ضرایب قیمتی زنجیره فولاد در هفته ای که گذشت/ رکورد تاریخی ۷۷ درصدی شمش برای آهن اسفنجی!/ روی خوش قطعی گاز برای نوردکاران
در معاملات بورس کالا در هفته ای که گذشت، بعد از توقف حدود یکماهه به خاطر قطعی گاز، بالاخره آهن اسفنجی به صورت بسیار محدود (فقط ۳۲ هزار تن) عرضه شد که با توجه به تقاضای زیاد و انباشته برای آن، قیمت آهن اسفنجی با رقابت بیش از ۳۵ درصدی نسبت به قیمت پایه، وارد کانال ۱۲ هزار تومانی شد و به رکورد تاریخی ۷۷ درصد میانگین قیمت شمش رسید!

به گزارش  چیلان ، در معاملات بورس کالا در هفته ای که گذشت، بعد از توقف حدود یکماهه به خاطر قطعی گاز، بالاخره آهن اسفنجی به صورت بسیار محدود (فقط ۳۲ هزار تن) عرضه شد که با توجه به تقاضای زیاد و انباشته برای آن، قیمت آهن اسفنجی با رقابت بیش از ۳۵ درصدی نسبت به قیمت پایه، وارد کانال ۱۲ هزار تومانی شد و به رکورد تاریخی ۷۷ درصد میانگین قیمت شمش رسید!

میانگین قیمت شمش فولادی اما با افزایش جزئی ۱۰۷ تومانی، در سطح ۱۵۸۰۰ تومان در هر کیلو قرار گرفت. بدین ترتیب فاصله قیمت شمش و میلگرد، به ۱۴ درصد معادل ۲۲۰۰ تومان رسید.

قطعی گاز و افزایش نرخ ارز آزاد، علاوه بر پرواز قیمت آهن اسفنجی، نوردکاران را هم منتفع کرده و در یکماه اخیر، فاصله قیمت شمش و میلگرد از حد مدنظر آنان در سال های اخیر یعنی ۱۱ درصد هم فراتر بوده و در هفته قبل حتی به ۱۸ درصد هم رسیده است! این فاصله در اغلب هفته های پاییز امسال کمتر از ۱۰ درصد بوده است!

خلاصه تحلیل  چیلان :
با توجه به تداوم محدودیت های گازی واحدهای تولیدکننده آهن اسفنجی و اضافه شدن محدودیت های برق برای واحدهای فولادی از سوی دیگر و ضریب نامتعارف قیمت آهن اسفنجی نسبت به شمش، به نظر می رسد در معاملات هفته پیش رو شاهد کاهش جزئی در ضرایب قیمتی فوق باشیم.

علاوه بر این خرید آهن اسفنجی در این سطوح ضرایب قیمتی به معنی زیان حداقل ۲۵۰۰ تومانی برای فروشندگان شمش است! بنابراین خرید آهن اسفنجی با این قیمت ها برای تولیدکنندگان و فروشندگان محصولات آلیاژی و خاص مثل کلاف های صنعتی توجیه اقتصادی دارد.

قیمت شمش 3

2

تاریخ انتشار : ۳۰ دی ماه ۱۴۰۱ ساعت ۱۸:۰۶
شناسه مطلب : 47024
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی