اختصاصی چیلانتخلف ۲۰ میلیون دلاری در بازار ورق گرم/ صادرات غیرمجاز ورق گرم به نام مصرف داخلی به کام سوداگران
رصد تحلیلی چیلان از ابعاد صادرات ورق گرم فولادی کشور در سه ماهه نخست سال جاری حاکی از یک واقعیت تلخ است و آن اینکه بیش از 34 هزار تن ورق گرم فولادی به نام نیاز داخلی در بورس کالا خریداری شده اما سر از بازارهای صادراتی درآورده است!

به گزارش  چیلان ، مجموع صادرات ورق گرم کشور طی سه ماهه اول سال ۱۴۰۲ برابر ۱۱۲ هزار تن بوده که ۷۷ هزار تن از آن معادل ۶۹ درصد را خود تولیدکنندگان با مجوز وزارت صمت و برای تامین نیازهای ارزی خود صادر کرده‌‌اند.

این در حالی است که حجم صادرات سایر صادرکنندگان از جمله تجار و شرکت‌های بازرگانی هم طی سه ماه ابتدایی سال برابر ۳۵ هزار تن، معادل ۳۱ درصد از کل صادرات ورق گرم کشور بوده است. از طرف دیگر همه ورق گرم عرضه شده در بورس کالا، در رینگ داخلی عرضه شده و در رینگ صادراتی عرضه ای صورت نگرفته است. بنابراین برخی خریداران، ورق گرم را از رینگ داخلی و تحت عنوان مصرف داخلی خریداری کرده و صادر کرده‌اند که مغایر با مقررات اعلامی کارگروه تنظیم بازار است.

شایان ذکر است طبق مقررات وزارت صمت و تصمیمات کارگروه تنظیم بازار، شرکت‌هایی که کالا را از رینگ داخلی خریداری می‌کنند، مجاز به صادرات آن نیستند.

گفتنی است قبلاً  انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران نسبت به پیامدهای منفی آزادسازی صادرات توسط اشخاص غیر تولیدکننده هشدار داده و فراهم شدن زمینه سوء استفاده از تفاوت نرخ تسعیر ارز تولیدکنندگان و سایر اشخاص را عاملی برای تخلفات احتمالی برشمرده بود.

لوگو 8

2

تاریخ انتشار : ۹ مرداد ماه ۱۴۰۲ ساعت ۰۰:۲۵
شناسه مطلب : 52317
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی