عضو هیئت مدیره هفت الماس در گفت‌وگو با چیلان مطرح کرد:بازار داخلی فولاد در فاز اضطراب و بلاتکلیفی
امید ایزدپناه عضو هیئت مدیره شرکت صنایع هفت الماس در گفت‌وگو با چیلان دستورالعمل‌های لحظه‌ای و خلق‌الساعه، ناتوانی در تأمین پایدار انرژی، مشکلات بانکی مربوط به تأمین سرمایه در گردش شرکت‌ها، بلاتکلیفی و وضعیت صبر و انتظار موجود در بازار داخلی فولاد و دست‌اندازهای عرضه محصولات در بورس کالا را به‌عنوان مهم‌ترین مشکلات تولیدکنندگان ورق فولادی برشمرد. مشروح این گفت‌وگو از نظر مخاطبان می‌گذرد.

به گزارش  چیلان ،امید ایزدپناه عضو هیئت مدیره شرکت صنایع هفت الماس در مورد مشکلات تولیدکنندگان ورق گفت: ما مقداری از مواد اولیه خود را از فولاد مبارکه و مابقی آن را از بازار تأمین می‌کنیم. عمده مشکلات ما در حوزه تولید، ناشی از تصمیمات و دستورالعمل‌هایی است که به صورت لحظه‌ای گرفته می‌شود. برای مثال ما اقدام به بازاریابی در بازارهای رقابتی و خارجی می‌کنیم اما به ناگاه با قانون تازه‌ تصویب‌شده‌ای مواجه می‌شویم که در آن صادرات ممنوع شده است، یا با قانون جدیدی که در آن عنوان شده اگر قصد صادرات دارید باید هشت تا ده درصد عوارض صادرات بپردازید.

وی ادامه داد: این تغییرات و تصمیمات لحظه‌ای باعث بروز ایراد و اشکال در بخش صادرات برای ما می‌شود. بیشتر این تصمیم‌گیری‌های لحظه‌ای و غیرکارشناسی معمولاً برای درنظر گرفتن منفعت یک بخش یا یک ارگان خاص است، تصمیم‌گیری‌هایی که بدون در نظر گرفتن نظرات سایر تشکل‌ها و مشکلات آن‌ها اتخاذ می‌شوند.

چالش تأمین برق

عضو هیئت مدیره شرکت صنایع هفت الماس در خصوص مشکلات موجود در حوزه تأمین برق و انرژی و نیز سیستم بانکی توضیحاتی ارائه کرد و بیان کرد: یکی دیگر از مشکلات جدی ما در حال حاضر مشکل عدم تأمین برق و انرژی است. برق ما در دو ماه گذشته، حداقل، نصف اوقات قطع بوده است و این باعث شده تا ما با نصف توان واقعی‌مان تولید داشته باشیم. در خصوص سیستم بانکی نیز با مشکلاتی مواجه هستیم و در این سیستم هنوز چنان که باید امکان تأمین سرمایه در گردش واحدها وجود ندارد.

وضعیت بازار داخلی

امید ایزدپناه در خصوص رکود موجود در بازار داخلی نیز گفت: من نمی‌خواهم از کلمه رکود استفاده کنم اما یکی از اتفاقاتی که افتاده این است که قدرت خرید مردم به دلیل تورم موجود، کاهش پیدا کرده است. این کاهش قدرت خرید البته مختص کشور ما نیست و در سایر کشورهای دنیا به دلیل همه‌گیری کرونا، وجود داشته است.

وی ادامه داد: عامل دیگر بلاتکلیفی‌ای است که در بحث تصمیمات برجامی به وجود آمده است. موضوع سوم رکود در بازارهای جهانی است که این مورد به همان کاهش قدرت خرید مردم بازمی‌گردد و تصمیماتی که بانک‌های مرکزی موجود در اروپا و امریکا اتخاذ می‌کنند باعث آسیب به بازارها شده است. این تصمیمات در جهت مدیریت تورم و از طریق افزایش نرخ بهره بوده است. با وجود مشکلات در بازارهای جهانی، من تصور می‌کنم عامل اصلی رکود در بازار داخلی ترس از وضعیت آینده است و اضطراب از اینکه قرار است چه اتفاقی بیفتد.

مشکلات صادرات ورق گالوانیزه

عضو هیئت مدیره شرکت صنایع هفت الماس در خصوص وضعیت صادرات ورق گالوانیزه و مشکلات داخلی و خارجی مرتبط با صادرات این محصول نیز افزود: ما صادر‌کننده نمونه در این زمینه هستیم و صادرات ورق روغنی، رنگی و گالوانیزه انجام داده‌ایم. اگر چه سقوط قیمت‌ها در بازار جهانی و ارزان فروشی روس‌‌ها در میزان صادرات ما تأثیر داشته است اما بیشتر مشکلات ما با همان تصمیم‌گیری‌های لحظه‌ای است که در داخل انجام می‌شود. برای مثال پیش آمده که ما مشتری‌های خارجی خود را به دلیل تصویب همان قانون عوارض هشت تا ده درصدی بر روی صادرات از دست بدهیم. این قوانین تنها برای حفظ منافع عده‌ای خاص تصویب می‌شود در حالی که به سایر واحدها ضرر می‌زند.

مشکلات عرضه محصولات در بورس کالا

ایزدپناه تصریح کرد: موضوع دیگر بورس کالا است که اگر چه کمک‌کننده به برخی‌ فعالان این حوزه است اما به ما که تولیدکننده بخش خصوصی هستیم کمکی نکرده است. ما در حال حاضر به دلیل دست‌اندازی‌های بورس کالا امکان عرضه در بورس کالا را نداریم. چون بورس کالا برای این عرضه از ما تضمین ۱۳۰ درصدی می‌خواهد.

بورس کالا در حالی که از برخی شرکت‌ها ضمانت نامه دریافت نمی‌کند، عرضه در بورس کالا را برای ما منوط به ارائه ضمانت‌نامه کرده است. درخواست ما این است که اتخاذ و اجرای قوانین همراه با عدالت باشد. این تصمیمات نباید صرفا با درنظر گرفتن شرایط خاص بانک، تولیدکننده و یا مصرف‌کننده باشد بلکه باید به‌صورتی اتخاذ و اجرایی شوند که شرایط تمامی اینها همزمان در نظر گرفته شود و عدالت در این راستا رعایت شود.

2

تاریخ انتشار : ۲ آذر ماه ۱۴۰۱ ساعت ۰۸:۴۳
شناسه مطلب : 45465
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی