرهنگ‌سازی‌های لازم صورت گیرد و از اتلاف انرژی در بخش خانگی جلوگیری شود.

مقررات ثبات داشته باشد

مدیرعامل مجتمع جهان فولاد سیرجان تأکید کرد: هرنوع تغییر مقررات به‌صورت آنی، تاثیر منفی روی صادرات دارد و موفقیت در هر حوزه‌ای، ناشی از پایداری قوانین و مقررات در هر کشوری است. در ماه‌های گذشته بحران اوکراین فرصتی پیش روی کشورها قرار داد و ایران هم می‌توانست با افزایش صادرات فولاد، سهم خود را از این شرایط داشته باشد، اما بخشنامه وضع عوارض صادراتی اجازه نداد از این فرصت به‌خوبی استفاده شود.

*این گفت‌وگو در شماره ۱۰۲ نشریه  چیلان  منتشر شده است.

2

تاریخ انتشار : ۲۸ تیر ماه ۱۴۰۱ ساعت ۰۹:۳۱
شناسه مطلب : 43257
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی