معاون وزیر نیرو در آیین عملیات اجرایی احداث بزرگ‌ترین نیروگاه خورشیدی کشور:خط شکنی فولاد مبارکه با دوبرابر کردن ظرفیت انرژی خورشیدی کشور
معاون رئیس‌جمهوری در آیین عملیات اجرایی احداث ۱۰۰۰ مگاوات نیروگاه برق خورشیدی در استان اصفهان اظهار کرد: فولاد مبارکه در راستای عمل به مسئولیت اجتماعی خود، برای توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر پیش‌قدم شده و اقدامات ارزشمندی انجام داده است که به همین خاطر از این شرکت برای برداشتن این گام بلند تقدیر می‌کنیم.

به گزارش  چیلان ،آیین عملیات اجرایی احداث ۱۰۰۰ مگاوات نیروگاه برق خورشیدی در استان اصفهان با حضور معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان امور اداری و استخدامی کشور، استاندار اصفهان، معاون وزیر نیرو و رئیس سازمان انرژی های تجدیدپذیر(ساتبا)، مدیرعامل فولاد مبارکه و جمعی از مدیران و مسئولان کشوری و استانی در سالن همایش‌های دانشگاه کوهپایه برگزار شد.

معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان امور اداری و استخدامی کشور:
گام بلند فولاد مبارکه برای توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر کشور قابل‌تقدیر است

در مراسم کلنگ‌زنی این اَبَرپروژه که روز پنج‌شنبه ششم بهمن‌ماه سال ۱۴۰۱ در منطقه کوهپایه اصفهان انجام شد، میثم لطیفی، معاون رئیس‌جمهوری اظهار کرد: فولاد مبارکه در راستای عمل به مسئولیت اجتماعی خود، برای توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر پیش‌قدم شده و اقدامات ارزشمندی انجام داده است که به همین خاطر از این شرکت برای برداشتن این گام بلند تقدیر می‌کنیم.

وی اظهار کرد: رشد ناشی از بهره‌وری باید به میزان ۳۰ درصد در برنامه توسعه افزایش پیدا می‌کرد، اما دستاوردهای کنونی در این زمینه اصلاً مناسب نیست.

به گفته رئیس سازمان امور اداری و استخدامی کشور، ایران در زمینه شدت مصرف انرژی در سطح دنیا در رتبه اول قرار دارد که در این زمینه باید برنامه‌های مختلفی در زمینه عرضه، تقاضا، فرهنگ‌سازی و… انجام شود. امروز سه وزارتخانه برای حل این مشکل تلاشی جدی را در دستور کار قرار داده‌اند تا بهره‌وری سبز را رقم بزنند.

معاون رئیس‌جمهوری افزود: تکنولوژی در حوزه تولید انرژی از طریق خورشید دائماً در حال تغییر است، این در حالی است که کارشناسان معتقدند کشور می‌تواند کل انرژی دنیا را با استفاده از انرژی خورشیدی تأمین کند. در زمینه تولید انرژی و مصرف به‌صورت هم‌زمان باید برنامه‌ریزی انجام شود؛ چراکه مردم امروز به‌خاطر آلودگی هوای ناشی از شرایط موجود در مضیقه هستند.

لطیفی با بیان اینکه سال گذشته با مدیریت مصرف برق قطعی برق در کشور نداشتیم، اظهار کرد: اقدامات خوبی در استان‌های اصفهان، یزد و کرمان برای تولید انرژی‌های تجدید پذیر شروع شده است.

استاندار اصفهان تصریح کرد:
جهش ۲۰ برابری تولید انرژی‌های پاک در استان اصفهان با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و حمایت‌های دولتی

سیدرضا مرتضوی، استاندار اصفهان، در این  آیین اظهار داشت: یکی از مشکلاتی که در سال‌های گذشته گریبانگیر مردم استان بوده آلودگی هواست و استان را با تعطیلی‌های مکرر مواجه کرده است. هرچند یکی از راهکارها برای حفظ سلامت مردم محدودیت در تردد و آموزش است، ولی همه مأموریت‌های ما سلبی نیست.

استاندار اصفهان بیان کرد: بهبود کیفیت سوخت مصرفی، بهبود کیفیت خودروها، بهبود فیلتراسیون صنایع، توسعه فضای سبز و… از مأموریت‌های ایجابی است که در دولت سیزدهم به‌عنوان دولتی که دغدغه سلامت مردم را دارد با جدیت دنبال می‌شود.

مرتضوی افزود: آغاز عملیات اجرایی احداث نیروگاه خورشیدی نیز گواهی بر سخنان ماست. طی برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، در سال گذشته تفاهم‌نامه‌ای با سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر کشور برای ایجاد ۴ هزارمگاوات منعقد شد که امروز شاهد اجرای عملیات اجرایی ۱۰۰۰ مگاوات از آن در استان اصفهان هستیم تا این استان گام بلندی برای تولید انرژی پاک در کشور بردارد.

وی به روند اجرای این پروژه پرداخت و عنوان کرد: پس از پیگیری‌های مکرر و تسهیل امور نیروگاه‌های خورشیدی در استان تا مرحله انتخاب پیمانکار پیش رفتیم تا امروز شاهد آغاز عملیات اجرایی آن باشیم.

استاندار اصفهان گفت: با ظرفیت‌هایی که در استان داریم، می‌توانیم بخش عمده‌ای از انرژی کشور را از طریق انرژی‌های تجدیدپذیر و پاک تأمین کنیم تا هوای پاک را به مردم هدیه دهیم.

مرتضوی خاطرنشان کرد: نیروگاه شهید منتظری به‌عنوان یک نیروگاه آلاینده به دلیل استفاده از سوخت مایع شناخته می‌شود که امیدواریم با ظرفیت تولید انرژی پاک در استان، این نیروگاه وارد مراحل نوسازی و دانش‌بنیان شود.

وی افزود: امروز به‌طور هم‌زمان شاهد کلنگ‌زنی مجموعه ۶۰۰ مگاواتی نیروگاه خورشیدی در شهرستان کوهپایه، مجموعه ۲۰۰ مگاواتی در شهرستان شاهین‌شهر و سایر شهرستان‌ها ازجمله ورزنه، شهرضا، نجف‌آباد، نطنز، کاشان، تیران و کرون و دهاقان هستیم.

استاندار اصفهان متذکر شد: استان اصفهان در پیک مصرف حدود ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ مگاوات به‌ویژه در فصل تابستان مصرف انرژی برق دارد و با وارد مدار شدن این میزان انرژی تجدیدپذیر می‌تواند کسری موجود را جبران و به جلوگیری از آلودگی هوا کمک کند.

مرتضوی اضافه کرد: در حال حاضر فقط ۵۰ مگاوات انرژی خورشیدی در استان تولید می‌شود و با بهره‌برداری از ۱۰۰۰ مگاوات انرژی پاک در این استان، جهش ۲۰ برابری در این حوزه را شاهد خواهیم بود که این مهم با سرمایه‌گذاران بخش خصوصی و حمایت‌های دولتی اتفاق افتاده است.

معاون وزیر نیرو و رئیس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر (ساتبا) تصریح کرد:
خط شکنی فولاد مبارکه با دوبرابر کردن ظرفیت انرژی خورشیدی کشور

محمود کمانی، معاون وزیر نیرو و رئیس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر (ساتبا) اظهار کرد: فولاد مبارکه با خط‌شکنی در زمینه تولید انرژی‌های تجدیدپذیر، ۶۰۰ مگاوات برق از طریق انرژی خورشیدی و ۲۰۰ مگاوات از طریق انرژی بادی تولید می‌کند.

وی با بیان این که طی ۱۲ سال گذشته در کل دنیا ۸۰ درصد ظرفیت‌های نصب‌شده از انرژی‌های تجدیدپذیر و مابقی انرژی فسیلی است گفت: با محاسبه قیمت سوخت می‌توانیم بگوییم که امروز تولید برق با انرژی‌های تجدیدپذیر در کشور صرفه اقتصادی دارد؛ اما ظرفیت نیروگاه‌های موجود نصب‌شده در قسمت تجدیدپذیر، حدود یک‌درصد از کل ظرفیت کشور است که این میزان اصلاً کافی نیست و باید توسعه یابد. یکی از چالش‌های موجود در زمینه تولید انرژی، افزایش مصرف گاز در بخش خانگی است که منجر به کاهش سوخت تخصیص‌یافته به نیروگاه‌ها می‌شود و انرژی تجدیدپذیر می‌تواند راهکاری جایگزین برای حل این مشکل باشد.

معاون وزیر نیرو افزود: نیروگاه‌های خورشیدی کوچک و متوسطی که در استان اصفهان در حال احداث هستند تا دو سال آینده به بهره‌برداری می‌رسند. به‌طورکلی ایجاد ۱۰ هزار مگاوات ظرفیت نیروگاهی تجدیدپذیر در کشور برنامه‌ریزی‌شده که صنایع در این زمینه ۲۳۰۰ مگاوات را متعهد شده‌اند و فولاد مبارکه با خط‌شکنی در این زمینه ۶۰۰ مگاوات را از طریق نیروگاه خورشیدی و ۲۰۰ مگاوات را به‌صورت نیروگاه بادی تأمین می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: ۱۰۰ مگاوات از نیروگاه خورشیدی فولاد مبارکه تا سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد که به همین دلیل از این شرکت تشکر می‌کنیم و امیدواریم مسئولان استان نیز در این زمینه همکاری‌های لازم را انجام دهند تا این پروژه به‌موقع به بهره‌برداری برسد.

کمانی تصریح کرد: تعویض روشنایی معابر یکی از پروژه‌هایی است که می‌تواند در زمینه بهینه‌سازی مصرف انرژی مؤثر باشد و با بهینه‌سازی در کل کشور حدود ۸۰۰ مگاوات در این زمینه صرفه‌جویی می‌شود. ۲۰ میلیون موتور کولر نیز در کل کشور وجود دارد که با سرمایه‌گذاری کمی برای تعویض آن‌ها می‌توانیم شاهد تحولی چشمگیر در موضوع افزایش بهره‌وری باشیم.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه:
تلاش فولاد مبارکه در مسیر خودکفایی، توسعه زیرساخت‌های کشور و افزایش رفاه مردم
محمدیاسر طیب‌نیا، مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه نیز در این آیین اظهار کرد: امروز در شرایطی هستیم که دشمن به دنبال تزریق ناامیدی در جامعه است و تلاش می‌کند تا جوانان و آحاد مردم را از حل مشکلات مختلفی نظیر تأمین انرژی، آلودگی هوا، اشتغال و… ناامید کند که در این زمینه تلاش‌هایی هوشمندانه را در دستور کار قرار داده و تلاش می‌کند این مشکلات را به صنعت نسبت داده و مردم را در برابر صنعت قرار دهد.

تلاش فولاد مبارکه در مسیر خودکفایی، توسعه زیرساخت‌های کشور و افزایش رفاه مردم
نکته قابل‌توجه این است که صنعت می‌تواند بسیاری از این مشکلات را حل کند. فولاد مبارکه به‌عنوان صنعتی پیشرو و مسئولیت‌پذیر برای خلق آینده‌ای بهتر تلاش می‌کند تا علاوه بر تولید فولاد و خودکفایی کشور در این زمینه، برای توسعه زیرساخت‌های کشور و افزایش رفاه مردم تلاش کند و در این مسیر گام‌های استواری برداشته است.

جامعه باید صنعت را در کنار خود حس کند
مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه افزود: جامعه باید صنعت را در کنار خود حس کند و فولاد مبارکه تلاش می‌کند این اتفاق را رقم بزند تا تلاش دشمن ناکام بماند. در سال‌های گذشته نیز قدم‌هایی نظیر جمع‌آوری پساب شهرهای اطراف و بازچرخانی و تصفیه پساب انجام‌ شده که در نتیجه نسبت به یک دهه قبل، مصرف آب به نصف کاهش یافته است. این در حالی است که تولید نیز افزایش یافته و با این اقدام بهداشت رودخانه افزایش یافته است و تا سه سال آینده با پروژه‌های متعددی که تعریف شده برداشت آب خام به صفر می‌رسد.

طیب‌نیا خاطرنشان کرد: با اجرای طرح‌های فولاد مبارکه از سال گذشته، بیش از ۲۵۰۰ نفر مشغول به کار شده‌اند و علاوه بر این با برگزاری آزمون استخدامی، فرایند استخدامبیش از ۱۱۰۰ نفر تا پایان امسال تکمیل می‌شود. همچنین بیش از ۲۰۰۰ شغل دانش‌بنیان با همکاری شهرک علمی و تحقیقاتی و دانشگاه‌ها ایجاد می‌شود.

وی افزود: اقداماتی در زمینه بومی‌سازی انجام شده که در نتیجه بیش از ۹۰ درصد صنعت فولاد بومی‌سازی شده و ۳ میلیارد دلار صرفه‌جویی ارزی حاصل این تلاش‌هاست.

فولاد مبارکه ۴۰ هزار میلیارد تومان در حوزه مصارف انرژی و بهبود فرایندهای زیست‌محیطی سرمایه‌گذاری کرده است
مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه تصریح کرد: در زمینه توسعه شهری، فولاد مبارکه اقدامات خوبی را در عرصه‌های مختلف نظیر احداث مترو و ورزشگاه نقش‌جهان انجام داده و امروز فولاد مبارکه در زمینه رفع مشکل آلودگی هوا قدم‌های بزرگی برداشته است. نهضت خوبی در کشور برای حل این مشکل شکل گرفته و تلاش فولاد مبارکه این است که چالش‌های محیط پیرامونی خود را حل کند.

طیب‌نیا ادامه داد: تا امروز فولاد مبارکه ۴۰ هزار میلیارد تومان در حوزه مصارف انرژی و همراهی با مسائل مرتبط با محیط‌زیست سرمایه‌گذاری انجام داده و ۲.۳ میلیارد دلار پروژه در فولاد مبارکه برای مدیریت آب، پسماند، مسائل زیست‌محیطی و… تعریف شده است.

تلاش فولاد مبارکه برای تحقق صنعت سبز در کشور
وی تأکید کرد: فاز اول نیروگاه سیکل ترکیبی فولاد مبارکه نیز با ۶۷ درصد پیشرفت تا سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد. فولاد مبارکه عزم خود را جزم کرده تا با شروع یک پروژه و به نتیجه رسیدن آن، مردم طعم استفاده از آن را بچشند.

مدیرعامل فولاد مبارکه افزود: استان اصفهان در حوزه‌های بسیاری پیشتاز بوده و در زمینه تولید انرژی‌های پاک نیز با اجرای این پروژه پیشگام است. امروز فولاد مبارکه به دنبال کم کردن ردپای کربن بوده و این اقدام را گامی برای تحقق صنعت سبز در دستور کار دارد.

طیب نیا بیان کرد: با بهره‌برداری از نیروگاه خورشیدی فولاد مبارکه، از تولید ۸۱۰ هزار تن دی‌اکسید کربن در سال جلوگیری می‌شود. در زمان اجرای پروژه ۷۰۰ نفر و در زمان بهره‌برداری ۷۰ نفر اشتغال ایجاد می‌شود.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای استان اصفهان:
با سرمایه‌گذاری فولاد مبارکه ظرفیت نیروگاه‌های خورشیدی کشور دو برابر می‌شود
موسی رضایی، مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای استان اصفهان نیز طی بیاناتی در همین زمینه گفت: زیرساخت‌های مناسبی در سال‌های گذشته در سطح استان اجرا شده و برنامه‌هایی برای توسعه این زیرساخت‌ها در دست اقدام است؛ البته در منطقه اصفهان نیاز به زیرساخت‌های بیشتری است تا شبکه و نیروگاه‌های موجود توسعه پیدا کند.

پروژه ۱۰۰۰ مگاواتی فولاد مبارکه پیشرفت خوبی داشته است
وی گفت: یکی از طرح‌های بزرگ، پروژه ۱۰۰۰ مگاواتی فولاد مبارکه است که پیشرفت خوبی داشته و فاز اول آن در آینده‌ای نزدیک به بهره‌برداری می‌رسد. این در حالی است که امروز به‌دلیل کمبود سوخت قسمتی از ظرفیت نیروگاه‌های استان قابل‌استفاده نیستند و برای برون‌رفت از این مشکلات باید به سمت تولید انرژی با استفاده از روش‌های پاک حرکت کنیم.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای استان اصفهان افزود: ۸۶۰ گیگاوات نیروگاه تا سال ۲۰۲۲ در کل دنیا ایجاد شده و ایران نیز در بین کشورهای دنیا سرمایه‌گذاری خوبی در این زمینه داشته است که فولاد مبارکه با سرمایه‌گذاری در حوزه نیروگاه خورشیدی، ظرفیت موجود نیروگاه‌های خورشیدی کشور را به دو برابر می‌رساند.

رضایی خاطرنشان کرد: هم‌اکنون ۱۰ درصد ظرفیت نیروگاهی کشور در استان اصفهان است که شامل تعدادی نیروگاه کوچک و بزرگ است. همچنین کمتر از ۵ درصد ظرفیت نیروگاه‌های بادی کشور در استان اصفهان ایجاد شده و امیدواریم در این زمینه نیز اصفهان بتواند توسعه قابل‌توجهی را انجام دهد.

وی تصریح کرد: بیشترین میزان مناقصه به ثمر رسیده در سطح کشور در زمینه نیروگاهی به استان اصفهان تعلق دارد که ظرفیت آن چیزی حدود ۴ هزار مگاوات است و فولاد مبارکه عملیات اجرایی بخشی از آن را امروز آغاز می‌کند.

فرماندار کوهپایه تصریح کرد:
فولاد مبارکه؛ طلایه‌دار تولید انرژی پاک در صنعت کشور
اصغر هدایت فرماندار کوهپایه در این آیین اظهار کرد: یکی از نیازهای اساسی و زیرساختی کشور و استان نیروگاه خورشیدی است که فولاد مبارکه برای ایجاد آن پیش‌قدم شده است. این شرکت همیشه برای حل مشکلات در صحنه حاضر است.

وی گفت: امروز با احداث بزرگ‌ترین نیروگاه برق خورشیدی کشور با سرمایه‌گذاری فولاد مبارکه در کوهپایه روز ماندگاری برای مردم شهرستان است و این شرکت به‌عنوان طلایه‌دار تولید انرژی پاک در صنعت کشور پیشگام است. به همین خاطر از صنایع درخواست می‌کنم تا با الگو قرار دادن فولاد مبارکه به سرمایه‌گذاری در این حوزه بپردازند.

فرماندار کوهپایه افزود: امیدواریم با توجه به اسناد بالادستی و بسترهای ایجاد شده،کوهپایه به شهرستان نور استان اصفهان تبدیل شود.

2

تاریخ انتشار : ۷ بهمن ماه ۱۴۰۱ ساعت ۰۹:۵۷
شناسه مطلب : 47317
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی