مدیرعامل سنگ آهن آک‌کهور در گفت‌وگو با چیلان تاکید کرد:تولیدکنندگان سنگ‌آهن هماتیت نیازمند حمایت
محمد کریمی، مدیرعامل شرکت سنگ‌آهن آک‌کهور در گفت‌وگو با چیلان اظهار داشت: پیش‌بینی می‌شود قیمت سنگ‌آهن در بازارجهانی برای سال 2023 به 70 دلار در هر تن برسد.

محمد کریمی، مدیرعامل شرکت سنگ‌آهن آک‌کهور در گفت‌وگو با  چیلان  اظهار داشت: پیش‌بینی می‌شود قیمت سنگ‌آهن در بازارجهانی برای سال ۲۰۲۳ به ۷۰ دلار در هر تن برسد.

وی افزود: اگر این پیش‌بینی به واقعیت بپیوندد، در صادرات این محصول با مشکل روبه‌رو می‌شویم چرا که قیمت جهانی در اختیار تولیدکننده نیست.

این تولیدکننده توضیح داد: باید بسته‌های حمایتی و مشوق‌های صادراتی به تولیدکنندگان اختصاص دهند یا سازمان کشتیرانی قیمت حمل محصولات را برای صادرکنندگان تخفیف دهد تا تولیدکنندگان بتوانند در فضای رقابتی به صادرات ادامه دهند.

مدیرعامل شرکت سنگ‌آهن آک‌کهور تصریح کرد: در حالی هزینه‌ها افزایش صد در درصدی داشته که نرخ دلار در سامانه نیما متناسب با این رشد پیش نرفته است.

وی افزود: تداوم این حرکت، منجر به زمین گیر شدن واحدهای تولیدی خواهد شد.

زمینه فعالیت و برنامه‌های «سنگ‌آهن آک کهور»

کریمی درباره زمینه فعالیت «سنگ‌آهن آک کهور» به خبرنگار  چیلان  گفت: این شرکت درسال ۱۳۸۶ تاسیس شده و از ابتدا در زمینه استخراج سنگ‌آهن از جنس هماتیت و کم عیار فعالیت داشته است که مورد مصرف کارخانجات سیمان است.

وی افزود: از حدود ۴ سال پیش با تحقیقاتی که انجام دادیم توانستیم با فرآوری این سنگ‌آهن، کنسانتره هماتیتی را هم به فولادی‌ها عرضه کنیم.

مدیرعامل شرکت سنگ‌آهن آک‌کهور افزود: یک طرح پایلوت ۱۸۰ هزار تنی داشتیم که در حال بهره‌برداری است و سال ۱۴۰۰ نیز یک طرح توسعه ۵۰۰ هزار تنی را اجرا کردیم که بیش از ۵۵ درصد پیشرفت داشته است.

وی افزود: این طرح انشالله در سال ۱۴۰۲ به بهره‌برداری می‌رسد.

کریمی در ادامه عنوان داشت: برای توسعه فعالیت‌ باید به سمت تولید گندله حرکت کنیم که آن هم نیازمند تامین زیرساخت‌ها و حمایت دولت است.

چالش ضعف در تامین زیرساخت‌های انرژی

مدیرعامل شرکت سنگ‌آهن آک کهور با بیان اینکه شرکت سنگ‌آهن آک کهور با چالش فراهم نبودن زیرساخت‌های انرژی دست وپنجه نرم می‌کند، گفت: با توجه به اینکه در منطقه هرمزگان فعالیت می‌کنیم زیرساخت‌ها هنوز مهیا نیست به طوری که برای تامین برق از ژنراتور استفاده می‌کنیم و به دلیل این‌که در شرایط تحریم به سر می‌بریم، هزینه‌های تعمیر و تامین قطعات یدکی ژنراتور بسیار بالا است.

نباید مجبور به واردات سنگ‌آهن شویم

کریمی تاکید کرد: ذخایر سنگ‌آهن در کشور محدود است و در آینده واحدهای فولادی ملزم به مصرف سنگ‌آهن هماتیتی می‌شوند دولت باید حمایت از واحدهای تولیدکننده کنسانتره سنگ‌آهن هماتیتی را دراولویت قرارد دهد تا در آینده مجبور به واردات سنگ‌آهن نشویم.

وی در پایان برای رفع چالش‌های واحدهای تولیدکننده سنگ‌آهن هماتیتی، پیشنهاد داد: سیاست‌گذاری‌های دولت باید در راستای ارتقای زیرساخت‌های انرژی و حمل‌ونقل باشد؛ از سویی دیگر نرخ دلار در سامانه نیما براساس تورم تعیین شود تا تولیدکنندگان بتوانند از هرگونه ارزبری و واردات جلوگیری کنند.

2

تاریخ انتشار : ۲۷ دی ماه ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۵۸
شناسه مطلب : 46931
ارسال
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی