بررسی عملکرد شرکت پویاانرژی نشان می‌دهد؛نیروگاه سمنان پرچم‌دار ۴۸ پروژه پیشران اقتصادی
ناترازی انرژی به‌ویژه در حوزه برق باعث شد تا دولت استفاده از ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری و فنی شرکت‌های معدنی و فولادی را در راستای تامین ۱۰ هزار مگاوات در برنامه جدی خود قرار دهد؛ در این‌ راستا مجموعه‌های فولادی دست‌به‌کار شده و با ورود به حوزه ساخت نیروگاه یا سرمایه‌گذاری در پروژه‌های تعمیرات و افزایش ظرفیت وارد میدان شدند.

به گزارش  چیلان ، نمونه‌ موفق این اقدام را می‌توان در شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات جستجو کرد؛ به گونه‌ای‌که این شرکت در کنار سایر برنامه‌های توسعه‌ای خود در حوزه‌های اکتشافات، مس، زغال‌سنگ و عناصر نادر خاکی که همگام با توسعه زنجیره ارزش فولاد صورت می‌گیرد، با ایجاد شرکت پویاانرژی به طور رسمی به جمع تولیدکنندگان برق پیوست.

در این راستا شرکت پویاانرژی در سال ۱۳۹۶ کار خود را آغاز کرد؛ البته پیش‌تر شرکتی در زمینه معدنی بود که با تغییر اسم و اساسنامه، شرکت تولید و توسعه پویاانرژی شکل گرفت. این مجموعه از زمان یادشده با نیروگاه سمنان و ۲۴.۵ درصد سهام شرکت گهرانرژی سیرجان کار خود را در زمینه تولید برق آغاز کرد؛ پروژه توسعه نیروگاه گازی شهید باکری سمنان یکی از مهم‌ترین پروژه‌هایی است که در دستور کار این شرکت قرارگرفته و در فهرست ۴۸ پروژه پیشران اقتصادی نیز قرار دارد.

این طرح شامل دو توربین گازی با ظرفیت تولید درمجموع ۳۶۶ مگاوات برق است که به ظرفیت قبلی نیروگاه افزوده می‌شود و برای اجرای آن حدود ۸۰ میلیون یورو سرمایه‌گذاری شده و متخصصان توانمند داخلی، طراحی و اجرای آن را بر عهده ‌دارند.

درواقع پس از انعقاد تفاهم‌نامه‌ وزارت صمت و نیرو در سال ۱۴۰۰ در خصوص تأمین برق صنایع که در آن مقررشده بود صنایع برق موردنیاز خود را به‌صورت مستقیم تأمین کنند، پویاانرژی که ۷۵.۵ درصد سهام نیروگاه سمنان را در اختیار دارد؛ اصلاح، تغییر و توسعه این نیروگاه را در اولویت برنامه‌های خود قرار داد.

همچنین قرار بود تا این شرکت حدود ۷۹۶ مگاوات نیروگاه احداث کند که بخش عمده‌ آن در نیروگاه سمنان برنامه‌ریزی شد که بر اساس آن با توسعه ۲ واحد گازی در بلوک دوم نیروگاه درمجموع ۳۶۶ مگاوات ظرفیت نیروگاه افزایش می‌یابد و در کنار آن دو واحد بخار هم از خروجی چهار بلوک گازی احداث می‌شود که بدون نیاز به سوخت گاز و با حرارت خروجی از توربین‌های گازی حدود ۳۴۰ مگاوات برق تولید می‌کنند؛ درمجموع حدود ۷۳۲ مگاوات در این نیروگاه برق تولید می‌شود؛ البته مابه‌التفاوت ۷۳۲ تا ۷۹۶ مگاوات نیز با ایجاد یک نیروگاه کوچک‎‌مقیاس با ظرفیت حدود ۲۴ مگاوات و نیروگاه دیگری در شرکت کک طبس تأمین خواهد شد. نیروگاه کک طبس از بازیافت حرارت ناشی از سوختن زغال‌سنگ ایجاد می‌شود؛ به علت آنکه مالکیت کک طبس با پویاانرژی نیست، لازم است تا تفاهمی بین پویاانرژی و کک طبس با نظارت «ومعادن» ایجاد شود؛ چراکه باید تامین حرارت خروجی از کک‌سازی تضمین شود.

نیروگاه خورشیدی پویاانرژی

همچنین یک نیروگاه ۱۰ مگاواتی خورشیدی نیز با مالکیت ۱۰۰ درصدی توسط شرکت پویا انرژی احداث شده و در پایان سال ۱۴۰۱ در مدار قرار گرفت. از سوی دیگر احداث یک نیروگاه CHP در شاهرود با ظرفیت ۵.۶ مگاوات از دیگر برنامه‌های در دستور کار این شرکت است .

لازم به ذکر است طرح نیروگاه سمنان به‌واسطه تحویل ۱۸۰ روز زودتر از موعد فاز نخست آن به‌نوعی رکوردشکنی در اجرای این دست پروژه‌ها به شمار می‌رود. تولید فعلی انرژی برق در کشور حدود ۱۲ هزار مگاوات کمتر از میزان موردنیاز مصرف آن است و توسعه و ارتقای بهره‌وری نیروگاه‌ها در حال حاضر از نیازهای اصلی کشور به‌ویژه در بخش صنعت به شمار می‌آید.

2

تاریخ انتشار : ۲۴ تیر ماه ۱۴۰۲ ساعت ۱۶:۴۶
شناسه مطلب : 51602
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی