دستگاه اندازه‌گیری میزان آهن کل و فلزی در آهن اسفنجی در فولاد خوزستان ساخته شد
با حضور مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان از دستگاه اندازه‌گیری میزان آهن کل و فلزی در آهن اسفنجی رونمایی شد. این دستگاه برای نخستین بار در جهان با همت مهندسان شرکت فولاد خوزستان و همکاری یک شرکت دانش‌بنیان ساخته شد.

به گزارش  چیلان ،در این رونمایی، مهران خرم نیا معاون فن آوری، کامران طاهر مدیر تحقیقات، تکنولوژی و بهینه سازی، قمری مدیر آزمایشگاه ها و جمعی از مسئولان فولاد خوزستان حضور داشتند.

امین ابراهیمی مدیرعامل گفت: ساخت این دستگاهی، نشان از توانایی و تعهد مهندسان داخلی شرکت فولاد دارد.

وی افزود: این دستگاه قابلیت تجاری‌سازی داشته و یک موفقیت بزرگ برای کشور محسوب می‌شود. در نمایشگاه‌های بومی‌سازی این دستگاه به عنوان یک دستاورد ویژه ارائه خواهد شد.

ابراهیمی در ادامه اظهار داشت: برای قطع وابستگی به خارج و بومی‌سازی قطعات و تجهیزات در صنعت فولاد، نیاز است که با شرکت‌های مرتبط با فولاد خوزستان به عنوان سرمایه‌گذار ورود نموده و دست‌اندرکاران و شرکت‌های دانش بنیان را در این امور همراهی نمود.

کامران طاهر مدیر تحقیقات، تکنولوژی و بهینه‌سازی فولاد خوزستان گفت: این دستگاه برای اولین بار در جهان با همکاری یک شرکت دانش‌بنیان، مدیریت و کارکنان آزمایشگاه فولاد خوزستان با محوریت مدیریت و کارکنان تحقیقات ، تکنولوژی و بهینه سازی فولاد خوزستان ساخته شده و مشابه خارجی ندارد. دستگاه اندازه گیری آهن کل به منظور اندازه گیری درصد آهن کل و فلزی در آهن اسفنجی تولیدی در فرآیند احیاء مستقیم طراحی و ساخته شده است. پیش از این اندازه‌گیری درصد آهن کل و فلزی در آهن اسفنجی به روش تیتراسیون و با استفاده از واکنشهای شیمیایی انحلال آهن در اسید انجام می‌شد که علاوه بر خطرات بالقوه، هزینه های بالایی داشت.

طاهر در مورد نحوه طراحی و ساخت این دستگاه چنین گفت: تئوری کارکرد این دستگاه بسیار ساده است و مبنای آن بر رابطه شدت ربایش مغناطیسی با خلوص آهن است به گونه‌ای که هر چه آهن خالص‌تر باشد، ربایش آن در یک میدان مغناطیسی ساکن و ثابت بیشتر است. عملکرد دستگاه به این‌گونه است که دو فک فلز فرومغناطیس با حداقل پسماند مغناطیسی، حداکثر پرمابلیتی و بالاترین شکل پذیری ممکن، میدان معناطیسی را به نمونه استاندارد اهن اسفنجی پودر شده با خلوص مشخص اعمال می‌کنند. سپس میزان نیروی مغناطیسی با یک حسگر گرانشی دقیق اندازه گیری شده و نیروی گرانشی با یک تابع ریاضی تعریف شده داخل پردازنده هوشمند به درصد خلوص آهن اسفنجس استاندارد شده مرتبط می‌شود.

وی در ادامه گفت: با تکرار آزمایش تابع رگرسیون تبدیل شاخص گرانشی به درصد آهن کل تعریف می‌شود. سپس با استفاده از بانک اطلاعات هوشمند دستگاه نمونه‌های غیر استاندارد تولید کارخانه را نیز با استفاده از تابع رگرسیون اندازه گیری می‌نماید. در آزمایش با دستگاه اندازه‌گیری کل بر خلاف روش نسبت به آزمایش با تیتراسیون، هیچگونه اسیدی استفاده نمی‌شود و علاوه بر صرفه‌جویی اقتصادی بالا، ایمنی کامل را به دنبال دارد. از طرفی در این روش زمان انجام آزمایش از حدود یک و نیم ساعت به زیر ۵ دقیقه تبدیل شده و اهمیت این موضوع در گزارش شروع و پایان تولید آهن اسفنجی ریمیت بسیار حیاتی و اقتصادی است چرا که از ورود ریمیت به کوره‌ها و ورود آهن اسفنجی مرغوب به انبار ضایعات به علت کوتاه بودن زمان آزمایش جلوگیری می‌کند.

گزارش خبرنگار ما حاکی است، مراسم رونمایی از این دستگاه سه‌شنبه ۲۲ آذرماه ۱۴۰۱ در آزمایشگاه آهن سازی شرکت فولاد خوزستان انجام شد.

2

تاریخ انتشار : ۲۳ آذر ماه ۱۴۰۱ ساعت ۰۹:۲۷
شناسه مطلب : 46073
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی