اجرای بیش از ۱۸ هزار متر حفاری اکتشافی در پروژه جانجا
مدیرعامل شرکت توسعه معادن و صنایع مس جانجا گفت: تاکنون ۱۳ هزار و ۱۷۳ متر حفاری،‌ عمدتا به منظور جانمایی تاسیسات زیربنایی در مرحله اول صورت گرفته و در مرحله دوم، قرارداد ۲۰ هزار متر حفاری اکتشافی تکمیلی منعقد شده است. از این میزان تاکنون، پنج هزار و ۵۰۰ متر حفاری انجام شده و پس از آن نیز با توجه به نتایج حفاری‌های مراحل اول و دوم، نسبت به ادامه حفاری‌های اکتشافی اقدام خواهد شد.

به گزارش  چیلان ، مدیرعامل شرکت توسعه معادن و صنایع مس جانجا گفت: تاکنون ۱۳ هزار و ۱۷۳ متر حفاری،‌ عمدتا به منظور جانمایی تاسیسات زیربنایی در مرحله اول صورت گرفته و در مرحله دوم، قرارداد ۲۰ هزار متر حفاری اکتشافی تکمیلی منعقد شده است. از این میزان تاکنون، پنج هزار و ۵۰۰ متر حفاری انجام شده و پس از آن نیز با توجه به نتایج حفاری‌های مراحل اول و دوم، نسبت به ادامه حفاری‌های اکتشافی اقدام خواهد شد.

حسین ابراهیمی‌نسب در خصوص وضعیت کنونی پروژه مس جانجا و اقدامات اخیر انجام شده توسط شرکت توسعه معادن و صنایع مس جانجا در این پروژه، بیان کرد: اواخر بهمن سال ۱۴۰۰، کنسرسیومی با محوریت شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات «ومعادن» و همراهی شرکت های بزرگ و توانمند معدنی شامل شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر، شرکت معدنی و صنعتی چادرملو، شرکت معدنی و صنعتی گهرزمین، شرکت بین‌المللی توسعه صنایع و معادن غدیر و شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات برنده مزایده مس جانجا در شهرستان نیمروز استان سیستان و بلوچستان شد. با توجه به قرارداد فی‌مابین شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران و این کنسرسیوم مبنی بر تشکیل شرکتی با مشارکت اعضای فوق‌الذکر، شرکت توسعه صنایع و معادن مس جانجا به این منظور تاسیس شد.

وی ادامه داد: هدف این طرح انجام سرمایه‌گذاری به منظور اکتشاف تکمیلی، تجهیز، آماده‌سازی و بهره‌برداری از معدن مس جانجا و احداث و بهره‌برداری از کارخانه تولید کنسانتره مس با ظرفیت سالانه حدود ۱۳۰ هزار تن کنسانتره و محصولات جانبی دیگر در سال ۱۴۰۶ است.

محدوده معدنی جانجا واقع در شمال سیستان و بلوچستان، ۲۰۰ کیلومتری زاهدان و در حدود ۱۳۰ کیلومتری غرب شهر زابل و در ۶۵ کیلومتری جنوب شهر نهبندان و نزدیک روستای ماده کاریز قرار دارد. با توجه به طراحی‌های انجام شده در معدن، حدود ۳۰۰ میلیون تن کانسنگ با عیار متوسط ۰٫۲۶ درصد مس استخراج خواهد شد. هم‌زمان با عملیات اکتشافی تکمیلی، کارخانه تغلیظ مس طی پنج سال احداث خواهد شد و بهره‌برداری از آن به مدت ۲۰ سال ادامه خواهد داشت. هزینه سرمایه‌گذاری در این طرح حدود ۴۰۰ میلیون دلار برآورد شده است.

اجرای بیش از یک میلیون متر مکعب باطله‌برداری در معدن جانجا

مدیرعامل شرکت توسعه معادن و صنایع مس جانجا تصریح کرد: از ابتدای پروژه تا تاریخ جاری، مجوزهای مربوط به بخش معدن و کارخانه شامل گواهی کشف، پروانه بهره‌برداری و جواز تاسیس کارخانه اخذ شده است. همچنین در رابطه با انتخاب مشاوران و پیمانکاران اصلی طرح مس جانجا، تاکنون حدود ۱۹ قرارداد منعقد شده و در حال حاضر عملیات اکتشاف و باطله‌برداری در محدوده معدن فعال است؛ به طوری که که از ابتدای پروژه، حدود ۱۸ هزار و ۷۰۰ متر حفاری و بیش از یک میلیون متر مکعب باطله‌برداری صورت گرفته است. همچنین با توجه به اتمام فاز مهندسی پایه پروژه احداث کارخانه تغلیظ ، تشریفات مناقصه جهت انتخاب پیمانکار (EPC) در جریان است. پروژه‌های زیرساخت عمدتا شامل پروژه‌های تامین آب ، تامین برق ، مدیریت آب و باطله و همچنین پروژه مخابرات و راه‌اندازی اینترنت بوده که همگی در مرحله انجام تشریفات مناقصه است.

ابراهیمی‌نسب با اشاره به اهمیت توسعه اکتشافات، عنوان کرد: تاکنون ۱۳ هزار و ۱۷۳ متر حفاری،‌ عمدتا به منظور جانمایی تاسیسات زیربنایی در مرحله اول صورت گرفته است. در ادامه و در مرحله دوم، قرارداد ۲۰ هزار متر حفاری اکتشافی تکمیلی منعقد شده است که از این میزان تاکنون پنج هزار و ۵۰۰ متر حفاری انجام شده و پس از آن نیز با توجه به نتایج حفاری‌های مراحل اول و دوم، نسبت به ادامه حفاری‌های اکتشافی اقدام خواهد شد.

وی در ادامه به چالش‌های موجود جهت تسریع در اجرای عملیات‌های معدنی و همچنین تامین زیرساخت‌های پروژه جانجا اشاره کرد و گفت: در حال حاضر تحریم‌های ظالمانه موجب محدودیت همکاری با شرکت‌های خارجی صاحب تکنولوژی شده است؛ همچنین مشکلات مربوط به تامین و تخصیص ارز (جهت خرید ماشین‌آلات و تجهیزات)، منجر به افزایش ریسک‌های پروژه می‌شود. در همین راستا، شرکت توسعه معادن و صنایع جانجا با تکیه بر دانش و تجربه متخصصان داخلی و پیگیری و مذاکره با شرکت‌های خارجی در جهت رفع موانع موجود قدم برداشته و امیدوار به هم‌افزایی جهت رفع مشکلات با همکاری و همیاری کلیه دستگاه‌های مربوطه است.

اشتغال‌زایی بیش از یک هزار و ۵۰۰ نفری در پروژه جانجا

مدیرعامل شرکت توسعه معادن و صنایع مس جانجا در پایان خاطرنشان کرد: تلاش در جهت رشد اقتصادی و صنعتی شدن منطقه، همواره از اهداف اصلی این پروژه بوده است. اجرای پروژه عظیم مس جانجا در شمال استان سیستان و بلوچستان، از جمله حرکت‌های موثری است که انتظار می‌رود با به ثمر نشستن آن، گامی موثر در توسعه، آبادانی و اشتغال‌زایی این منطقه برداشته شود.  هم‌اکنون حدود  ۲۰۰ نفر در پروژه مشغول به‌کار هستند که با رسیدن به مرحله بهره‌برداری، زمینه اشتغال‌زایی بالغ بر یک هزار و ۵۰۰ نفر به طور مستقیم فراهم خواهد شد.

2

تاریخ انتشار : ۱ بهمن ماه ۱۴۰۲ ساعت ۰۸:۴۲
منبع : فلزات آنلاین
شناسه مطلب : 58197
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی