پروژه‌های تجلی با سرعت در حال پیشروی است
مدیر کنترل پروژه و مهندسی شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات با تاکید بر اینکه طبق بررسی‌های به عمل آمده از بازار‌های داخلی و خارجی، تجلی بیشتر به دنبال توسعه در بخش پرتفوی معادن و محدوده‌های معدنی است، گفت: با توجه به اجرای پروژه‌های متنوع و طرح‌های توسعه‌ای، در تجلی به دنبال حفظ جایگاه نخست بین شرکت‌های سرمایه‌گذاری پروژه‌محور در بازار سرمایه هستیم.

به گزارش  چیلان ،

مهدی محمدی یزدی بیان کرد: فعالیت شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات در زمان عرضه سهام (دوم آبان ماه ۱۴۰۰) با پنج پروژه معدنی و فلزی آغاز شد و پس از گذشت ۱۸ ماه، در حال حاضر ۱۳ پروژه در حال اجرا و همچنین تملک و مشارکت در ۲۴ محدوده معدنی را در دست دارد.

وی در خصوص وضعیت پروژه‌های تجلی، عنوان کرد: تولید گندله با ظرفیت سالیانه یک میلیون تن در شرکت صبا امید غرب خاورمیانه، تا پایان خرداد ماه سال جاری با پیشرفت ۵۵ درصدی همراه بوده و پیش‌بینی می‌شود این پروژه در نیمه نخست سال ۱۴۰۳ به بهره‌برداری برسد. تولید فولاد با ظرفیت سالیانه ۶۰۰ هزار تن، تولید آهن اسفنجی با ظرفیت سالیانه ۱٫۲ میلیون تن و تولید کلاف با ظرفیت سالیانه ۴۵۰ هزار تن، سه پروژه در حال اجرا در شرکت صنایع آهن و فولاد سرمد ابرکوه است. پروژه‌های فولادسازی و کلاف‌سازی به ترتیب با پیشرفت ۴۵ و ۳۲ درصدی همراه بوده و پیش‌بینی می‌شود در نیمه نخست و پایان سال ۱۴۰۳ به بهره‌برداری برسند. ضمن اینکه پیش‌بینی ما برای بهره‌برداری از پروژه آهن اسفنجی، پایان سال ۱۴۰۴ است.

اجرای پروژه‌های متنوع در تجلی

مدیر کنترل پروژه و مهندسی شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات ادامه داد: تولید کنسانتره سنگ‌آهن با ظرفیت سالیانه ۲٫۵ میلیون تن در شرکت تهیه و تولید مواد معدنی شرق فولاد خراسان، با پیشرفت ۳۰ درصدی همراه بوده و پیش‌بینی می‌شود این پروژه در نیمه نخست سال ۱۴۰۳ مورد بهره‌برداری قرار بگیرد. تولید آهن اسفنجی با ظرفیت ۱٫۷۲ میلیون تن در سال در شرکت ستاره سیمین هرمز، تولید آهن اسفنجی با ظرفیت ۱٫۶ میلیون تن در سال و تولید ورق فولادی با ظرفیت یک میلیون تن در سال در شرکت مجتمع فولاد کردستان، سه پروژه‌ای هستند که در سال ۱۴۰۱ آغاز شده‌اند و جزو پرتفوی پروژه‌های شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات هستند.

محمدی یزدی در ادامه به حضور پررنگ تجلی در پروژه جانجا اشاره کرد و گفت: پروژه تولید کنسانتره مس و طلای معدن جانجا با ظرفیت ۱۳۰ هزار تن در سال، از دیگر پروژه‌هایی است که در سال ۱۴۰۱ به پرتفوی تجلی اضافه شده است. در حال حاضر تجهیز کارگاه این پروژه انجام شده و پیمانکار بخش باطله‌برداری نیز طی برگزاری مناقصه انتخاب شده است. لازم به ذکر است که پیمانکار مذکور، شرکت معدنکار باختر بوده که شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات ۴۰ درصد از سهام این شرکت را داراست.

وی در ادامه تصریح کرد: پروژه‌های تولید الکترود گرافیتی با ظرفیت سالیانه ۳۰ هزار تن در شرکت صنعت گستر سورنا کازرون، تولید نوار نقاله با ظرفیت ۱۰۰ هزار متر در سال در شرکت کانیار ساعی و تولید فروسیلیکومنگنز با ظرفیت سالیانه ۲۵ هزار تن در شرکت مواد معدنی نادر خاکی ایرانیان، از دیگر پروژه‌های در دست اجرای شرکت تجلی است. همچنین بهره‌برداری از معدن زغال‌سنگ گلندرود با ظرفیت ۵۰ هزار تن در سال و بهره‌برداری از واحد تولید میلگرد شرکت صنایع آهن و فولاد سرمد ابرکوه با ظرفیت ۴۵۰ هزار تن در سال، از پروژه‌های در دست بهره‌برداری شرکت تجلی است.

مدیر کنترل پروژه و مهندسی شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات با تاکید بر اینکه طبق بررسی‌های به عمل آمده از بازار‌های داخلی و خارجی، این شرکت بیشتر به دنبال توسعه در بخش پرتفوی معادن و محدوده‌های معدنی است، گفت: در حال حاضر هفت محدوده در عناصر نادر خاکی که دو محدوده آن، ماده معدنی مونازیت و دارای گواهی کشف و پنج محدوده نیز در مرحله صدور پروانه اکتشاف هستند، پنج محدوده در حوزه عناصر استراتژیک (لیتیوم و عناصر همراه) که سه محدوده دارای پروانه اکتشاف و دو محدوده در انتظار اخذ پروانه اکتشاف هستند، به همراه ۱۲ معدن با ذخایر معدنی مس، طلا، سیلیس و دولومیت، در امالکیت شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات قرار گرفته و اقدامات مورد نیاز برای هر معدن در حال پیگیری است.

ریسک‌های اجرای پروژه در تجلی

محمدی یزدی با بیان اینکه عمده چالش‌های یک شرکت پروژه‌محور مانند تجلی به اجرای پروژه‌ها بر می‌گردد، مطرح کرد: ضمن تاکید بر این موضوع که کلیه تیم تجلی در تلاش برای به نتیجه رسیدن پروژه‌ها در زمان مقرر و حتی زودتر از زمان پیش‌بینی شده هستند، ریسک‌هایی نظیر تحریم‌های موجود جهت واردات تجهیزات های‌تک و عدم تامین مالی در زمان مقرر توسط سایر سهام‌داران، می‌تواند در روند اجرایی پروژه و به تبع آن زمان پایان پروژه اختلالاتی ایجاد کند.

وی در ارتباط با راهکار‌های موثر جهت کاهش ریسک‌های موجود، اظهار داشت: کنترل و نظارت مستمر اجرای پروژه، یکی از اقدامات شرکت تجلی جهت کاهش ریسک توقف روند پروژه است. بررسی برنامه و اقدامات پیش روی پروژه‌ها جهت تامین تجهیزات، زودتر از زمان پیش‌بینی شده و با توجه به نوسانات نرخ عرض، یکی دیگر از اقدامات تجلی برای مقابله با چالش‌های اجرای پروژه است. همچنین تامین مالی پروژه در زمان‌های تعیین شده و مورد نیاز بر اساس پیشرفت پروژه نیز از دیگر اقدامات تجلی در ادامه روند روبه‌رشد پروژه‌های شرکت است.

مدیر کنترل پروژه و مهندسی شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به اجرای پروژه‌های متنوع و طرح‌های توسعه‌ای در تجلی، به دنبال حفظ جایگاه نخست بین شرکت‌های سرمایه‌گذاری پروژه‌محور در بازار سرمایه هستیم.

2

تاریخ انتشار : ۳ تیر ماه ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۲۰
شناسه مطلب : 50949
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی