گزارش اختصاصی چیلان از همایش دستاوردهای «ریخته گری فولاد طبرستان»فولاد طبرستان به یکی از تامین کنندگان برتر قطعات صنعت آهن و فولاد تبدیل شده است/ همکاری فولاد طبرستان در تولید سوزن ملی/ تدوین دانشنامه طبرستان مازندران/ آخرین پیشرفت های ریخته گری فولاد طبرستان
سالگرد چهل سالگی تاسیس و همایش اختصاصی دستاوردهای «ریخته‌گری فولاد طبرستان» در صنعت فولاد، امروز ۹ اردیبهشت ماه در هتل میزبان بابلسر برگزار شد.

به گزارش  چیلان ، سالگرد چهل سالگی تاسیس و همایش اختصاصی دستاوردهای «ریخته‌گری فولاد طبرستان» در صنعت فولاد، امروز ۹ اردیبهشت ماه در هتل میزبان بابلسر برگزار شد.

رویکرد تامین صادرات محور در فولاد طبرستان

در ابتدای این همایش مهندس رسولیان، رئیس هیئت مدیره شرکت ریخته‌گری فولاد طبرستان ضمن تشریح دستاوردهای «ریخته‌گری فولاد طبرستان» با بیان اینکه این شرکت در سال ۱۳۶۱ تاسیس شد، گفت: پس از راه‌اندازی کارخانه با مشکلات مالی و فنی در سال ۱۳۶۵، شرکت بازار هدف خود را کارخانجات سیمان قرار داد. در آن زمان قطعات مورد نیاز خود برای دستگاه‌های سنگ‌شکن و آسیاب و کوره پخت را از خارج وارد می‌کردیم.

وی با بیان اینکه فولاد طبرستان از سال ۱۳۷۳ شروع به تولید صادراتی نموده است، افزود:  باعث افتخار است که با وجود چالش‌های مختلف توانستیم تا سال ۱۳۸۸ به عنوان یکی از تامین‌کنندگان مطرح قطعات مورد نیاز شرکت متسو و کریستین فایفر تبدیل شویم؛ به طوری که در این سال بیش از ۴ هزار و ۵۰۰ تن محصول با ارزش بیش از ۱۰ میلیون دلار به فرانسه، آلمان و اتریش صادرات داشته باشیم.

رئیس هیئت مدیره شرکت ریخته‌گری فولاد طبرستان در پایان عنوان کرد: متاسفانه با وضع تحریم‌های بین‌المللی به طور ناگهانی طی یک سال کل بازار صادراتی خود در اروپا را از دست دادیم و مشکلات زیادی برای صادرکنندگان در شرایط تحریمی ایجاد شد.

همکاری فولاد طبرستان در تولید سوزن ملی

مهندس مهدی برقی مدیرعامل شرکت ریخته‌گری فولاد طبرستان نیز در ادامه این همایش افزود: فولاد طبرستان دارای ۲ کارخانه ریخته‌گری در قالب‌های پوسته سرامیکی و ماسه‌ای است که کارخانه شماره یک این شرکت در سال ۱۳۶۲ با روش ریخته گری در قالب های ماسه‌ای تاسیس شده است.

مدیرعامل شرکت فولاد طبرستان در بخش دیگری از سخنان خود چالش تامین انرژی را یکی از مسائل دست و پا گیر چند سال گذشته بیان کرد و گفت: صنعت فولاد به صورت زنجیر‌ه‌وار به همدیگر پیوسته‌ است و اگر خللی در فرایند تولیدی شرکت به وجود بیاید، سایر مشتریان و شرکت‌های توانمند ما نیز با مشکل روبه‌رو خواهد شد.

برقی در خصوص بازارهای مصرفی محصولات ریخته‌گری فولاد طبرستان نیز اظهار داشت: صنایع سیمان جزو اولین مشتریان شرکت بوده است که با تولید زره آسیاب‌های گلوله‌ای و زره آسیاب‌های غلطکی توانسته‌ایم شرکت‌های این حوزه را از واردات این قطعه بی‌نیاز سازیم. همچنین صنایع مس نیز یکی از مشتریان ویژه شرکت است و فولاد طبرستان قطعات دهانه کانورتور واحد روی مس سرچشمه را تولید می‌کند.

وی یکی از چالش‌های اساسی کشور را مشکلات تامین قطعه سوزن ریل بیان کرد و به نقش آفرینی شرکت فولاد طبرستان در این حوزه پرداخت و گفت: ما تا سال ۹۶ برای جلوگیری از واردات و توسعه صنعت داخلی با راه آهن در حال مذاکره بودیم که با تلاش فراوان، مشکلات این حوزه برطرف شد به طوری که تنها شرکت فولاد طبرستان توانست با تولید انبوه این قطعه موجب صرفه جویی ارزی در محدوده ۳ میلیون یورو و همچنین بی نیاز شدن صنعت ریلی از واردات این قطعه شود. مهندس برقی اضافه کرد: برنامه توسعه شرکت در این زمینه افزایش تولید تا ۷۰۰ عدد در سال است.

از افزایش اشتغال تا تدوین دانشنامه طبرستان در ریخته گری فولاد طبرستان

مدیرعامل شرکت فولاد طبرستان با اشاره به لیست شرکت‌های تاسیس شده توسط شرکت ریخته‌گری فولاد طبرستان، افزود: شرکت صنایع فولاد مازندران، شرکت روئین سطح طبرستان، شرکت پارس مولیبدن، شرکت پلاستیک مولیبدن، شرکت آسیابان تجهیزات سیمان و شرکت غلطک سازان طبرستان ازجمله شرکت‌های تاسیس شده توسط گروه طبرستان است.

برقی درباره برنامه‌های صادراتی شرکت خاطرنشان داشت: سال گذشته توانستیم ۸۰ دستگاه پالت‌کار را صادر کنیم. همچنین برنامه صادراتی ما یک هزار و ۲۸۰ تن است که امیدواریم بتوانیم با کمک همکاران خود آن را تحقق ببخشیم.

وی، نیروی انسانی را یکی از مهم‌ترین سرمایه هر سازمانی برشمرد و گفت: حدود ۴۰۸ نفر پرسنل مجموع کارکنان شرکت ریخته‌گری فولاد طبرستان است که در ماه های اخیر افزایش داشته است.

جزئیات دانشنامه طبرستان مازندران

مدیرعامل شرکت فولاد طبرستان در پایان سخنرانی خود در این همایش خبر داد: با افتخار توانستیم «دانشنامه طبرستان» را که حدود ۸۰۰ نفر از پژوهشگران به تهیه و گردآوری پرداخت‌اند را به تألیف در آورده‌ایم.

به گزارش  چیلان ، در ادامه، مهندس اشراقی عضو هیئت مولف دانشنامه طبرستان مازندران در همایش اختصاصی دستاوردهای «ریخته‌گری فولاد طبرستان» در خصوص جزئیات این کتاب گفت: دانشنامه طبرستان مازندران با تلاش گروهی متخصص و فعالیت کاملا جمعی به چاپ رسیده است و حدود هزار نفر از پژوهشگران با هزینه شرکت فولاد طبرستان برای تهیه و گردآوری این دانشنامه هم در ایران و هم در خارج از کشور برای تالیف این کتاب همت به خرج داده اند.

وی افزود: گروه طبرستان از ابتدای تالیف این کتاب با پرداخت هزینه‌های لجستیک جدیت و عزم خود را برای ایجاد دانشنامه جامع در این منطقه جغرافیایی نشان داد.

فرصت‌های سازندگان داخلی در راستای استراتژی‌های بومی‌سازی انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران

مهندس اسماعیلی، مدیر بومی‌سازی و توسعه تکنولوژی انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در سالگرد تاسیس شرکت ریخته‌گری فولاد طبرستان پیام آقایان دکتر سبحانی و خلیفه سلطانی (رئیس و دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران) از این رویداد را قرائت و این انجمن را بر گرفته از تفکر جمعی تمامی فولادسازان ( کل زنجیره فولاد) دانست و بیان کرد: انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران برای تمامی نیازها و فعالیت‌های شرکت‌های زنجیره آهن و فولاد طی ساختاری به تشکیل کمیته‌هایی پرداخته است که یکی از آنها، کمیته بومی‌سازی و ساخت داخل است که حدودا تمامی مدیران بومی‌سازی زنجیره آهن و فولاد در این کمیته عضو هستند.

وی ادامه داد: همچنین انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران از سال ۹۷ به برگزاری رویداد جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد ایران با محوریت بومی‌سازی پرداخته است.

مدیر بومی‌سازی انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران ضمن تشریح جزئیات سامانه ارتقاء یافته بومی سازی زنجیره آهن و فولاد موسوم به سامانه جامع بومی سازی کسب و کار (کارلینک) و اطلس ملی فولاد ایران، گفت: این سامانه با هدف حمایت از سازندگان و تولیدکنندگان داخلی جهت جمع‌آوری نیازمندی‌های زنجیره آهن و فولاد و توانمندی‌های صنایع کشور و شرکت‌های دانش‌بنیان در یک دیتابیس طراحی و پیاده‌سازی شده است.

آخرین پیشرفت های ریخته گری فولاد طبرستان

به گزارش  چیلان ، خانم مهندس اولادی مدیر مهندسی فروش ریخته‌گری فولاد طبرستان در ادامه این مراسم درباره آخرین پیشرفت‌های ریخته گری این شرکت اظهار داشت: گروه طبرستان، به عنوان اولین تولیدکننده لاینرهای آسیا واحدهای تولید کنسانتره در معادن کشور، همکاری خود را با شرکت معدنی و صنعتی چادرملو آغاز کرد.

وی در خصوص سوابق تولید قطعات لاینر و گریتینگ، افزود: شرکت فولاد طبرستان از سال ۱۳۹۱ فعالیت خود را در معادن طلا مس و آهن روسیه آغاز کرد. باعث افتخار است که قطعات تولیدی این شرکت، برتری کیفی نسبت به قطعات ساخت کشورهای چین و روسیه دارد. همچنین جایگزینی فولادهای کم آلیاژ کروم مولیبدن بهای فولاد منگنزی و بهینه‌سازی طرح لاینرها با استفاده از نرم افزار شبیه سازی توسط شرکت همکار در روسیه، رقابت قیمت با لاینرهای تامین شده از شرکت‌های ملسو و گروس استیل در بازار معادن آهن مس و طلای روسیه از جمله فعالیت های این گروه است.

وی در پایان سخنان خود، مهم‌ترین مشتریان داخلی مربوطه در سالیان اخیر را شرکت معدنی و صنعتی چادرملو، شرکت فولاد سنگان، فولاد خراسان، شرکت اپال پارسیان سنگان، شرکت سنگ آهن مرکزی ایران، گل‌گهر سیرجان، شرکت صنایع مس ایران، اعلام کرد.

از تامین داخلی تا صادرات قطعات پالت در صنعت فولاد

مهندس علاءالدینی، سرپرست ریخته‌گری شرکت فولاد طبرستان به توضیحاتی درباره سیر پیشرفت تولید پالت کار پرداخت و گفت: تاکنون شرکت فولاد طبرستان توانسته است با انعقاد قرارداد با بسیاری از شرکت‌های فولادی، تامین‌کننده قطعه پالت کار آنان باشد.

وی افزود: افزایش ظرفیت تولید و تحویل قطعات شرکت ریخته‌گری فولاد طبرستان، نصب کوره ذوب القایی جدید و قطعه سنتر پارت بطور همزمان را از دستاوردهای شرکت ریخته‌گری فولاد طبرستان در تولید قطعه پالت کار اعلام کرد.

سرپرست گروه فولاد طبرستان در پایان گفت: شرکت ریخته‌گری فولاد طبرستان در حوزه صادرات این قطعه نیز قدم نهاده است به طوری که ریخته‌گری فولاد طبرستان به عنوان تامین‌کننده مجاز پالت کار در ایران و کشورهای همسایه معرفی شده است. همچنین توانست ۸۰ سری پالت برای واحدهای تولید فولاد در آمریکای جنوبی را تولید کند.

photo ۲۰۲۳ ۰۴ ۲۹ ۲۱ ۱۹ ۱۵

2

تاریخ انتشار : ۹ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ ساعت ۲۱:۴۷
شناسه مطلب : 49299
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی