بهترین ذوب آهن ۷ سال گذشته/ تولیدات از یک میلیون و ۳۸۰ هزار تن گذشت
ذوب آهن با دستیابی به میزان تولید ۱ میلیون و ۳۸۰ هزار و ۳۹۶ تن بهترین عملکرد ۷ ساله اخیر را در پایان شش‌ماهه نخست سال رقم زد.

به گزارش  چیلان ، افزایش میزان تولید واحدهای مختلف طی سالهای گذشته در کشورمان جدا از برنامه های داخلی یک شرکت به متغیرهای زیادی وابسته است که که عبور از هر کدام آنها شرایط ویژه ای را ایجاب می کند. این مسئله زمانی بیشتر نمود پیدا می کند که در بررسی ساز و کار حاکم بر اقتصادهای دنیا نمونه های مشابه کشورمان کمتر یافت می شود زیرا مسیر تعیین کننده بازار از مسیر عرضه و تقاضا می گذرد.

صنایع معدنی و شرکتهای فولادسازی طی سالهای اخیر با چالش های زیادی دست و پنجه نرم کردند که از آن جمله می توان به عدم توزبع مناسب مواد معدنی در زنجیره فولاد اشاره کرد. این مسئله که کل فرآیند تولید را متأثر می کند بسته به نوع تولیدات شرکتهای مختلف تثرات جانبی خود را آشکار می نماید که نخستین نشانه آن کاهش میزان تولید است. این موضوع در کنار عدم افزایش عمق اکتشاف و پهنه های بلوکه شده معدنی عملاً فرآیند تولید در شرکتهای فولادی را با چالش جدی روبرو کرده و تنها مهندسی برخی ساز و کارهاست که آمار تولید شرکتها را در شرایط باثبات قرار داده وگرنه با چنین وضعیتی رسیدن به کمترین میزان تولید نیز کار دشواریست.

فراهم نبودن زیرساخت های لازم مانند حمل و نقل جاده ای و ریلی و بنادر در کنار سایر موارد مطرح شده سبب افزایش هزینه های حمل و نقل صنایع فولادی شده که علیرغم وضوح این مشکل در بستر تولید هنوز راه حل درستی برایش اتخاذ نشده و این در حالیست که بخش قابل توجهی از تولید ناخالص داخلی کشور در اختیار شرکتهای فولادی و صنایع معدنیست.

صنعت فولاد کشور در افق ۱۴۰۴ رسیدن یه سقف تولیدی ۵۵ میلیون تن را متصور است که اگر شرایط فعلی دستخوش تغییر نشود رسیدن به این هدف موانع قابل توجهی را پیش روی خود می بیند. با توجه به آنچه گفته شد به خوبی مشخص خواهد بود که دستیابی به افزایش تولید در هر واحدی تدابیر مدیریتی خاصی را می طلبد.

ذوب آهن اصفهان که در ایرج رخصتی را در رأس هرم مدیریتی خود می بیند علیرغم آنچه گفته شد در موضوع تولید شرایط خوبی را سپری می کند و این مسئله را باید تنها در سیاستها و دانش فنی مدیریت این شرکت جستجو کرد. ذوب آهن با دستیابی به میزان تولید ۱ میلیون و ۳۸۰ هزار و ۳۹۶ تن بهترین عملکرد ۷ ساله اخیر را در پایان شش ماهه نخست سال رقم زد.

اشاره به این نکته ضروری می نماید که با توجه به نوع تولید ذوب اهن اصفهان(کوره بلند) افزایش میزان تولید در محدودیت یاد شده دستاورد قابل توجهی است که نباید ساده از کنار آن گذشت.

2

تاریخ انتشار : ۲۴ مهر ماه ۱۴۰۱ ساعت ۰۷:۵۵
شناسه مطلب : 44636
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی