گزارش اختصاصی «چیلان» از قاچاق میلگردهای ایرانی به پاکستانحجم قاچاق فولاد از ایران و افغانستان به پاکستان به مرز هشدار رسیده / نامه هشدارآمیز انجمن فولاد پاکستان درباره زیان ۲۵ میلیارد روپیه ای از قاچاق فولاد / فولادسازان پاکستانی در کشمکش با واردات غیرقانونی ۵۰۰ هزار تن میلگرد
دامنه قاچاق میلگردهای فولادی از ایران و افغانستان به پاکستان تا جایی گسترده شده که فولادسازان و اعضای انجمن تولیدکنندگان فولاد این کشور نسبت به عواقب آن برای صنعت فولاد پاکستان صراحتا هشدار می‌دهند. با این حال تاکنون تنها برخوردهای موقت با قاچاقچیان و رشوه دهندگان صورت گرفته و حتی افشاگری‌هایی درباره دست داشتن مقامات رسمی پاکستان در این جریان منتشر شده است.

به گزارش  چیلان ، انجمن فولادسازان بزرگ پاکستان (PALSP) به هیات فدرال درآمد (FBR) این کشور در خصوص افزایش واردات قاچاق میلگردهای فولادی از مبدا ایران و افغانستان به پاکستان هشدار جدی داده است.

در متن این گزارش افشاگرایانه که هفته گذشته منتشر شده، عنوان شده، انجمن فولادسازان بزرگ پاکستان اخیرا نامه‌ای به هیات یادشده نوشته و در آن اظهار کرده که قاچاق بی‌رویه میلگردهای فولادی از ایران و افغانستان به مرز هشدار رسیده و این تهدیدی جدی را متوجه صنعت فولاد پاکستان می‌کند.

خسارت ۲۵ میلیارد روپیه‌ای پاکستان از قاچاق فولاد

‌ انجمن فولادسازان بزرگ پاکستان تخمین می‌زند که نزدیک به ۵۰۰ هزار تن فولاد سالانه به پاکستان قاچاق می‌شود و این اتفاق ضرر ۲۵ میلیارد روپیه‌ای را به دلیل پرداخت نشدن مالیات بر واردات به پاکستان تحمیل می‌کند.

وجید بوخاری دبیرکل PALSP است. او در این باره گفته که ابعاد این قاچاق بی‌سابقه است و به سطوح بالایی رسیده بنابراین اگر اقدام فوری صورت نگیرد، صنعت فولاد در پاکستان آسیب‌های جدی را متحمل می‌شود.

کمیته نخست وزیر پاکستان برای پیگیری قاچاق

فولادسازان بزرگ پاکستان در سراسر این کشور در واکنش به این اتفاق به طور مستمر خواهان اقدام فوری علیه واردات اقلام فولادی یادشده به صورت قاچاق هستند، با این حال مقامات تاکنون اغلب به حملات موقت و عملیات نمایشی در برخورد با قاچاقچیان اکتفا می‌کنند و در بررسی دلایل ریشه‌ای آن موفق نیستند.

به گزارش  چیلان ، مشکل تا جایی بالا گرفت که کار به مداخله شخصی نخست وزیر پاکستان انجامید و او یک کمیته متشکل از چند سازمان را با هدف تدوین یک استراتژی جامع برای پیگیری قاچاق تشکیل داد. افزون بر این هیات فدرال درآمد، سرکوب گسترده‌ای را علیه عملیات قاچاق در نقاط گوناگون کشور صورت داد. با این حال همه این اقدامات در کوتاه‌مدت موثر بود و راهکاری برای حل همیشگی مشکل به شمار نیامده است.

قاچاق فولاد به پاکستان با حمایت‌های رسمی صورت می‌گیرد!  

در نشست اخیری که کمیته دائمی سنا در امور مالی و درآمد برگزار کرد، سناتورهای پاکستانی افشا کردند که فعالیت‌های قاچاق تحت حمایت‌های رسمی در پاکستان انجام می‌شود و این نشان از عمق بالای فسادی است که در این جریان وجود دارد.

شگفت‌انگیز است که نرخ‌های ثابتی برای کالاهای قاچاق گزارش شده و هزینه‌های گزافی برای عبور کامیون‌هایی پرداخت می‌شود که حاوی بارهای غیرمجاز فولاد به ارزش ۵۰۰ هزار تا ۶۰۰ هزار روپیه هستند. علاوه بر این گزارش شده مبالغی که برای رشوه در هر ایست بازرسی گرفته می‌شود بین ۱۰۰ هزار تا ۳۰۰ هزار روپیه در هر ترخیص از ایست بازرسی است.

این گزارش ادعا کرده است، فولادی که از این مجاری غیرقانونی به پاکستان می‌آید، روانه بازار می‌شود و معامله‌گران این کالای قاچاق را که هیچ مالیاتی برای ورود آن پرداخت نشده با قیمت‌هایی بسیار پایین‌تر از قیمت واقعی فولاد در پاکستان معامله می‌کنند.

انجمن فولادسازان بزرگ پاکستان ادعا کرده که حجم فولادهای وارداتی به صورت قاچاق برابر با حدود ۱۵درصد از محصولات فولادی طویلی است که در این کشور تولید می‌شود.

قاچاق  فولاد نه تنها بازار داخلی فولاد پاکستان را تضعیف می‌کند بلکه بقای فعالیت فولادسازان کشور را تهدید می‌کند، اتفاقی که به از بین رفتن مشاغل موجود در صنعت فولاد می‌انجامد.

بنا بر آمار انجمن جهانی فولاد، پاکستان در سال گذشته میلادی رتبه بیست و هشتم را در میان تولیدکنندگان بزرگ فولاد جهان داشت. این کشور در سال ۲۰۲۲ میلادی ۶ میلیون تن فولاد میانی تولید کرد و در این سال حجم تولید خود را نسبت به سال ۲۰۲۱، ۱۰.۹ درصد رشد داد.

2

تاریخ انتشار : ۲ خرداد ماه ۱۴۰۲ ساعت ۱۸:۵۶
شناسه مطلب : 50085
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی