گزارش اختصاصی چیلان از نشست خبری مدیرعامل فولاد مبارکهفولاد مسبب افزایش قیمت خودرو و لوازم خانگی نیست/ انتقاد طیب‌نیا از موج صنعت‌ستیزی / اضافه شدن ۱۴ محصول جدید به سبد محصولات فولاد مبارکه / نهضت رکوردشکنی در فولاد مبارکه در اوج چالش انرژی/ هدف‌گذاری سرمایه‌گذاری ۲۱۶ هزار میلیارد تومانی فولاد
به گزارش چیلان، محمدیاسر طیب‌نیا، مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان در نشست خبری با خبرنگاران به جزئیات رشد سرمایه‌گذاری، رکوردهای تولید و عملکرد این شرکت در حوزه های مختلف تولید، توسعه و مسئولیت اجتماعی طول سال گذشته پرداخت...

به گزارش  چیلان ، محمدیاسر طیب‌نیا، مدیرعامل فولاد مبارکه اصفهان در نشست خبری با خبرنگاران و اهالی رسانه در ۵ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ از دستاوردهای حاصل شده و چشم اندازهای ترسیم شده برای این مجموعه در حوزه های گوناگون سخن گفت.

وی با اشاره به موج صنعت ستیزی در کشور گفت: متاسفانه این موج را دشمنان دانا و دوستان نادان همراهی می‌کنند در حالی که راه حل اساسی نجات اقتصاد کشور، همین صنعت و تقویت تولید است. همین جریان، فولاد را مسبب افزایش قیمت خودرو و لوازم خانگی معرفی می‌کنند در حالی که سهم قیمت فولاد از قیمت خودرو کمتر از ۵ درصد است.

تولید ۱۰ میلیون تن فولاد با کاهش ۸۶ درصدی مصرف آب در سال گذشته 

به گزارش  چیلان ، مدیرعامل فولاد مبارکه اصفهان، دستاوردهای این شرکت در جایگاه بزرگ‌ترین واحد فولادساز کشور را شرح داد. دستیابی به درآمد سالانه ۱۵ میلیارد دلار، تولید ۳۰ درصد کل فولاد کشور، رشد ۱۰ برابری سرمایه‌گذاری و توسعه در طول یک سال، سرمایه‌گذاری ۲.۳ میلیارد دلاری برای کاهش مصرف انرژی و نزول ۸۶ درصدی مصرف آب و صرفه جویی ارزی ۳ میلیارد دلار شماری از مهم‌ترین توفیقاتی بود که به گفته طیب نیا فولاد مبارکه در سال گذشته به آنها دست یافت.

طیب نیا، در ابتدای نشست شرحی از عملکرد فولاد مبارکه ارائه کرد و گفت: برای تحلیل یک صنعت نیاز به دانستن ویژگی‌های یک بنگاه اقتصادی موفق داریم؛ بنگاه اقتصادی موفق است که از سودآوری پایدار برخوردار باشد. رشد، توسعه و افزایش رقابت‌پذیری داشته باشد و همواره با رشد و توسعه و نوآوری خود را به روز کند.

وی افزود: بنگاه اقتصادی موفق باید شفافیت و سلامت در کار داشته باشد، به دور از فساد عمل کند، شهروندی مسئولیت‌پذیر در پی آینده‌ای بهتر و خلق ارزش باشد.

او فولاد مبارکه را بزرگترین تولیدکننده آهن اسفنجی معرفی و ارزش فعلی سهام این شرکت را ۵۱۰ هزار میلیون تومان اعلام و خاطرنشان کرد: فولاد مبارکه سهم ۱.۵ درصدی در تولید ناخالص داخلی و ۶‌.۵ درصدی در تولید ناخالص بخش صنعت دارد.

به گفته طیب‌نیا امروز زنجیره تامین گسترده شامل بیش از ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ شرکت است و فولاد مبارکه شبکه‌ای بزرگ از مشتریان در اختیار دارد که دربردارنده بیش از ۱۰۰۰ کارخانه است.

مدیرعامل بزرگ‌ترین واحد فولادساز کشور ادامه داد: فلسفه وجودی فولاد مبارکه مسئولیت‌پذیر برای خلق آینده‌ای بهتر است و این رسالت ماست. با این حال رسالت ما بالاتر از تولید یک محصول است. ما برآنیم تا فولاد مبارکه را تبدیل به الگوی ملی بنگاه‌داری کنیم.

دستیابی به ۱۵ میلیارد دلار درآمد سالانه 

طیب‌نیا در ادامه نشست روز جاری با اصحاب رسانه پنج جهت‌گیری اصلی را برای این مجموعه برشمرد و گفت: جهت‌گیری اول ما استفاده حداکثری از ظرفیت های موجود است. بسیاری از صنایع ما تا حتی پایین تر از ۳۰ درصد ظرفیت کار می‌کنند. بنابراین نیاز به ظرفیت های جدید نداریم بلکه باید از ظرفیت های موجود استفاده کامل را ببریم.

وی افزود: توسعه کمی، کیفی و متوازن سرمایه انسانی دیگر جهت‌گیری‌ ماست. تفاوت فولاد مبارکه با دیگر بنگاه‌ها نیروی انسانی موثر و متخصصی است که در اختیار دارد.

او در ادامه تمرکز بر فناوری ها و نوآوری‌های نوین و تبدیل شدن به یک صنعت سبز را جهت‌گیری سوم و چهارم این بنگاه معرفی کرد و گفت: بسیاری از شرکت‌ها دیرتر به این رویکرد پرداختند اما فولاد مبارکه این جهت‌گیری را زودتر آغاز کرد.

مدیرعامل فولاد مبارکه همچنین ازهدف‌گذاری برای ایجاد یک زنجیره متوازن تولید ۱۸ میلیون تن و دستیابی به درآمد سالانه ۱۵ میلیارد دلار خبر داد.

رکوردزنی‌های فولاد مبارکه یک نهضت بوده نه یک اتفاق

محمدیاسر طیب نیا در ادامه نشست یادشده تصریح کرد: فولاد مبارکه می‌تواند به وسعت کل کشور در رشد اقتصادی و توسعه صنعتی نقش‌آفرینی کند؛ به همین منظور یک هسته اصلی برای توسعه‌ها تعریف و در کنار آن به کسب و کارهای جدید ورود کرده است.

وی افزود: ایران رتبه دهم تولید فولاد جهان را دارد و فولاد مبارکه ۳۰ درصد فولاد کشور را تولید می‌کند و در این زمینه از ۱۰۰ درصد ظرفیت تولید خود بهره می‌برد.

او همچنین خاطرنشان کرد: میانگین استفاده از ظرفیت اسمی کشور حدود ۶۵ درصد است اما به دلیل نبود زیرساخت‌های لازم امکان استفاده از ظرفیت کامل وجود ندارد.

طیب‌نیا در ادامه از دستیابی به بیش از ۶۱ رکورد تولید در فولاد مبارکه در سال ۱۴۰۱ خبر داد و گفت: در گندله‌سازی ۳.۸ درصد، در آهن اسفنجی ۱۰ درصد، در تختال ۱۰ درصد و در کلاف گرم هفت درصد رشد تولید را رقم زدیم. این رکوردها در شرکتی محقق شد که رکورد رکوردها را زده و به ظرفیت‌های اسمی رسیده، در حالی که بیشترین محدودیت‌های انرژی به این صنعت اعمال شد. بنابراین رکوردزنی‌های فولاد مبارکه یک نهضت بوده نه یک اتفاق و فولاد مبارکه الگوی ملی بنگاه‌داری به شمار می‌آید.

جزئیات سرمایه گذاری و توسعه در فولاد مبارکه

مدیرعامل فولاد مبارکه در ادامه از پروژه‌هایی گفت که این شرکت در دست انجام دارد و توضیح داد: به باور ما فولاد مبارکه یک شرکت توسعه‌ای است که موفق شده رشد سرمایه‌گذاری و توسعه را در سال ۱۴۰۱ به ۱۰ برابر سال ۱۳۹۹ ارتقا دهد.

طیب نیا ادامه داد: افزون بر اینها انتظاری که برای سرمایه‌گذاری جدید از فولاد مبارکه وجود دارد، محقق شده و این شرکت سرمایه‌گذاری ۲۱۶ هزار میلیارد تومانی را در افق ۱۴۰۴ هدف‌گذاری کرده و همچنین پروژه نورد گرم۲ را پس از ۱۰ سال کلید زده و پیشرفتی بیش از ۱۰ درصد برای آن رقم زده است. نیروگاه ۹۰۰ مگاواتی سیکل ترکیبی هم که در بهمن ۱۴۰۰ کلنگ زنی شده تا امروز پیشرفت ۷۸ درصدی داشته و در تیرماه امسال از فاز نخست آن بهره‌برداری می‌شود.

او اضافه کرد: قریب به ۲۰۰۰ مگاوات نیروگاه در دست احداث و یا در مسیر احداث داریم. همچنین دو میدان گازی در دست احداث از دیگر پروژه‌های در دست سرمایه‌گذاری فولاد مبارکه است. در بخش حمل و نقل نیز ۵۰ لوکوموتیو خریداری شده که بیش از ۵۰ درصد آن استفاده شده و تهیه ۸۰ لوکوموتیو دیگر نیز در دستور کار قرار دارد.

مشکل آب کل صنایع استان اصفهان حل خواهد شد 

مدیرعامل فولاد مبارکه در ادامه تشریح پروژه‌های در دست احداث این شرکت به پروژه انتقال ۲۰۰ میلیون مترمکعب آب از دریای عمان به فلات مرکزی پرداخت و در این باره گفت: از ابتدای فعالیتم در فولاد مبارکه پیگیر این پروژه بودم چرا که با اجرای آن مشکل آب کل صنایع استان اصفهان حل خواهد شد. این پروژه با قوت پیش می‌رود و صرفاً برای رفع مشکل فولاد مبارکه نیست. مبارکه تا امروز بیش از سهم خود در این پروژه سرمایه‌گذاری کرده است.

وی افزود: میانگین جهانی مصرف آب در صنعت ۳.۳ مترمکعب بر تن است، اما فولاد مبارکه به ازای تولید هر تن تختال ۲.۲ مترمکعب آب مصرف می‌کند، چرا که برای کاهش مصرف آب سرمایه زیادی صرف کرده و مصرف آب خود را ۸۶ درصد کاهش داده است. سرمایه‌گذاری ۲.۳ میلیارد دلاری فولاد مبارکه در کاهش مصرف انرژی و تغییر الگوی مصرف آب بسیار قابل توجه و در کل کشور بی‌نظیر است.

۳ میلیارد دلار صرفه جویی ارزی

محمدیاسر طیب‌نیا در ادامه تشریح دستاوردهای فولاد مبارکه در نشست خبری امروز با خبرنگاران از بومی‌سازی بیشتر از ۱۰۰ هزار قطعه در فولاد مبارکه خبر داد و اضافه کرد: در پی این توفیق، بیش از  ۳ میلیارد دلار صرفه‌جویی ارزی در یک دهه گذشته صورت گرفته است.

وی افزود: ثبت سفارش خرید ۵هزار میلیارد تومان از  بیش از ۶۰۰ شرکت دانش‌بنیان کشور نیز از دیگر اقدامات فولاد مبارکه در سال گذشته بوده است.

او همچنین توسعه محصولات جدید در سبد محصولات فولاد مبارکه را یکی دیگر از دستاوردهای این شرکت معرفی کرد و توضیح داد: سال گذشته ۱۴ محصول جدید به محصولات فولاد مبارکه اضافه شد. ورق فولادی زنگ‌نزن یکی از مهمترین آنها بوده است. همکاران ما بدون حضور یک کارشناس خارجی این محصولات ارزشمند را تولید کردند و علاوه بر این در سال جاری آن را به تولید انبوه می‌رسانند. این به معنای نهضت استفاده حداکثری از ظرفیت‌های موجود و خودباوری است.

طیب نیا اضافه کرد: در پی این دستاورد ۳۰۰۰ نفر در طرح‌های توسعه مشغول به کار شدند و مراحل استخدام ۱۱۰۴ نفر از سال گذشته در فولاد مبارکه آغاز شده و در حال انجام است. همچنین امیدواریم در ادامه پیشروی طرح‌های توسعه بیشتر از ۶۵۰۰ نفر دیگر نیز در مجموعه مشغول به کار شوند.

مدیرعامل فولاد مبارکه همچنین از توزیع سود ۴۹ هزار میلیارد تومانی در میان سهامداران خود در سال ۱۴۰۱ خبر داد و گفت: این اتفاق علی‌رغم همه محدودیت‌ها و کاهش قیمت فروش و درآمد رخ داد و بزرگ‌ترین افزایش سرمایه و توزیع سود را در تاریخ بورس کشور آفرید. علاوه بر این، افزایش سرمایه فولاد مبارکه به ۸۰ هزار میلیارد تومان و افزایش ۱۳۲ درصدی سرمایه این شرکت در طول یک سال دیگر رخداد جالب توجه سال گذشته بوده است.

فولاد مبارکه الگوی ملی در اجرای مسئولیت اجتماعی 

این مدیر فولادی کشور در بخشی دیگر از سخنان خود خطاب به خبرنگاران اقدامات فولاد مبارکه در اجرای مسئولیت های اجتماعی را شرح داد و در این باره اظهار کرد: فولاد مبارکه در توسعه زیست‌بوم نوآوری در سال گذشته با امضای ۲۱ تفاهم‌نامه، تخصیص ۲۰۰۰ متر مربع زمین به مرکز نوآوری و اختصاص بودجه برای حمایت از پایان‌نامه‌ها، فعال‌سازی سه شتاب‌دهنده برای استارتاپ‌ها و تشکیل کمیته سرمایه‌گذاری خطرپذیر گام‌های بلندی در این عرصه برداشت.

وی افزود: علی‌رغم اینکه مجموعه‌ای تولیدی و صنعتی هستیم، نسبت به جامعه پیرامونی خود احساس مسئولیت داریم و تحولی بنیادین را در این حوزه رقم زدیم. فولاد مبارکه در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی، الگوی ملی است و خواهد بود. رویکرد ما تدوین و اجرای الگوی جامع پیشرفت و آبادانی با هدف اشتغال‌زایی است.

زوایای انتفاع مبارکه برای مردم

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکهاصفهان در جلسه پرسش و پاسخ و در سوالی با مضمون انتفاع مردم اصفهان از دستاوردهای این مجموعه گفت: اولین منفعت فولاد مبارکه برای مردم استان اصفهان، اشتغال و درآمدزایی است که به صورت مستقیم و غیرمستقیم برای آنان ایجاد شده است.

وی افزود: درآمدی که ۲۶ هزار نیروی فولاد مبارکه کسب می‌کنند، در همین استان هزینه می‌شود. منافع فولاد مبارکه به شدت بالاست و باید به گونه‌ای فعالیت کند که برای منطقه ضرری نداشته باشد؛ ارزش افزوده بالای این شرکت گواه بر منفعت داشتن فولاد مبارکه برای مردم است. هدف‌گذاری فولاد مبارکه، تبدیل استان اصفهان به قطب نوآوری و فناوری کشور است که این امر خود برای مردم این استان منفعت دارد.

او همچنین در جواب سوالی دیگر درباره منابع تامین مالی پروژه‌های فولاد مبارکه خاطرنشان کرد: بخشی از منابع مالی فولاد مبارکه حاصل سود این شرکت و اوراقی است که از قبل داشته‌ و در آینده خواهد داشت. این شرکت از نظر منابع مالی محدودیتی ندارد و با توجه به صادراتی که دارد، به دنبال وام‌های ارزی خارجی است.

طیب‌نیا اضافه کرد: فولاد مبارکه به عنوان یک تولیدکننده، براساس مصوبه شورای پول و اعتبار، در نحوه عرضه، تعیین خریدار و نحوه تعیین قیمت پایه هیچ نقشی ندارد.

فولاد مبارکه به دنبال تعادل در بازار است 

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر توزیع رانت‌های کلان با نرخ ارز دولتی گفت: ما از طرفی به گران‌فروشی متهم هستیم؛ چراکه می‌گویند محصولات شما در بازار توسط واسطه‌گران معامله می‌شود و از طرف دیگر به ایجاد رانت در عرضه محصولات متهم هستیم. این در حالی است که فولاد مبارکه به عنوان یک تولیدکننده، سال‌هاست براساس مصوبه شورای پول و اعتبار در نحوه عرضه، تعیین خریدار و نحوه تعیین قیمت پایه هیچ نقشی ندارد، بلکه همسو با دولت، به دنبال تعادل در بازار است.

او همچنین تصریح کرد: فولاد مبارکه در چارچوب دستورالعمل‌ها، میزان ارز خود را شفاف کرده و فروش محصولات را در سامانه‌های مربوطه ثبت می‌کند. این شرکت ارز خود را نه به صورت آزاد بلکه براساس دستورالعمل های موجود فروخته‌ است.  آنچه برای ما مهم است، کلیت قیمت ارز در کشور است چراکه بیشتر هزینه‌های ما داخل کشور شکل می‌گیرد.

سودآوری مبارکه به دلیل ارزش افزوده این شرکت است

محمدیاسر طیب‌نیا در پاسخ به سوال خبرنگاران گفت: سودآوری فولاد مبارکه برآمده از رانت نیست و این یک تفکر انحرافی است، بلکه حاصل استفاده ۱۰۰ درصدی از ظرفیت‌های تولید، دارا بودن زنجیره کامل و متوازن تولید از سنگ تا رنگ و توسعه‌های هدفمند است. سودآوری فولاد مبارکه به دلیل ارزش افزوده این شرکت است. سود فولاد مبارکه به صورت مستقیم و غیرمستقیم میان ۷۰ میلیون نفر در کشور توزیع می‌شود.

او تصریح کرد: استفاده از منابع ملی اگر منجر به ارزش افزوده شود، بهترین استفاده از منابع کشور است و جای اختصاص یارانه همان جایی است که ارزش افزوده ایجاد کند. فولاد مبارکه برای تامین گاز و آب و برق مورد نیاز خود یارانه نمی‌گیرد و نرخ هزینه‌های حمل و نقل آن از میانگین جهانی بالاتر است. در همین حال سهام فولاد مبارکه سهام بسیار ارزشمندی است و طی پنج سال گذشته سهم این شرکت ۳۱ برابر شده است.

جابجایی فولاد مبارکه بسیار پرهزینه است 

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه همچنین به پرسش‌های به خبرنگاران با مضامینی از قبیل دلیل احداث نشدن فولاد مبارکه در کنار دریا پاسخ داد: طرح‌های توسعه‌ای فولاد مبارکه در حوزه‌های کمی، در شرکت فولاد هرمزگان و در کنار دریاست. یکی از مزایای در مرکز کشور بودن فولاد مبارکه، سهولت در حمل و نقل و تامین مواد اولیه مورد نیاز از سراسر کشور است.

وی افزود: جابجایی شرکتی مثل فولاد مبارکه بسیار پرهزینه  است و صرف نظر از این موضوع بیشتر محصول فولاد مبارکه به شمال کشور ارسال می‌شود و اگر در جنوب کشور قرار داشتیم، آلایندگی ناشی از حمل و نقل بسیار بیشتر بود.

او اضافه کرد: اصل گزارش تحقیق و تفحص از فولاد مبارکه مربوط به دوره زمانی تا پایان سال ۱۳۹۹ بود و تیم جدید مدیریت فولاد مبارکه پس از این تاریخ آغاز به کار کرده است. هر تخلفی در فولاد مبارکه صورت گرفته باید به آن رسیدگی شود و قبل از نظر مرجع قضایی نمی‌توان در این باره قضاوت کرد. هر اطلاعاتی از ما خواسته شده در اختیار مراجع قضایی قرار داده‌ایم.

2

تاریخ انتشار : ۶ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ ساعت ۰۹:۳۱
شناسه مطلب : 49243
ارسال
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی